Unge klimaaktivister får ny fond

NY FOND: Tøjvirksomheden Organic Basics vil øremærke en procentdel af deres millionomsætning til unge klimaaktivister. Civil ulydighed skræmmer os ikke, lyder det fra folkene bag den nye fond.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Vi vil empower de unge, som er gjort af noget helt andet end de folk, som sidder på magten i dag. 

Sådan lyder det fra stifterne af tøjvirksomheden Organic Basics, Mads Fibiger, Alexander Christiansen og Christoffer Immanuel. Sammen med  en række venturekapitalfonde står de bag Organic Basics, som udvikler og producerer bæredygtigt tøj. Til oktober placerer virksomheden sine mange donationer i en fond, som skal sikre, at den yngre generation får opbakning i deres kamp for klimaet.

"Vi skal fodre det aktivistiske gen"
Under sidste års Black Friday-kampagne brugte Organic Basics omsætningen til at støtte initiativet Green Kayak, hvor en ung mand lejer kajakker ud gratis, mod at brugerne samler skrald i Københavns kanaler. Det er blevet til 30 ton skrald på et år.

"Det er den aktivisme, som vi gerne vil støtte. Vi tror på, at hvis vi skal klare os igennem klimakrisen, så skal vi hverken være for optimistiske eller for pessimistiske. Vi skal være aktivistiske og gøre noget. Vi har derfor besluttet, at vi vil fodre det aktivistiske gen hos de unge,” siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics er en del af bevægelsen One Percent for the Planet, hvor de giver én procent af deres omsætning, uagtet om de laver overskud, til velgørende formål. Den procentdel vil de nu kanalisere ud i en fondslignende konstruktion, som allerede skal stå klar til oktober. 

250.000-500.000 kroner i puljen
“Vi regner med, at vi kommer til at placere mellem 250.000 og 500.000 kroner om året i fonden fra 2020. Derefter er målet at fordoble beløbet hvert år,” siger Christoffer Immanuel. 

Hvordan ansøgningsprocessen kommer til at forløbe, kan kan stifterne ikke svare på endnu. 

“Vi talte med vores revisor i går, som oplyste os om fondsstrukturer og regler, vi skal leve op til. Det skal vi selvfølgelig på sigt. Men vi venter ikke. Derfor har vi besluttet at placere pengene i en intern pulje og uddele dem derfra, indtil fondens konstruktion er på plads,” siger Christoffer Immanuel og tilføjer: 

“Den her proces kendetegner nok meget godt, hvordan vi arbejder. Hvis noget er komplekst, så går vi bare i gang, og så finder vi vores vej.”

Vil lære de unge at projektlede på højt plan
Organic Basics har tidligere blandt andet støttet LGBT-projekter i Danmark. Men folkene bag fonden vil også kunne støtte projekter i lande, hvor virksomheden har produktion, og hvor LGBT-rettigheder eksempelvis er under pres. Det er vigtigt for dem, at pengene kommer ud at arbejde hos de unge, som tør vise vejen for den nye generation, fortæller Christoffer Immanuel.

“Fonden kommer til at rette sig mod unge mennesker med en passion. Vi vil både støtte dem økonomisk, men også i høj grad med den faglighed, vi har i huset. Vi er vant til at lede projekter effektivt, og det vil vi gerne lære de unge,” siger Christoffer Immanuel, der selv har oplevet, hvordan en håndsrækning var med til at skabe hans succes. 

For flere år siden startede Christoffer Immanuel og andre folk fra Organic Basics en frivillig forening, Culture Works. Der gik de ned på kulturforvaltningen i Aarhus og blev mødt af en super dedikeret medarbejder.

Erik fra kommunen viste vejen
“Han hed Erik, og han hjalp os med at komme i gang med et projekt, der skulle få mere rytmisk musik fra Aarhus ind i bybilledet. Han gav os en håndsrækning, og det er tit det, der skal til, for at noget kan blomstre og udvikles. Det første skub er den vigtigste fase i et projekt, og vi har brug for de projekter til at sætte fokus på klimaudfordringerne,” siger Christoffer Immanuel.

Folkene bag fonden arbejder lige nu på at få defineret fonden helt klart. Men iværksætteren i dem alle taler højt.

“Det handler nok ret meget om mavefornemmelse. Synes vi, noget er sejt, så støtter vi det,” siger Christoffer Immanuel og tilføjer, at de overvejer at starte fonden med en stor kampagne, der skal sætte fokus på, hvordan Danmark er udfordret af monokulturer i landbruget og et enormt forbrug af insekticider.

Vil du med, bliver du eksponeret
Organic Basics har 124.000 følgere på Instagram, og det er ingen hemmelighed, at virksomheden bruger deres donationer til at placere sig og bruge deres stemme i debatten. Derfor skal fremtidige donormodtagere være klar på at blive brugt i en kommerciel sammenhæng.

“Vores  kunder vælger os frem for andre, fordi de har tillid til, at vi forvalter den kommercielle værdi, som vi har til at producere nogle gode produkter. Men de forventer også, at vi bruger vores magt til at præge verden i en retning, som vi har klart defineret. Og det indebærer også, at vi fortæller om de initiativer, som kundernes penge går til,” siger Christoffer Immanuel.

Organic Basics håber på at kunne have ansøgningskriterierne på plads inden 29. oktober 2019. 

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.