Debat

ATV: Digitale kompetencer skal have en central plads i uddannelser

DEBAT: Elever skal kunne kode og afkode digital teknologi, skriver medlemmer af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV). Læs deres anbefalinger til en samlet plan for teknologiforståelse i uddannelsessystemet.

Skoleelever til et arrangement om kodning på Islands Brygge i 2017.
Skoleelever til et arrangement om kodning på Islands Brygge i 2017.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tyson W. Lyall

Download foto i høj opløsning

Ansat på Altinget siden 2010. 

Uddannelse: Cand.comm. (2015). MA. International Relations, Uni. of Westminster (2013). BA. Socialvidenskab & Journalistik, RUC (2011).

Twitter
Linkedin

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af medlemmer af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV)
Se faktaboks for alle afsendere. 

"Der mangler en samlet politisk plan for teknologiforståelse i hele uddannelsessystemet. Og det haster."

Sådan skriver hhv. rektor og formand for Danske Gymnasier og formand for Danske Universiteters Uddannelsespolitiske udvalg i et debatindlæg i Altinget 2. februar.

Det er vi i ATV enige i, og vi giver her vores bud på, hvad vi mener, der er nødvendige elementer i en sådan plan.

Almen uddannelse også i det digitale
Ikke bare i Danmark, men verden over, er den digitale faglighed på vej ind i det almene uddannelses­system.

I folkeskolen og ungdomsuddannelserne underviser vi alment i selvstændige fag om den kulturelle, den sociologiske, den levende og den fysiske verden.

Den digitale verden har og får større og større indflydelse på den måde, vi indretter og lever vores liv på både i fritiden, under uddannelse og i arbejdslivet. Derfor skal vi naturligvis også undervise alment i den digitale verden.

Det skal vi for at sikre, at vi som individer og samfund bliver klædt på til at forme udviklingen ved at omsætte vores informationsteknologiske fremskridt til bedre og mere meningsfulde liv ift. individets udfoldelsesmuligheder og samfundets digitalisering, herunder løsning af store samfundsopgaver som grøn omstilling og cirkulær økonomi.

Spørgsmålet er hvordan?

Brug for et digitalt dannelsesfag til en digital tidsalder
I Danmark har vi – både i ungdomsuddannelserne informatikfag og i folkeskolens forsøgsfag i teknologiforståelse – indarbejdet elementer i faget, som afspejler vores stærke og stolte tradition for, at almen uddannelse skal medvirke til at styrke ligeværd, åndsfrihed og demokrati – nu også i en digital verden.

Og det har vi brug for.

Vertikal sammenhæng og progression i en tostrenget model
Der er i ungdomsuddannelserne etableret et grundlag for en tostrenget model med et alment informatikfaglig og et krav i alle gymnasiefag til at integrere digitale kompetencer. Der er med andre ord tegning til en tostrenget model i ungdomsuddannelserne: som fag og integreret i fag.

Og der er i folkeskolen udviklet en forsøgsfaglighed i teknologiforståelse, som p.t. afprøves på knap 50 folkeskoler som selvstændigt fag og integreret i fag. Også her er der tegning til en tostrenget model.

På begge skoleniveauer rummer faget et analytisk/kritisk fokus på digital teknologi ift. den verden, vi lever i, og ønsker at leve i. Desuden har faget et fokus på de konstruktive muligheder, som det digitale repræsenterer.

Det skal vi holde fast i, og vi skal fremadrettet sikre, at der bliver en tydelig vertikal sammenhæng og progression fra folkeskole over ungdomsuddannelser til videregående uddannelser.

At kunne kode og afkode digital teknologi
Populært og meget forenklet sagt skal eleverne både kunne kode og afkode digital teknologi.

På samme måde som vi lærer at skrive og skriver for at lære og for at kunne udtrykke os i naturligt sprog, skal vi lære at kode og kode for at lære og for at kunne udtrykke os digitalt.

Målet er naturligvis ikke, at alle skal udvikle en stærk programmørfaglighed – lige så lidt som målet med sprog- og litteraturundervisning er, at alle skal være professionelle skribenter – men alle skal klædes på til at kunne bøje den digitale teknologi til eget formål og til at kunne analysere, kritisere og give forslag til redesign af digital teknologi.

Hvad skal barnet hedde?
Desværre er benævnelsen 'teknologiforståelse' misvisende.

Det handler jo ikke om teknologi i bred forstand, og det handler slet ikke kun om forståelse.

Det vil nogle trække på skuldrene over; men problemet er, at det danner grobund for misforståelser og divergerende opfattelser. Handler det også om energi-, sundheds- og genteknologi? 

Som minimum bør det præciseres, at det handler om det digitale. Og forståelse er naturligvis nødvendig, men konkrete kompetencer til at kunne skabe med digital teknologi er mindst lige så vigtige.

I ATV mener vi, at:
- der fra folkeskole over ungdomsuddannelserne skal etableres et nyt alment obligatorisk fag i informatik/teknologiforståelse med tydelig vertikal sammenhæng og progression baseret på begrebsapparatet fra forsøgsfaget i folkeskolen,

- der på professionshøjskoler og universiteter skal etableres uddannelser, der kan klæde lærere på til at undervise i faget

- fagligheden skal integreres i alle øvrige fag (i takt med at fagene er klar hertil, men inden for en overskuelig årrække),

- alle videregående uddannelser skal integrere dybe digitale kompetencer som meningsfuldt kan berige (og gradvis transformere) indholdet af uddannelserne; dette er især vigtigt for læreruddannelsen og sidefag på universiteterne, således at kommende lærere klædes på til at varetage opgaven at integrere digitale kompetencer i de eksisterende fag

- der skal etableres et nationalt, tværsektorielt samarbejde til understøttelse af implementeringen

- fagbenævnelsen skal gentænkes.

Dokumentation

Indlægget er skrevet af følgende medlemmer af Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV):

Senior Vice President Berith Bjørnholm, Education & Outreach, Novo Nordisk fonden.
Rådgiver, fhv. dekan Erik Meineche-Schmidt, Aarhus Universitet.
CEO & Founder Helle Rootzen, Andhero, digital vismand.
Direktør Michael Caspersen, It-vest, digital vismand.
Direktør Mikkel Bohm, Astra.
Akademidirektør Lia Leffland, ATV.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Berith Bjørnholm

Senior Vice President for Education & Outreach og leder af kunstområdet, Novo Nordisk Fonden
Cand.pharm, ph.d.

Erik Meineche Schmidt

Lektor emeritus, fhv. dekan, Aarhus Universitet
cand.scient. (Aarhus Uni. 1972), PhD (Cornell Uni. 1977)

Lia Leffland

Akademidirektør, Akademiet for de Tekniske Videnskaber
civilingeniør (DTU 1993)

0:000:00