Debat

Fejl i offentlig-private partnerskabers DNA

DEBAT: Det offentlige bliver nødt til at indtænke virksomhedernes kommercielle interesserer i samarbejder om innovation. Kun sådan får man en vaskeægte win-win situation, lyder det fra branchedirektør i Dansk Industri Mette Rose Skaksen.
Foto: Dansk Industri
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Rose Skaksen 
Branchedirektør Dansk Industri (DI)

Intelligente tekstiler i medarbejdernes arbejdstøj forebygger arbejdsskader - et kerneeksempel på et offentlig-privat innovationspartnerskab (OPI).

En ny rapport fra Kommunernes og Regionernes Analyseinstitut, KORA, undersøger en række danske OPI-eksempler, hvor kommuner, regioner og virksomheder samarbejder om innovation. Ingen af de eksempler, som rapporten undersøger, har formået at give gevinst for både den offentlige part og den private part samtidig.

Det er ærgerligt, at offentlig-private innovationspartnerskaber endnu ikke medfører win-win-situationer i form af en mere moderne offentlig sektor og vækst og nye arbejdspladser i virksomhederne.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected] 

Ensidigt fokus
En årsag til, at OPI'erne endnu ikke skaber win-win-situationer, kan findes helt inde i OPI'ernes DNA. Og DI's medlemsvirksomheder mener, at problemet typisk er, at offentlig-private innovationspartnerskaber mangler fokus på de kommercielle aspekter.

Ifølge KORA's nye rapport består et OPI i kommunerne og regionerne af "nye ideer, der skaber offentlig merværdi.". Det vil sige, at partnerskabet skal forbedre den offentlige sektor ved eksempelvis at gøre behandlingen af patienter hurtigere eller bedre end før.

Den kommercielle succes for et OPI-projekt afhænger altså af, om den offentlige part stiller sig til rådighed i salgsprocessen.

Mette Rose Skaksen
Branchedirektør, DI

Men det indgår ikke i denne optik, at innovationspartnerskabet skal styrke virksomheden, eksempelvis ved at give nye produkter i kataloget eller nye erfaringer til medarbejdernes CV'er.

Set med virksomhedsbriller er det uklogt kun at fokusere på den offentlige merværdi i et innovationspartnerskab. OPI-projekter bør balancere mellem hensynet til offentlig merværdi og hensynet til privat merværdi.

Virksomheder er nødt til at skele til bundlinjen. De er naturligvis ikke interesseret i at deltage i innovationspartnerskaber, som kun giver fordele for den offentlige part.

Huskepunkter til kommuner og regioner
To huskepunkter kan hjælpe kommuner og regioner med at indtænke virksomhedernes interesserer i et innovationspartnerskab og dermed gøde jorden for en vaskeægte win-win-situation.

Det første huskepunkt er overførbarhed. Det vil sige, at en kommune skal huske at tilrettelægge innovationspartnerskab sådan, at resultaterne kan overføres til andre kommuner og regioner i såvel indland som udland. Når resultaterne kan overføres, så kan virksomhederne se mulighederne i forretningen. Der kommer flere kunder i butikken.

Det andet huskepunkt er salgbarhed. I salgsarbejdet har virksomhederne brug for en show-case, som viser, hvordan en innovativ seng, scanner eller spiserobot virker i praksis.

Den kommercielle succes for et OPI-projekt afhænger altså af, om den offentlige part stiller sig til rådighed i salgsprocessen. Eksempelvis som vært for et demonstrationsbesøg for interesserede kunder. Det gør virksomhedernes produkter salgbare på det internationale marked, når virksomhedernes kan demonstrere, at deres produkter bliver brugt i praksis herhjemme.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Rose Skaksen

Viceadm. direktør, Green Power Denmark
cand.oecon. (Aarhus Uni. 2000), ph.d. i nationaløkonomi (Aarhus Uni. 2002)

0:000:00