Debat

Forskeren forklarer: EU’s nye forordning får svært ved at inddæmme Big Techs misbrug

Big Techs såkaldte 'økosystemer' er helt centrale for deres forretningsmodel. Disse systemer er formentlig den mindst gennemtænkte del af ny EU-lovgivning. Det kan skyldes, at der mangler forståelse for, hvordan systemerne kan misbruges, skriver Christian Bergqvist.

EU’s nye Digital Market Act vil forbyde visse elementer ved den strategiske udvikling af økosystemer, men formentlig er dette den mindst gennemtænkte del heraf, skriver Christian Bergqvist.
EU’s nye Digital Market Act vil forbyde visse elementer ved den strategiske udvikling af økosystemer, men formentlig er dette den mindst gennemtænkte del heraf, skriver Christian Bergqvist.Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix
Christian Bergqvist
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

EU’s nye Digital Market Act rummer et katalog af forpligtelser rettet mod Big Tech herunder nogle af elementerne i deres strategiske brug af økosystemer.

Forskeren forklarer - del 4

Digital Markets Act

EU har netop vedtaget ny lovgivning på det digitale område, kaldet 'Digital Markets Act'. Men særligt én ting virker uigennemtænkt: Det manglende fokus på Big Techs såkaldte 'økosystemer'. 

Sådan lyder det fra Christian Bergqvist, ph.d. og lektor på Københavns Universitet, som mener, at det sandsynligvis skyldes, at myndighederne mangler forståelse for, hvordan de fungerer.

I serien "Forskeren Forklarer" giver Altinget Digital derfor ordet til Bergqvist og giver ham muligheden for at sætte spot på, hvordan disse økosystemer kan misbruges.

Denne del fire af fire handler om, hvorvidt EU's nye forordning 'Digital Market Act' kan sætte en stopper for Big Techs forvridning af konkurrencen på det digitale marked.

Det omfatter blandt andet et forbud mod at koble tjenester, således som for eksempel Google gør med styresystemet Android, der licenseres sammen med blandt andet Google Chrome og Google Search og beskytter kontrollen med internettet.

Andre bestemmelser er rettet mod Meta og deres (angivelige) uvilje til at lade andres it-tjenester fungere sammen med navnlig Facebook.

Tyngden af Digital Market Act synes dog rettet mod at beskytte slutbrugerne direkte som for eksempel forbuddet mod overdreven dataindsamling, eller bestemmelser der søger at hindre, at produkterne tilbydes billigere på en anden platform eller direkte fra leverandøren.

EU’s nye Digital Market Act vil forbyde visse elementer ved den strategiske udvikling af økosystemer, men formentlig er dette den mindst gennemtænkte del heraf

Christian Bergqvist
Ph.d. og lektor, Københavns Universitet

Det samme gælder for bestemmelserne, der sikrer aftagerne af online reklamekampagner bedre informationer om pris og effekt heraf, eller hvordan ranking i onlinesøgninger foretages.

Der er flere overlappende forklaringer på den begrænsede fokus på strategisk brug af økosystemer. Grundlæggende er forståelse for hvordan økosystemer kan bruges strategisk og forbrugerne nudges mellem tjenester formentlig underudviklet hos myndighederne.

Derudover er det svært at gribe ind i enkelte elementer i et økosystem uden at skade forbrugerne.

I hvert fald på kort sigt, da en meget stor andel af tjenesterne er gratis og næppe ville blive udbudt, såfremt Big Tech ikke havde en strategisk interesse heri.

EU’s Digital Market Act vil kræve en meget vanskelig balancegang

EU’s nye Digital Market Act vil forbyde visse elementer ved den strategiske udvikling af økosystemer, men formentlig er dette den mindst gennemtænkte del heraf. Ikke kun fordi det kan skade forbrugernes adgang til tjenester, men også grundet de praktiske implementeringsproblemer.

Interoperalitet mellem kommunikationstjenester er blandt andet hensigtsmæssigt på papiret, men såfremt kernen heri er krypteret kommunikation, kan det underminere krypteringen.

Det bliver derfor ikke blot interessant, men afgørende, hvordan EU’s nye Digital Market Act konkret bliver håndhævet over for økosystemer og de tjenester, som udbydes inden for disse. Hertil kommer selvfølgelig udfaldet af de konkurrencesager, som er åbnet mod navnlig Google.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Bergqvist

Lektor, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
ph.d.

0:000:00