Debat

Hvidovre: Én løsning kan sjældent løse alle behov

DEBAT: Hvis vi skal udnytte de velfærdsteknologiske muligheder, skal vi holde os for øje, at én løsning sjældent løser alle behov. Teknologi skal kun anvendes, hvor det giver mening, skriver Helle Adelborg (S), borgmester i Hvidovre.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Helle Adelborg (S)
Borgmester i Hvidovre

Der bliver i de her år udviklet utallige nye teknologiske produkter og ideer, som udvider vores velfærdsbegreb, og som har potentiale til at berige vores samfund på helt nye måder. Men det kræver, at vi tager stilling og håndterer det rigtigt, for der er ingen nemme løsninger.

Ud med begreberne 
Teknologi er ikke svaret i sig selv. Det bliver først rigtig smart, når det er en del af løsningen sammen med den menneskelige kontakt. Derfor taler vi i Hvidovre ikke om ”velfærdsteknologi” – vi vil hellere tale om at gøre hverdagen smart for borgerne og personalet.

Det er en hjørnesten i Hvidovre Kommunes strategi for velfærdsteknologi – "Smart Hverdag" (som vi har udarbejdet i tæt samarbejde mellem chefer og ledere), at vi anvender teknologien dér, hvor det giver mening for borgere og medarbejdere. Det betyder, at der er situationer, hvor det ikke giver mening, og hvor vi skal gøre noget andet sammen med borgeren.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Én løsning løser ikke alle behov
Ingen mennesker er som en lige og ensporet vej. Vores tilgang er og skal altid være, at ingen borgere har de samme udfordringer, ønsker de samme ting, eller rummer de samme potentialer. Det er netop det, som gør det interessant at arbejde med mennesker, som vi gør i kommunerne, men også det, som gør det indviklet.

For den rigtige løsning for hr. Jensen er næsten altid en anden, end den rigtige for hr. Hansen. Vi skal respektere den forskellighed, der er imellem mennesker, og finde den løsning, der passer bedst til borgeren. Et eksempel er demente borgere, hvor vi for eksempel ikke fra første færd bør montere en gps og gå i gang med at overvåge borgeren, men hvor vi ofte med succes kan benytte pædagogiske virkemidler som for eksempel linjer i gulvet, der guider borgeren. Vi skal ganske enkelt bruge fantasien – og hvor det giver mening også teknologien.

Vores tilgang er og skal altid være, at ingen borgere har de samme udfordringer, ønsker de samme ting, eller rummer de samme potentialer.

Helle Adelborg (S)
Borgmester i Hvidovre

Smart hverdag for alle
”Smart Hverdag” betyder, at vi skal være smarte i samarbejdet med borgeren. Vi skal tage udgangspunkt i borgerens liv og hverdag, og vi skal finde løsninger, som matcher borgerens situation. Vi skal skabe løsninger, som er komfortable for borgeren, som gør arbejdet lettere og hurtigere for medarbejderen, og som frigiver tid til den helt afgørende vigtige menneskelige kontakt.

Vi skal også være smart som kommune. Listen over leverandører af velfærdsteknologi bliver længere og længere, og alle træder hinanden over tæerne for at fortælle om netop deres løsning. Inden vi griber ud efter alle de nye teknologiske muligheder, skal vi tænke os godt om. Mange løsninger kræver for store investeringer, og derfor er det vigtigt, at vi ikke lader os forblænde, men at vi undersøger, hvordan teknologien fungerer i hverdagen, så den er brugbar for både borgeren og personalet, som skal hjælpe borgeren.

Hvis vi skal udnytte de teknologiske muligheder i fremtiden – og det skal vi – skal vi holde os for øje, at én løsning sjældent kan løse alle behov, og at teknologi i sig selv aldrig kan erstatte den menneskelige kontakt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Moesgård Adelborg

Fhv. borgmester (S), Hvidovre Kommune
pædagog (1982), meritlærer (2005)

0:000:00