Debat

Kommunikationsrådgiver: Danmark har brug for et stærkere digitalt diplomati

Hvis det danske diplomati skal styrke sin rolle i det internationale samfund, skal ambassadernes eksterne kommunikation opgraderes med et mere aktivt kommunikerende ambassadørkorps, som bruger sociale medier til at skabe stærke relationer i Danmarks interesse, skriver Troels Johannesen.

Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) til møde på den danske ambassade i Islamabad i Pakistan 1. oktober 2021. 
Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) til møde på den danske ambassade i Islamabad i Pakistan 1. oktober 2021. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Troels Johannesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvordan opfattes Danmark i det store udland – og hvem viser hvad Danmark står for i hverdagen rundt om i verden?

Det gør det danske diplomatkorps, der hver dag slider i det for at styrke Danmarks interesser i en stadig mere kompleks verden. Men det danske diplomati er presset og har brug for nye værktøjer til at skabe værdi herhjemme og i udlandet – og brug for nye metoder til at kommunikere til glæde og gavn for Danmark.

På de danske ambassader, konsulater og repræsentationer verden over arbejder de danske udsendte diplomater med at promovere dansk erhvervsliv og dansk kultur og de værdier, vi identificerer os med. Og det går ofte godt: Ambassaderne arrangerer eksportfremstød, royale besøg og håndterer problemer for danskere i de enkelte lande og regioner.

Alt for sjældent tager danske ambassadører sociale medier i brug for at kommunikere, interessevaretage og skabe relationer på de medier, der verden over er dagsordensættende inden for både politik, erhverv og kultur.

Troels Johannesen
Kommunikationsrådgiver og forfatter

Så selvom der i en årrække har været nedskæringer i det danske diplomati, ambassader er blevet lagt sammen, og flere og flere ansatte på de danske repræsentationer er lokalt ansatte og dermed ikke er opfostret i udenrigstjenesten, så klares de daglige opgaver.

Et nyt digitalt mindset

Men der mangler noget. Der mangler, at det danske diplomati i højere grad er med til at styrke Danmarks nationale brand og værdier i de lande, de opererer i.

Det gælder den både kort- og langsigtede indsats, der gør, at et lille land som Danmark og danske værdier ikke drukner som et af mange lande i Europa, men skiller sig ud. At vi styrker omverdenens opfattelse af et land, der både kulturelt og forretningsmæssigt har et enestående potentiale, og som ofte løfter over egen vægtklasse i det internationale samarbejde.

I en stadig mere kompleks verden med spændinger mod øst, politisk ustabilitet i store dele af Latinamerika og Afrika, Brexit og ikke mindst efterdønningerne af COVID-19 er der behov for, at de danske ambassader både udnytter momentum til at styrke kommunikationen om Danmark som land og positionerer Danmark stærkere i bevidstheden hos både regeringsledere, erhvervsliv og transnationale organisationer verden over.

Det kræver et nyt – og digitalt – mindset i diplomatiets kommunikation, og nye formidlingskompetencer for de ambassadører, der er Danmarks fremmeste repræsentanter i udlandet. Men alt for sjældent tager danske ambassadører sociale medier i brug for at kommunikere, interessevaretage og skabe relationer på de medier, der verden over er dagsordensættende inden for både politik, erhverv og kultur.

Sociale medier giver tydelig stemme

Fordi diplomati er blevet hurtigere, og fordi flere og flere af de afgørende samtaler er flyttet online, er danske diplomater nødt til bedre at kunne tackle digitale og sociale medier.

Tænk bare, hvilket potentiale det ville have, hvis alle danske ambassadører og konsuler med fælles tyngde kunne fortælle historien om, at Danmark igen er open for business efter Corona?

Troels Johannesen
Kommunikationsrådgiver og forfatter

Her kan de fra egen sendemast kommunikere til professionelle aktører i de enkelte lande, styrke synligheden herhjemme, skabe relationer mellem Danmark og det enkelte land og kontinuerligt varetage Danmarks interesser – både i højspændte politiske sager og i den kontinuerlige branding af Danmark.

Hvad enten vi i Danmark står i en krise som da Muhammed-krisen ramte Danmark, har vi brug for at forklare regeringens politik på forskellige områder. Eller det er ”fredstid”, og vi har brug for at øge udlandets indsigt i Danmark som land, så kan sociale medier hjælpe diplomatiet til at skabe en tydelig stemme. Tænk bare, hvilket potentiale det ville have, hvis alle danske ambassadører og konsuler med fælles tyngde kunne fortælle historien om, at Danmark igen er open for business efter Corona?

Når sociale medier som Twitter og LinkedIn tages i brug som kommunikationskanaler for den enkelte ambassadør, er den personlige – men dog faglige – kommunikation med det omkringliggende samfund med til at gøre Danmark mere tilgængelig for udefrakommende. Og det er med til at styrke den transparens, der er nødvendig for at gøre vores land endnu mere attraktivt for investeringer, specialiseret arbejdskraft og tilgængelighed for samarbejder med regeringer og erhvervsliv ude i verden.

Fra Indonesien til resten af verden

Et af det få – men til gengæld rigtig gode – eksempler på, at ambassadører formår at bruge sociale medier i den diplomatiske samtale, er Danmarks ambassadør i Indonesien og Malaysia, Lars Bo Larsen, der på Twitter kommunikerer både på engelsk og på indonesisk til de lokalsamfund, han arbejder i.

Udenrigstjenesten må se værdien i et mere aktivt kommunikerende ambassadørkorps og give et større kommunikativt manøvrerum til den enkelte repræsentation.

Troels Johannesen
Kommunikationsrådgiver og forfatter

Det giver ham en unik mulighed for at gå i dialog med de professionelle interessenter, i det område han dækker, en platform for hurtig vidensdeling og potentialet til at varetage Danmarks interesser digitalt.

Hvis det danske diplomati skal styrke sin rolle i en samtid, hvor nyheder vandrer hurtigt, hvor den internationale udvikling og relation mellem stater blæser med stormstyrke, kræver det et øget fokus på, at ambassadernes eksterne kommunikation opgraderes og nyudvikles.

For at nå dertil må udenrigstjenesten se værdien i et mere aktivt kommunikerende ambassadørkorps, give et større kommunikativt manøvrerum til den enkelte repræsentation og styrke bevidstheden om, hvad personlig digital kommunikation kan gøre, når det gælder interessevaretagelse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00