KMD: Ny software giver færre fejl og mere synergi i sagsbehandlingen

IT: Nyt samarbejde mellem KMD og Microsoft skal bane vej for mere intelligente løsninger i den kommunale sagsbehandling. Det øger kvaliteten og mindsker riskoen for de fejl, som tidligere har plaget KMD's løsninger til jobcentrene, forklarer direktør i KMD Mette Louise Kaagaard.

Foto: Søren Elkrog Friis/Altinget.dk
Klaus Ulrik Mortensen

En ny generation af it-systemer skal revolutionere sagsbehandlingen på de kommunale jobcentre.

Det lyder som store ord. Og med tanke på at KMD gennem de seneste år har fået meget kritik for netop deres løsninger til jobcentrene, vil mange nok være tilbøjelige til at bevæbne sig med naturlig skepsis.

Glæde over dataløsninger i skyen
Baggrunden for den storladne udmelding er et nyt strategisk samarbejde mellem KMD og Microsoft. Aftalen betyder, at KMD fremover vil basere sine løsninger til de kommunale kunder på Microsoft Cloud.

Målet er på sigt helt at overgå til cloud-baserede løsninger. Og ifølge parterne selv skal det sikre, at kunderne oplever en høj kvalitet i drift og leverance samt hurtig udvikling af nye systemer og moduler.

Fakta
  • KMD udvikler og leverer i dag software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark.
  • I over 40 år har KMD arbejdet med udvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks største it-systemer.
  • Systemerne håndterer eksempelvis udbetalinger af løn og sociale ydelser, og hvert år beregner og udbetaler KMD's softwaresystemer i omegnen af 400 milliarder kroner.
  • KMD er ejet af Advent International og Sampension.

Kilde: KMD

I en pressemeddelelse taler direktør i Microsoft Danmark Peter Quarfordts Skov rosende om teknologien.

“Nye digitale løsninger baseret på intelligent teknologi gør det muligt at levere borgernære services, der er moderne og intuitive samt har en høj sikkerhedsstandard. Det giver helt nye muligheder for at levere højere kvalitet til den enkelte borger, hvor særligt bedre anvendelse af data kan føre til mere personlige og målrettede ydelser, der passer til borgerens aktuelle livssituation og behov,” siger han.

Det, at vi kan bringe kunden tættere på og køre kortere cyklusser, før vi frigiver og idriftsætter softwaren, betyder, at vi begrænser risikoen for fejl. Og det nedsætter risikoen for, at det går så grueligt galt, som vi ser det en gang imellem.

Mette Louise Kaagaard
Direktør, KMD

Og også i Gladsaxe Kommune, som er en af tre kommuner, der har taget softwaren i brug, er beskæftigelseschef Katrine Birk optimistisk.

“Vi glæder os over, at KMD og Microsoft går tættere sammen om at skabe bedre og mere intelligente løsninger, så vi kan optimere vores ressourcer,” siger hun.

Besværlig fortid
Men spørgsmålet er, om der er hold i optimismen. I de seneste år har der været meldinger om en række systemfejl hos KMD, som betyder, at eksempelvis 50.000 danskere i februar 2017 fik at vide, at deres kontanthjælp skulle ændres.

0:000:00