Det Økologiske Råd: Flere fossilbiler er en bombe under vores klimamål

DEBAT: Mens snakken går om elbiler i 2030, stiger antallet af fossilbiler samt mængden af CO2, som de udleder. Det skal der sættes en stopper for, mener Jeppe Juul.

Af Jeppe Juul
Transportpolitisk medarbejder, Det Økologiske Råd

Når man snakker om klima og transport, er en meget stor del af fokus på elbiler og mere præcist på, hvordan vi får hvor mange i 2030. Det er vigtigt.

Men i diskussionen bliver det næsten, som om det er elbilerne, der er problemet og ikke fossilbilerne, selvom det er deres udledning, der er det egentlige problem.

Og mens vi snakker om mål for elbiler i 2030, udvikler udledningen fra fossilbiler sig i en katastrofal retning forholdsvis ubemærket og indtil videre uden nogen form for politisk indgriben.

Antallet er fossilbiler stiger, og de nye biler udleder nu stadigt mere CO2 efter ellers at være gået ned i mange år.

En ny bil i Danmark holder i gennemsnit cirka 15 år. Det vil sige, at for hver ny fossilbil, der sælges i dag, indbygger man i det store hele et fortsat fossilforbrug frem til 2034.

VLAK skyld i mere CO2-udledning
Udviklingen med stigende CO2-udledning fra nye biler er primært selvskabt gennem afgiftslettelser og ændringer fra den tidligere regering og senest hjulpet på vej af en markant stigning i salget af ofte tunge SUV'er.

Således er CO2-udledningen fra nye biler i Danmark gået fra at være 105 g/km i januar 2017 til hele 113 g/km i august 2019. En stigning på 7,4 procent.

Samtidig er antallet af personbiler i Danmark vokset med hele 64.400 på ét år. Godt hjulpet på vej af den tidligere regerings afgiftslettelse.

Det er helt afgørende for at nå vores klimamål, at antallet af fossilbiler i Danmark hurtigt går ned, og at vi øjeblikkeligt får sat en stopper for nettotilvæksten, der er en bombe under vores klimamål.

Forrige artikel TV 2 til energibranchen: I kritiserer vores dækning, men I kan ikke påpege fejl TV 2 til energibranchen: I kritiserer vores dækning, men I kan ikke påpege fejl Næste artikel R: Passagerafgift skaber ikke grøn flytrafik R: Passagerafgift skaber ikke grøn flytrafik
  • Anmeld

    Allan Christensen · Kemiingeniør

    Transport - og disrespekten over for alle, der har ydet en indsats for at begrænse denne og dens forventede ødelæggende konsekvenser for naturen, klimaet og vore efterkommere.

    Glædeligt at Økologisk Råd er opmærksomme på de forventede ødelæggende konsekvenser, der er forbundet med fossilbiler.

    Det er en ulykke af dimensioner, om pesticider, atomkraft, dampkraft, fossilbiler og anden traditionel udviklet ny teknologi ikke har bidraget til en økologisk mindre uansvarlig transport - og til at vi på så kort tid har kunnet få så mange lønforhøjelser, dyrtidsportioner, skattelettelser og ekspansive finanslove med så uventet få ødelæggende konsekvenser for klimaet, naturen samt vore efterkommere og den fremtid vi stiller dem i udsigt.

    Et samfund, der forbyder brugen af syntetiske pesticider til produktion af fødevarer og andre produkter det vælger at kalde økologiske, er et samfund, der hverken interesserer sig for økologi, natur, klima eller vore efterkommere og den fremtid vi stiller dem i udsigt.

Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

Landbrug & Fødevarer nedsætter et klimaråd

KLIMANEUTRAL: Klimaprofessor Katherine Richardson bliver formand for et nyt klima advisory board, der skal hjælpe landbruget med at indfri visionen om klimaneutrale fødevarer i 2050. "Et af de store problemer indtil nu har været, at man taler ud fra business as usual," siger hun.