Efter VW-skandale: EU vil stramme godkendelses-regler

MILJØ: EU-Kommissionen vil undgå en ny Volkswagen-historie og foreslår nu en reform af EU's typegodkendelse af køretøjer.

Foto: Colourbox
Emma Qvirin Holst

EU-Kommissionen har onsdag foreslået en stor reform af lovrammen for den såkaldte EU-typegodkendelse af køretøjer.

Kommissionen vil stramme reglerne for at sikre, at bilfabrikanter overholder EU's krav til sikkerhed, miljø og produktion.

Forslaget skal gøre afprøvning af køretøjer uafhængigt af interessekonflikter, øge overvågningen af biler, der er i brug, samt styrke godkendelsessystemet med mere EU-tilsyn.

”De forslag, vi fremlægger i dag, vil øge kvaliteten og uafhængigheden af prøvningen af køretøjer og forbedre tilsynet med de biler, der allerede er i brug," siger Elżbieta Bieńkowska, der er kommissær for det indre marked, industri, iværksætteri og SMV'er, i en pressemeddelelse.

Forslaget kommer i kølvandet på Volkswagen-skandalen, hvor det kom frem, at bilproducenten havde snydt ved miljøtest af sine dieselbiler.

Blandet modtagelse i Bruxelles
Kommissionens forslag bliver vel modtaget af de europæiske forbrugere:

”Kommissionens planer er et stort skridt i den rigtige retning. Forslaget om at foretage stikprøver på biler er meget nødvendigt, og hvis det bliver implementeret godt, så bør det afskrække snyd,” siger Monique Goyens, der er generaldirektør hos The European Consumer Organisation, i en pressemeddelelse.

Men ellers får forslaget en blandet modtagelse i Bruxelles. Der er enighed om at sikre en bedre håndhævelse af reglerne, så der ikke kommer en ny Volkswagen-sag. Men Kommissionens bud på en løsning har sine mangler:

Den konservative ECR-gruppe i Europa-Parlamentet, hvor Dansk Folkeparti sidder, fremhæver risikoen for, at forslaget leder til unødvendig centralisering af magten.

0:000:00