Kommissorie-udkast: Gulerødder skal løse trængslen
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørUdkast til kommissorium for regeringens trængselskommission retter fokus mod forbedringer af den kollektive trafik, mens beskatning af bilisme fylder lidt.
Det erfarer Altinget.dk.
Forligspartierne er således blevet præsenteret for et udkast til kommissorium til Trængselskommissionen, som forligspartierne drøftede ved et møde onsdag.
Udkastet minder ifølge centralt placerede kilder om beskrivelserne i "Rammeaftale om takstnedsættelser og pulje til forbedringer af den kollektive trafik", som regeringen blev enige om med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, da betalingsringen faldt.
Læs: Her er aftalen om trafikmilliarden
Men i det nye udkast er der modsat den overordnede aftaletekst skitseret en række muligheder, som trængselskommissionen kan se på for at reducere trængslen i København. Hovedsagelig med fokus på at forbedre den kollektive trafik.
Af teksten fremgår det således blandt andet, at kommissionen skal vurdere perspektiverne i en bedre banebetjening i hovedstadsområdet, herunder letbaner, udbygning af metroen, udvikling af S-banen og busbetjeningen, samt betjeningen af pendlertrafikken. Derudover skal der undersøges, hvordan park and ride-anlæg kan gøres bedre, og den skal se på mulighederne for at skabe bedre rammer for cyklisme.
Alt i alt bliver udkastet af flere kilder udlagt som at have størst fokus på, hvordan københavnerne kan lokkes til at tage den kollektive trafik, frem for hvordan bilister kan tvinges til at lade bilen stå.
En betalingsring rundt om København er desuden udelukket som løsning, men det betyder dog ikke, at pisken er helt udeladt i udkastet. Kommissionen skal således undersøge road pricing på landsplan, ligesom der også er lagt op, at kommissionen skal undersøge, om øgede parkeringsafgifter i København kan bruges som incitament til at få flere til at tage den kollektive trafik.