Statslige taxiudbud får større grønt fokus

UDBUD: Miljøprofilen hos taxiselskaberne skal fremover fylde 40 procent af den samlede vurdering i de statslige udbud. Det er et klart signal til taxibranchen, lyder det fra Økonomistyrelsen. Det kan og vil få flere taxaer til at skifte til el, vurderer Dantaxi.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Birk Sebastian Kotkas

Det nye grønne fokus i offentlige indkøb skal nu også gælde for det kommende taxiudbud.

Konkret skal miljøprofilen vægtes 40 procent, mens prisen skal vægtes 60 procent, når de kommende fire års taxikørsel i de seks forskellige geografiske delaftaler snart skal i udbud. Det har Økonomistyrelsen netop besluttet.

”Det sender et klart signal til taxibranchen om, at staten er parat til at gå foran og efterspørge langt mere grønne taxiture. Vores ambition er selvfølgelig, at statens købekraft på den måde kan være med til at omstille markedet til grønnere taxikørsel,” siger direktør i Økonomistyrelsen, Poul Taankvist.

For at sikre, at taxaselskaberne også tager højde for "miljøprofilen" efter selve udbudsrunden, giver aftalen det enkelte taxiselskab mulighed for at tage lidt højere priser for deres ture, hvis flere af taxiturene - end de har lovet i forbindelse med udbuddet - bliver i el- eller plug-in-hybridbiler.

Fakta
I 2019 kørte staten 29.514 taxiture med Dantaxi (via tværministeriel indkøbsaftale).

En gennemsnitstur i Region Hovedstaden varer 19 minutter og er 14,7 kilometer lang, mens en gennemsnitstur i Region Midtjylland varer 34 minutter og har en længde på 37 kilometer.
 

Staten alene køber taxiture for omkring 16 millioner kroner om året. Hertil kommer hele den statslige selvejesektor, som frivilligt kan vælge at bruge aftalen.

Kilde: Økonomistyrelsen

Omvendt kan taxiselskaberne sanktioneres med bod, hvis taxiturene bliver mindre grønne end lovet.

Opbakning fra Dantaxi
Hos Danmarks største taxaselskab, Dantaxi - der sidste år leverede 29.514 taxiture til staten - er man positive over for den nye aftale.

Taxaselskabet har i dag omkring 200 elbiler kørende i København, hvilket svarer til hver femte i hovedstaden, mens deres resterende 1.600 biler er dieseldrevne.

"Aftalen understøtter, at flere vognmænd skifter til el - det kommer helt sikkert til at give et boost," forudser deres kommunikationschef, Rasmus Krochin.

Han understreger, at omstillingen til grønnere taxaer kræver økonomiske incitamenter - hvis den skal gå hurtigere - da de elbiler, der i dag kan bruges til taxakørsel, er væsentligt dyrere end tilsvarende biler i "diesellejren."

0:000:00