Økologisk Råd: Længe ventet grønt gearskifte på vej i EU

DEBAT: USA har det. Kina har det. Canada, Indien og Japan har det. Og langt om længe ser det ud til, at EU også skal have det; brændstofkrav til lastbiler. 

Af Jeppe Juul
Transportmedarbejder i Det Økologiske Råd

Langt om længe ser det ud til, at EU også skal have brændstofkrav til lastbiler. Efter minimum 14 år med et ulovligt kartel bestående af alle de store europæiske producenter, hvor de har aftalt priser og forsinket introduktionen af miljøudstyr, er der et kæmpe efterslæb, som bøderne på samlet 28 milliarder kroner desværre ikke kompenserer for.

Mindre brændstof
Hver gang brændstofkrav har været bragt op, er det lykkedes for lastbilproducenterne at udskyde og forhindre det. Men nu er den god nok. Kommissionen har som en del af den 2. vejpakke foreslået, at nye lastbiler i 2025 skal bruge 15 procent mindre brændstof, og 30 procent mindre i 2030.  

Brændstofforbruget i nye lastbiler kan sænkes med 18 procent med allerede kendt teknologi – uden elektrificering. Disse teknologier har været der i årevis, uden at de har fundet vej til virkelighedens lastbiler som andet end dyrt ekstraudstyr. Den årlige brændstofbesparelse er på over 40.000 kroner, og den gennemsnitlige tilbagebetalingstid er på 0,8 år. Enorme besparelser som vognmænd, virksomheder, forbrugere og klimaet er gået glip af i EU i alt for mange år. 

Det er også baggrunden for at en lang række store virksomheder, som fx Carrefour, IKEA*, Unilever, Heineken, Nestle, og Philips Lighting, har skrevet til Kommissionen og bedt om et reduktionsmål på 24 procent i 2025 – i forhold til 2015 - samt et bindende mål for nul-emissionslastbiler. 

Og netop udviklingen af nul-emissionskøretøjer er helt afgørende for, hvor hurtigt vi kan nedbringe CO2-udledningen fra lastbiler, der i øjeblikket udgør 26 procent af vejtransportens samlede udslip i EU. En udledning, der i øjeblikket bare stiger og stiger. Men de europæiske producenter har endnu ikke leveret serieproducerede nul-emissionslastbiler på trods af en voksende efterspørgsel fra virksomheder, kommuner m.m. Af samme grund er kinesiske producenter på vej ind på det europæiske marked. 

Brug for politisk pres
Derfor er det også glædeligt, at der i Europa-Parlamentet i øjeblikket snakkes om, at 10 procent af nye lastbiler i 2025 skal være nul-emmissionskøretøjer og 35 proent i 2030. Så må forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og EU's medlemslande vise, hvor seriøst man tager den grønne omstilling. Regulering af brændstofkrav til lette og tunge køretøjer er nogle af de helt unikke områder, hvor vi både som køretøjsejer og samfund sparer penge, samtidig med at vi mindsker vores CO2-udledning og olieafhængighed af Rusland og Mellemøsten. 

Det kommer dog ikke af sig selv. Og der er helt åbenlyst brug for politisk pres på en branche, der ikke er vågnet op til en ny virkelighed, hvor der er fokus på reel konkurrence, brændstofeffektivitet og klimabelastning.  

Forrige artikel DI: Dansk erhvervsliv vil lide under et kaotisk Brexit DI: Dansk erhvervsliv vil lide under et kaotisk Brexit Næste artikel Tænketanken Europa: Afhold ny folkeafstemning om Brexit Tænketanken Europa: Afhold ny folkeafstemning om Brexit