Debat

DI opfordrer: Regeringen skal lave en fremadrettet plan for luftfarten

Regeringen skal sammen med branchen sikre, at vi kan fastholde og sikre udviklingen af danskbaseret luftfarts styrkepositioner i et stærkt konkurrenceudsat og forandret luftfartsmarked, skriver Michael Svane.

Det er afgørende, at vi kan fastholde og sikre udvikling af danskbaseret luftfarts styrkepositioner i et stærkt konkurrenceudsat og forandret luftfartsmarked, skriver Michael Svane fra DI Transport.
Det er afgørende, at vi kan fastholde og sikre udvikling af danskbaseret luftfarts styrkepositioner i et stærkt konkurrenceudsat og forandret luftfartsmarked, skriver Michael Svane fra DI Transport.Foto: Hans Søndergård/Dansk Industri
Michael Svane
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er ingen hemmelighed, at luftfarten har været endog meget hårdt ramt af covid-19-krisen.

Det er den sådan set stadig. Rejserestriktioner, grænselukninger og deraf følgende rejsemuligheder og rejselyst har gjort alvorlige indhug i branchens muligheder for at drive virksomhed.

Derfor sendte den danske luftfartsbranche sammen med fagbevægelsen i februar 2021 et "nødråb" til regeringen med opfordring til handling på tre områder, nemlig "rejseregimet", "overlevelse" og "genstart".

Med den politiske aftale om genåbning af international rejseaktivitet er der taget en række gode skridt for at reducere de mange barrierer og uhensigtsmæssigheder, der over tid har bygget sig op i rejseregimerne.

Senest er det danske coronapas lanceret, og Danmark har klogt indarbejdet indrejselempelser for færdigvaccinerede. Og så er erhvervsrejser igen blevet til nødvendige rejser. Så her er vi på rette vej. Vi fik en plan og milepæle at styre efter. Så det er kun at kvittere for det.

Kompensation er fortsat nødvendigt
Introduktionen af det digitale coronapas i Danmark skal nu følges op af det tilsvarende europæiske digital certifikat.

Med "overlevelse" betonede vi, at fortsat hjælp og kompensation vil være nødvendig, hvis vi skal bibeholde en dansk-baseret luftfartssektor, der kan fastholde og også gerne styrke sin position, når krisen aftager.

Temadebat

Hvordan får vi luftfartssektoren på vingerne igen?
Coronakrisen har sat luftfarten i stå.

Altinget giver i en temadebat ordet til fagfolk, interessenter og politikere, som vil debattere, hvordan de vil få luftfartssektoren på vingerne igen.

Hvor slemt står det til for sektoren? Hvad er de konkrete udfordringer? Hvordan kan politikerne hjælpe sektoren? Og har coronakrisen forandret luftfarten for altid?

Her er deltagerne:

  • Benny Engelbrecht (S), transportminister og medlem af Folketinget
  • Hans Christian Schmidt (V), luftfartsordfører og medlem af Folketinget
  • Henrik Bay-Clausen, formand, 3F Kastrup
  • Jan Hessellund, direktør, Billund Lufthavn
  • Niels Flemming Hansen (K), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Thilde Waast, formand, Flyvebranchens Personale Union
  • Thomas Jungløw Thessen, adjungeret professor med speciale i luftfartsbranchen på Aalborg Universitet og chef for trafikprognoser i Københavns Lufthavn
  • Thomas Woldbye, direktør, Københavns Lufthavn.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

I den sammenhæng opfordrede vi til en "luftfartspakke II" og til, at de generelle pakker, især kompensation for faste omkostninger og lønkompensation, får lov at fortsætte en tid endnu – også selv om de økonomiske eksperter taler for en generel udfasning fra 1. juli.

Her er der politisk taget visse skridt og udtrykt gode hensigter for "udsatte" brancher. Men vi kender i skrivende stund ikke udfaldet af de igangværende politiske forhandlinger. Men vi krydser fingre for, at luftfarten og luftfartens betydning for samfundsøkonomien huskes i forhandlingsforløbet.

Nordeuropæisk hub er alvorligt truet
De to ovenstående temaer er selvsagt relativt kortsigtede i deres natur, men samtidig er de helt afgørende for at skabe et grundlag for fremtiden.

Præcis det er indeholdt i det tredje tema om "genstart". Heri pegede vi særlig på en håndfuld store trusler, der ikke kun har betydning for branchen selv og de mange arbejdspladser, som den skaber, men også for Danmark som helhed, fordi luftfarten har afgørende betydning for samfundsøkonomien i kraft af sin rolle som kritisk infrastruktur og leverandør af samfundsvital global mobilitet.

Udviklingen betyder, at Københavns Lufthavns rolle som nordeuropæisk hub er truet i alvorlig grad. Manglende forbindelser til eksportmarkederne vanskeliggør genopretningen af Danmarks økonomi.

Luftfarten har meget stor betydning for Danmarks økonomi og bidrog før krisen til økonomien med cirka 36 milliarder kroner i indirekte og direkte effekter og hele 109 milliarder kroner, hvis de såkaldte katalytiske og inducerede effekter også medtages.

Har alvorlige konsekvenser for Danmark
Nye beregninger fra Implement Economics viser, at krisen risikerer kan give varig skade på den samlede værdikædes evne til at levere. Herunder er der ikke mindst risiko for tab af knudepunktsfunktionen.

Det kan betyde yderligere jobtab på 12.000 til 15.000 jobs ud over de allerede tabte samt et permanent BNP-tab på 24 milliarder kroner eller mere. Et fravær af en stærk dansk-baseret luftfartsektor og ikke mindst en stærk netværkslufthavn har flere alvorlige konsekvenser for Danmark:

For det første vil det være meget vanskeligt at reetablere et så stærkt internationalt og oversøisk ruteudbud, som Danmark havde før krisen.

Trafikken risikerer altovervejende at blive punkt-til-punkt, og det vil markant besværliggøre dansk erhvervslivs kontakt til eksportmarkederne og udfordre turismeerhvervet.

Vi har brug for at styrke såvel den nationale tilgængelighed (vej- og baneløsninger til lufthavnene som vitale trafikknudepunkter) samt den internationale tilgængelighed i form af et internationalt rutenet.

For det andet vil fraværet af en konkurrencedygtig, dansk-baseret luftfart i alvorlig grad udfordre opretholdelsen af den samlede fødekæde lige fra flycatering, flyskoler, simulatorcentre, flytekniske virksomheder og de mange tilknyttede servicevirksomheder.

Det er en sektor, der omfatter mange små og mellemstore virksomheder, der samlet set beskæftiger mange medarbejdere og dertil yder et helt centralt bidrag til sektorens udvikling og effektivitet.

Bliver vanskeligt at indfri klimamål
For det tredje risikerer vi, at den danske arbejdsmarkedsmodel, der er kendetegnende for de dansk-baserede luftfartsvirksomheder, bliver marginaliseret.

Det sker, fordi en stor del af markedet formentlig kan blive overtaget af udenlandske aktører, der bekender sig til andre og mindre samarbejdsorienterede arbejdsmarkedsmodeller. Det er bekymringer, som vi deler med de faglige organisationer.

For det fjerde og ikke mindst vil det være vanskeligt at indfri de ambitiøse klimamål, som dansk luftfart har lanceret via klimapartnerskabet for luftfart og med forslaget om etablering af Luftfartens Klimafond.

Hvis vi mister trækkraften i overført betydning, så står vi til at miste noget, som vi kan få svært ved at indhente og genoprette

Michael Svane
Branchedirektør, DI Transport

Uden en stærk dansk luftfartsbranche, der samarbejder målrettet om at realisere forslagene, risikeres det, at store dele af initiativet blive overladt til udenlandske aktører, der ikke har forpligtiget sig til en opnåelsen af målsætningerne.

Tilsvarende forpasser Danmark chancen for at udvikle klimavenlige teknologier, som kan føre til nye danske industrielle styrkepositioner.

Forspild ikke chancen
Trusler kan vendes til muligheder, når man handler proaktivt og fremsynet på dem. Men det forudsætter, at vi går struktureret og analytisk til værks med et fremsynet arbejde. 

Derfor skal der herfra lyde en opfordring til, at regeringen sammen med branchen snarest sætter gang i arbejdet med fremadrettet plan, der sikrer Danmarks internationale tilgængelighed og en luftfart i Danmark, der kan gå forrest i en effektiv og reel bæredygtig luftfart for fremtiden.

Det er afgørende, at vi kan fastholde og sikre udvikling af danskbaseret luftfarts styrkepositioner i et stærkt konkurrenceudsat og forandret luftfartsmarked. Hvis vi mister trækkraften i overført betydning, så står vi til at miste noget, som vi kan få svært ved at indhente og genoprette.

Vi er på rette vej med færre rejserestriktioner, digitale coronapas både det danske og det europæiske. Den chance, som vi dermed får, må vi ikke forspilde.

Velkommen ombord, og god rejse.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00