Debat

Dyrenes Beskyttelse: Al transport af levende dyr fra EU skal forbydes

EU har varslet nye regler for dyretransporter. Der skal sættes maksimale transporttider og eksport af levende dyr fra unionen skal stoppes nu, skriver Britta Riis.

Lange transporter af kun 14 dage gamle spædekalve, som er fuldstændigt afhængige af mælk og ikke kan drikke selv, er tilladt i dag og praktiseres i stor stil. Transport bør undgås, skriver Britta Riis.
Lange transporter af kun 14 dage gamle spædekalve, som er fuldstændigt afhængige af mælk og ikke kan drikke selv, er tilladt i dag og praktiseres i stor stil. Transport bør undgås, skriver Britta Riis.Foto: Vincent Kessler/Reuters/Ritzau Scanpix
Britta Riis
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Over 1,6 milliarder køer, grise, får og fjerkræ bliver hvert år kørt på kryds og tværs af EU-medlemslandene og til lande uden for EU. Og det er endda kun de dyr, som der er tal for.

Utallige forsøgsdyr, familiedyr, fisk og hvirvelløse dyr bliver også transporteret rundt, men dem er der meget lidt viden om, og ingen kender derfor problemernes fulde omfang.

Reglerne for transporter er i dag både mangelfulde og lempelige. De minimumsregler der eksisterer i dag, bliver jævnligt overtrådt, hvilket blandt andre Dyrenes Beskyttelse har været med til at bevise gentagne gange de senere år.

For de firbenede dyr bør samtlige transporter over 8 timer forbydes.

Britta Riis
Direktør, Dyrenes Beskyttelse

Det er ikke for sarte sjæle at høre om de forhold, dyr bliver udsat for under transport i EU, og af den grund glæder det mig, at Europa-Kommissionen har varslet nye regler for dyretransporter i EU.

Det er der i den grad brug for. Hvis vi skal komme problemerne til livs, er der flere områder, som politikerne i Europa-Parlamentet og den danske regering bør kæmpe for, når reglerne skal laves om.

Sæt maksimale transporttider
I dag findes der ingen regler for, hvor længe og hvor langt et dyr må transporteres, kun regler for dyrenes hvil undervejs. Mange dyr bliver transporteret i dagevis over tusindvis af kilometer.

Reglerne for dyrenes hvil bliver ofte overtrådt, og under hedebølger lider dyrene ofte, spærret inde i lastvogne uden tilstrækkelig ventilation. Dette skal forhindres.

Derfor bør der indføres maksimale transporttider, som tager udgangspunkt i et forsigtighedsprincip i forhold til dyrenes ve og vel. For de firbenede dyr bør samtlige transporter over otte timer forbydes.

Stop for eksport af levende dyr fra EU
EU er ikke i stand til at kontrollere hverken transporterne eller de forhold, som dyrene kommer til at leve under når de passerer grænsen fra EU.

Fra Danmark transporteres der eksempelvis mange kvier på lastbil gennem Rusland, også selv om myndighederne i andre EU-lande har dokumenteret svindel på disse transporter, blandt andet med hvilestationer, der ikke eksisterer.

Ideelt set bør dyr fødes, opdrættes og aflives det samme sted.

Britta Riis
Direktør, Dyrenes Beskyttelse

EU's regler for dyretransporter gælder i princippet hele transporten, når et dyr sendes af sted fra EU, men da myndighederne ikke kan kontrollere forholdene udenfor EU's grænser, eksporterer vi reelt dyrene til en uvis skæbne. Derfor bør al transport af levende dyr fra EU indstilles øjeblikkeligt og helt forbydes i det kommende regelsæt.

Nogle dyregrupper er særligt uegnede til at blive transporteret, og for disse dyr bør der indføres langt mere restriktive regler. For eksempel er lange grænseoverskridende transporter af kun 14 dage gamle spædekalve, som er fuldstændigt afhængige af mælk og ikke kan drikke uden hjælp, i dag tilladte og praktiseres i stor stil - også fra Danmark.

Lav nationale indsatser for at bremse dyretransporter
I Dyrenes Beskyttelse håber vi, at EU går forrest og indfører klare regler, som sikrer et minimum af beskyttelse for dyr under transport. Men det er brug for endnu mere ambitiøse visioner fra politikerne.

Vi bør løbende indrette landbruget, så det slet ikke er nødvendigt at sende dyr fra den ene besætning til den anden, og fra besætning til slagterier. Ideelt set bør dyr fødes, opdrættes og aflives det samme sted.

Det har aldrig været for dyrenes bedste, at de bliver transporteret rundt til opfedning og slagtning, da al transport udgør en belastning.

Dyrene er fanget i et fødevaresystem, som er i stykker, og det bør derfor være politikernes målsætning at minimere transport af dyr mest muligt og helst undgå det fuldstændigt.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00