Nye tal: Det offentlige skyder fire gange så mange millioner i reklamer for kød og mælk som i at fremme plantemad

Der kanaliseres fortsat langt flere midler gennem landbrugets afgiftsfonde til at fremme animalske produkter end plantebaserede fødevarer, viser nye tal. Det strider direkte mod kostrådenes anbefalinger og er derfor problematisk, mener Klimarådet. Ny plantefond kan reducere forskellene.

Landbrugets afgiftsfonde brugte i 2022 cirka fire gange så mange penge på at fremme kød- og mejeriprodukter i forhold til plantebaserede fødevarer.
Landbrugets afgiftsfonde brugte i 2022 cirka fire gange så mange penge på at fremme kød- og mejeriprodukter i forhold til plantebaserede fødevarer.Foto: Hakket oksekød i køledisken hos Min Købmand i Glostrup, en butik som Dagrofa driver
Andreas Arp

Der bruges fire gange så mange offentlige midler på at reklamere for kød- og mejeriprodukter som på at fremme og udbrede vegetabilske fødevarer.

Det viser en ny gennemgang af bevillingerne fra landbrugets produktions- og promilleafgiftsfonde, som Altinget har foretaget.

Kampagner for kød kan gøre det sværere at drive en normalisering af klimavenlig kost, og de kan bidrage til folks oplevelse af, at det er normalt at have et stort indtag af animalsk kost.

Peter Møllgaard
Formand, Klimarådet

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00