Debat

Forperson i Dansk Kunstnerråd: Fonde skal tage mere ansvar for klimabundlinjen i kulturen

Fondes passion og handlekraft spiller en vigtig rolle i kulturlivet, men der er brug for endnu mere fokus på bæredygtighed i fondsuddelingerne til kulturen. Det handler både om at undgå klimabelastende nybyggeri og om at integrere kunst af høj kvalitet, skriver Nis Rømer.

<span>Fondene
har en afgørende indflydelse på, hvordan kulturens institutioner renoveres
eller nybygges, skriver Nis Rømer.<br>
</span>
Fondene har en afgørende indflydelse på, hvordan kulturens institutioner renoveres eller nybygges, skriver Nis Rømer.
Foto: Sofie Amalie Klougart
Nis Rømer
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du arbejdet i den offentlige sektor, vil du vide at de krav, der stilles til transparens, procedure, kvalitetssikring og politisk legitimitet er ganske omfattende. Nogle vil sige enorme. I den private sektor føles det til sammenligning til tider helt frivolt ikke at skulle igennem et helt styringshierarki for at kunne tage en beslutning og føre den ud i livet. Aftræk og handling kan ligge endog ganske tæt.

Fondene kan være drivere i at arbejde med klimabundlinjen, og en paradoksal problematik kan opstå, hvis der er for mange penge. 

Nis Rømer
Billedkunstner og forperson i Dansk Kunstnerråd
Bevægelsen i fondene har gennem de seneste år generelt været mod større transparens, bedre procedurer og mere evidens. Det er en god ting for demokratiet. For fondene har enorm indflydelse på, hvordan stat, kommune og region agerer og prioriterer.

Samtidig er det også vigtigt at bevare handlekraft, passion og vision i fondene.

Ønsket om god styring, transparens og accountability er et grundlag, som fondene må stå på. Men hvilke yderligere standarder kan vi med rimelighed ønske os, uden at trække passion og handlekraft ud af fondene?

Jeg vil i det følgende komme med to forslag. De handler dels om fondenes rolle i kulturlivets bygge- og anlægsprojekter, dels om deres rolle som bidragsyder til kulturaktiviteter.

Forslagene er skrevet i erkendelse af, at fondene har en betydelig samfundsforandrende kraft. De standarder, fondene sætter sig for, kan meget vel være dem, der bliver en standard fremover i samfundet bredt set.

En gylden standard for kulturbyggerier

Fondene gav i 2021 729 millioner kroner til anlæg i kulturlivet ifølge Fondenes Videnscenter.

Det er omtrent lige så meget som det offentlige. Fondene har derfor en afgørende indflydelse på, hvordan kulturens institutioner renoveres eller nybygges.

Temadebat: Fondes betydning for kulturlivet

I århundreder har der hersket en tæt relation mellem kunstnere, kulturinstitutioner og private velgørere, og trods årtier med statslig kulturpolitik og kunststøtte har private sponsorer og fondene fortsat afgørende betydning for dansk kulturliv.

Med deres frie midler kan de støtte eksperimenter, udvikle succeser og skabe nye udfoldelsesmuligheder for kunstnere og kulturinstitutioner. Eller kan de? Spørgsmålet er, om alt virkelig er så rosenrødt, eller om forholdet mellem kulturliv og fonde trænger til en tur i parterapi?

Er kulturlivet blevet for afhængigt af fondenes donationer og omvendt - får fondene på deres side nok ud af støtten til kulturen? Breder tendensen til at tænke i systemisk forandring sig til fondenes praksis på kulturområdet, og hvordan er balancegangen mellem at støtte drift og udvikling?

I en ny temadebat undersøger Altinget fondenes betydning og ambitioner for dansk kulturliv.

Det er naturligvis en overvejelse, hvor stramt fondene skal styre kulturbyggerierne. Fondene kan have tværgående viden og et overblik, som ikke findes i de enkelte institutioner, og som kan komme disse til gavn. Med pengene følger magt og beslutningskraft, som kan overstige den lokale institutions ditto. Det kan betyde, at lokale indsigter og viden ikke i tilstrækkelig grad indtænkes.

Det er afgørende at se på bæredygtighed i denne sammenhæng. 10 procent af Danmarks CO2 udledning stammer fra byggeri og produktion af byggematerialer.

Fondene kan være drivere i at arbejde med klimabundlinjen, og en paradoksal problematik kan opstå, hvis der er for mange penge. Det kan resultere i, at nøjsomheden går af fløjten, og glimrende byggematerialer smides ud i stedet for at blive genanvendt. Det kan også medføre, at genanvendte materialer ikke tænkes ind i et projekteringen af det nye projekt, fordi det ikke er økonomisk nødvendigt.

Jeg vil argumentere for et nyt grundlag for arkitekturen, herunder kulturens byggeri, hvor materialemæssig nøjsomhed kombineres med at integrere kunst og håndværk af højeste klasse i bygningerne.

Det handler om at skabe mest mulig værdi for eftertiden. Det kan gøres ved at bruge energi på detaljer, der skaber fryd i mange år frem i holdbare materialer.

Trappegelænderet, som hånden glider langs, og som umærkeligt bliver en del af kroppen. Vinduet, der skaber udsyn og rammer landskabet ind. Døren, der er med til at skabe sted. Den kunstneriske udsmykning, der skaber identitet og friktion. Teknologi til klimastyring og for at opnå energineutralitet eller bedre. Genbrug af materialer, der skaber identitet og historie.

Vil man som fond sætte et positivt aftryk for fremtiden, er det ikke gennem klimaomkostningstunge nybygninger. Men derimod gennem effektive, CO2 neutrale byggemetoder samt håndværk og kunst af højeste klasse, som giver langtidsholdbare bygninger, der skaber værdi mange år frem.

Læs også

På vej mod mere bæredygtigt kulturliv

Selvom kultursektorens klimaaftryk kan blive bedre, er det overordnede billede klart: Kunst, kultur, koncerter og teater er noget af det bedste, både borgere og fonde kan bruge penge på. Det fremgår af analyser fra blandt andet den grønne tænketank Concito. Kunst og kultur er klimavenligt forbrug - ofte lokalt produceret med minimale udledninger til følge.

Derfor er det også positivt, set i en klimamæssig optik, at fondenes bidrag til kulturaktiviteter er stigende, mens deres bidrag til anlæg på kulturområdet er faldende. Den seneste rapport fra Fondenes Videnscenter viser, at andelen af fondsmidler til kulturelle aktiviteter er steget over de sidste fem år: Andelen af fondenes bevillinger til kulturaktiviteter er steget fra 62 procent til 70 procent af de bevilgede fondsmidler over perioden.

At fondene således engagerer sig mere i kulturaktiviteter, gør det ekstra relevant at påminde om, at det bæredygtige perspektiv i kulturlivet ikke alene handler om CO2 udledninger. Det handler også om at se på de sociale, mentale og økonomiske aspekter af bæredygtighed.

Nyt kodeks i kultursektoren

De største udfordringer her er kunstnernes sociale og økonomiske vilkår.

I Dansk Kunstnerråd arbejder vi for at få et kodeks for bæredygtigt arbejdsliv i kultursektoren.

Fakta
  • "Fair Practice for Kunst" går ud på at sikre retfærdige betingelser og et bæredygtigt arbejdsmiljø for kunstnere.
  • Det omfatter rimelig betaling, anerkendelse, respekt for kunstneriske rettigheder, og en bevidsthed om kunstneres trivsel.
  • For eksempel er det et mål at sikre, at kunstnere har adgang til ordentlige arbejdsforhold og modtager retfærdig kompensation for deres kreative bidrag til samfundet.”

Kilde: BeroepKunstenaar
Det kan for eksempel formes efter den hollandske ”Fair Practice model”, der dels er værdibaseret; fair betaling, transparens, omsorg og solidaritet og dels giver kunstnere nogle af de samme rettigheder, som resten af arbejdsmarkedet nyder.

Ved at lave et kodeks i kultursektoren kan vi sikre, at kunstnere, der ofte kan have rigtig mange forskellige arbejdsgivere i løbet af et år, ikke falder mellem alle stole og står tomhændede og udsatte tilbage efter at have givet alt til kunsten.

Arbejdet med at omsætte disse standarder er i gang. Kunstnerorganisationer, museer og kunsthaller har taget de første skridt.

Fondene er naturlige samarbejdspartnere for os i det videre arbejde. Og institutionerne har brug for bedre guidelines til at arbejde bedst muligt med kunstnere, der ofte er freelancere.

I sidste ende understøtter bæredygtighedsprincipperne hinanden, også i kulturlivet.

Vi forlanger en ny nøjsomhed: Brug genbrugte materialer i nybyg. Renover, og genbrug eksisterende bygninger. Genanvend byggematerialer, hvor det er muligt. Prioritér midler på bygningsintegreret kunst og håndværk.

Styrk kulturens aktiviteter og den kunstneriske kvalitet, talent og mangfoldighed. Og understøt rammerne for, at kunstnere og kulturskabere kan have gode, produktive og bæredygtige arbejdsliv.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nis Rømer

Forperson, Dansk Kunstnerråd
byplanlægger (The Berlage Institute, Holland), billedkunstner (Det Jyske Kunstakademi), Master of Public Governance (MPG) (CBS 2020)

0:000:00