Debat

"Formelle uddannelser er ikke hele svaret"

DEBAT: Vi stirrer os blinde på høje uddannelsesniveauer. I stedet bør vi få øjnene op for de mange kompetencer, danskerne har opbygget uden for det formelle uddannelsessystem. Det mener Marianne Dissing, underdirektør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Marianne Dissing, underdirektør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

Det er efterhånden blevet sagt så mange gange, at der ikke længere er nogen, der stiller spørgsmålstegn ved det: Danmark har brug for veluddannede borgere, som kan være med til at løfte væksten og skabe velfærd og velstand i det danske samfund etc. etc.

Men nogle gange kan det være svært at se skoven for bare træer! I stedet for kun at fokusere på det høje uddannelsesniveau, som vi gerne vil have i Danmark, skal vi også åbne øjnene for de mange kompetencer, som allerede findes.

Niveauet er højere, end vi tror
Jeg er overbevist om, at hvis vi blev bedre til at anerkende det, danskerne rent faktisk kan, ville vi opdage en helt ny verden. Vi ville indse, at der faktisk allerede er et højere kompetenceniveau i Danmark, end de officielle statistikker viser. Og vi ville opdage, at den anerkendelse kan bane vejen for et højere uddannelsesniveau på længere sigt.

Men lige nu er der to ting, der blokerer for udsynet: Manglende politisk prioritering og manglende incitament blandt de enkelte uddannelsesinstitutioner til at anerkende kompetencer, som ansøgerne har opnået ved andre uddannelsesinstitutioner eller gennem relevant erhvervserfaring.

Alle kompetencer skal anerkendes, uanset om de er opnået gennem det formelle uddannelsessystem, erhvervserfaring eller private uddannelser.

Marianne Dissing
Underdirektør Finanssektorens Arbejdsgiverforening

Centralt kompetencenævn er løsningen
Løsningen er at skabe en bedre ordning for vurdering af merit og realkompetencer. Det skal ske ved at etablere et centralt og økonomisk uafhængigt kompetencenævn.

Kompetencenævnet skal sikre, at kvaliteten af arbejdet med meritgivning og realkompetencevurderinger er i orden, og at der er ensartethed og gennemsigtighed i vurderingerne - en ansøger skal have den samme behandling i Skagen som i Svaneke. Og vigtigst af alt: Alle kompetencer skal anerkendes, uanset om de er opnået gennem det formelle uddannelsessystem, erhvervserfaring eller private uddannelser.

Politikerne sover
I dag er det typisk hver enkelt uddannelsesinstitution, der afgør, hvad der giver merit og hvilke realkompetencer, der skal anerkendes. Traditioner, økonomisk incitamentsstruktur og til tider manglende faglig indsigt står i vejen for, at flere uddannelsesinstitutioner åbner sig for omverdenen og anerkender alle de kompetencer, som ansøgerne har med i bagagen - uanset hvor og hvordan de er opnået.

Og politikerne gør ikke noget ved det - til trods for enigheden om, at vi skal have et højt uddannelsesniveau i Danmark.

Dobbelt uddannelse er mere end dobbelt så dyrt
Hvis kompetencer opnået uden for det formelle uddannelsessystem gennemgik en centraliseret anerkendelses- og registreringsproces, ville det synliggøre, hvor højt kompetenceniveauet reelt er. Anerkendelsen af kompetencerne ville bane vejen for, at flere kunne læse videre i det formelle uddannelsessystem.

Som systemet er i dag, har det den konsekvens, at det enten afholder mange fra at læse videre, fordi de ikke kan få adgang til en relevant uddannelse, eller tvinger dem til at starte forfra og lære det samme igen. Det har vi ikke råd til. Der skal ikke bruges ressourcer på at lære det samme to gange.

Ikke bare vil omkostningerne til uddannelse skulle ganges med to, men det er også spild af tid, motivation, tabt arbejdskraft osv. Det er spild af ressourcer for både samfundet, arbejdsmarkedet og den enkelte.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mariane Sandal Dissing

Fhv. adm. direktør, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
cand.jur. (Aarhus Uni. 1986)

0:000:00