Debat

Forsker: Ofte er AI klogere og mere kreativ end os forskere. Lad os stoppe med at undervurdere teknologien

De fleste har prøvet kræfter med ChatGPT 3.5, mens langt færre bruger den langt mere imponerende version 4.0. Det betyder, at vi undervurdere kunstig intelligens, skriver adjunkt Christian Hendriksen.

Universiteterne skal tilbage i førersædet, når det handler om at forstå ny teknologi og fortolke og formidle det både til studerende og som en del af samfundsdebatten.
Universiteterne skal tilbage i førersædet, når det handler om at forstå ny teknologi og fortolke og formidle det både til studerende og som en del af samfundsdebatten.Foto: Matt Rourke/AP/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

For et halvt år siden stod jeg i døråbningen til mit kontor, da en erfaren kollega kom forbi og delte sin erfaring med ChatGPT-4. GPT-4 er den betalte version af ChatGPT, som mange kun kender i den mere begrænsede, gratis version (GPT-3.5).

Min kollega beskrev, hvordan han havde præsenteret ChatGPT-4 for metodeafsnittet i artikel, han arbejdede på og anmodet AI'en om feedback. "I hele min akademiske karriere har jeg aldrig fået så grundig feedback på et metodeafsnit," sagde han til mig på gangen foran mit kontor.

Jeg underviser i metode, og jeg kunne selv se, at ChatGPT ikke blot havde identificeret de kritikpunkter, jeg selv havde bemærket, men også havde belyst blindpunkter, vi begge havde overset. Dette eksempel udspiller sig på vores forskergang næsten hver dag i tusind versioner, hvor ChatGPT-4 gør noget vi ikke troede den kunne.

Desværre fører manglende erfaring med de bedste AI-modeller, her primært GPT-4, til en undervurdering af deres potentiale.

Christian Hendriksen
Adjunkt, CBS

Kunstig intelligens, specifikt GPT-4, er ikke blot en maskine der sætter sætninger sammen fra en suppe af ord. Den er rent faktisk intelligent, og ofte bedre 'tænkende' og mere kreativ end os mennesker.

Når udviklingen af teknologien så fortsætter i 2024, står vi derfor overfor en afgørende vending – året, hvor vi ophører med at undervurdere kunstig intelligens. Og hvor universiteter og forskere tager et mere aktivt ansvar for at forklare, hvor langt teknologien rent faktisk er kommet.

Teknologien undervurderes

I 2023 blev kunstig intelligens, især gennem ChatGPT, almindeligt kendt. Men denne udbredelse var primært baseret på den gratis version, som et flertal af danskerne har stiftet bekendtskab med.

Det er vigtigt at erkende, at denne version kun giver et begrænset indblik i, hvad AI virkelig kan. Den gratis ChatGPT, som fangede alles opmærksomhed i slutningen af 2022, er ikke repræsentativ for de mere avancerede AI-modeller som GPT-4. Faktisk betragtes den i AI-miljøet som stærkt forældet. Dette skaber en skævvridning i den offentlige forståelse af kunstig intelligens. Mange mennesker, der kun har oplevet den gratis version, har ikke haft mulighed for at se den fulde dybde og bredde af, hvad teknologien kan tilbyde.

Som forsker bruger jeg GPT-4 dagligt. Op imod 3-4 timer når bølgerne virkelig går højt, og jeg bruger den i mange forskellige arbejdssammenhænge. Det er et kraftfuldt redskab der opkvalificerer mig og på mange måder erstatter en god studentermedhjælper eller forskningsassistent.

Temadebat

Hvad stiller vores universiteter og forskning op med kunstig intelligens?
Kunstigt intelligente chatbots er efterhånden blevet en del af hverdagen de danske campusser. 

Med en enkelt kommando kan forskere og studerende hurtigt få svar på alverdens spørgsmål. Derfor spørger Altinget Forskning nu: Hvordan bør universiteter og forskere forholde sig til kunstig intelligens?

Se oplægget til debatten og panelet lige her.

Om Altingets temadebatter
Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Altinget bringer kun debatindlæg, som udelukkende er skrevet til Altinget.

Har du lyst til at bidrage til debatten, er du velkommen til at skrive til [email protected] for at høre om mulighederne.

Desværre fører manglende erfaring med de bedste AI-modeller, her primært GPT-4, til en undervurdering af deres potentiale. Debatten om kunstig intelligens kører i to spor: Dem som kun har brugt den gratis ChatGPT-3.5 og stadig snakker om AI som noget der blot sætter ord sammen baseret på træningsdata på den ene side. Og så alle dem der bruger GPT-4 hver dag på den anden.

Denne kløft i forståelse og erfaring er en væsentlig barriere for en nuanceret og informeret debat om AI's rolle og potentiale.

Vi har kun set begyndelsen

Når jeg holder oplæg for danske virksomheder og demonstrerer GPT-4 er det typiske publikum en skare af folk der har leget med gratis-ChatGPT. Men der er normalt et par stykker, der bruger den betalte version.

Når jeg viser på storskærmen hvad GPT-4 kan – eksempelvis evaluere marketingsplaner, lave projektplanlægning, sparre med dataforskere omkring databehandlingsstrategier, eller analysere en kompleks social situation – så gisper folk. Er det det som GPT-4 kan? Er det så meget bedre end den gratis version? De i publikum der allerede bruger den sidder og nikker med skælmske smil. Ja, det er det. Det er lige præcis så vildt, som det ser ud.

Denne udvikling indikerer et hastig fremskridt inden for AI-teknologien. Forventningerne til 2024 inkluderer lanceringen af nye modeller, både fra OpenAI og potentielle konkurrenter som Google og Meta. Disse nye modeller forventes at være på niveau med eller overgå GPT-4, hvilket antyder, at vi kun har set begyndelsen på, hvad kunstig intelligens kan præstere. Vores samfund, fastlåst i en opfattelse af AI der sidder fast i 2022, risikerer at blive overhalet af disse hastige teknologiske udviklinger.

Universiteternes og forskningsinstitutionernes rolle bliver afgørende i 2024 for at forme og opkvalificere debatten om kunstig intelligens. I 2023 begyndte universitetsverdenen at inddrage AI mere aktivt, hvilket bidrog til at sætte tonen for en mere informeret diskussion. I det kommende år skal denne indsats udvides for at holde trit med den hurtige udvikling.

Nye modeller forventes at være på niveau med eller overgå GPT-4, hvilket antyder, at vi kun har set begyndelsen på, hvad kunstig intelligens kan præstere.

Christian Hendriksen
Adjunkt, CBS

Universiteterne skal tilbage i førersædet

Det er essentielt, at universiteterne engagerer sig i at oplyse om AI's nuværende og fremtidige kapaciteter. De skal være bannerførere i at demonstrere, hvordan avanceret AI som GPT-4 kan anvendes i forskning, undervisning og i erhvervslivet. Universiteterne skal tilbage i førersædet, når det handler om at forstå ny teknologi og fortolke og formidle det både til studerende og som en del af samfundsdebatten.

Det er særligt vigtigt, fordi alle skyggesiderne ved AI kun kan forstås og diskuteres, hvis vi ved hvad modellerne rent faktisk kan, på samme måde som vi bliver nødt til at vide hvordan sociale medier fungerer for at kunne debattere deres rolle i samfundet på godt og ondt.

Studerende spiller også en central rolle i denne udvikling. Mange af mine studerende er allerede velinformerede om forskellene mellem den gratis og den betalte version af ChatGPT. De deler erfaringer og abonnementer for at maksimere udnyttelsen af AI's potentialer.

Men for mig at se gør universiteterne ikke nok for at støtte de studerende. Dels er der meget lidt vejledning i hvordan man må og kan bruge AI som studerende. Og dels er der kæmpe forskel ikke bare imellem universiteter, men helt ned på de enkelte fakulteter, kurser, og undervisere.

Store muligheder

Universiteterne må både samlet og hver for sig gøre mere for at støtte de studerende i at navigere i teknologien.

I foråret spurgte studerende mig om, hvordan man måtte bruge AI i mine fag. Nu spørger mine studerende mig hvad meningen er med at fortsætte på deres bachelor, hvis AI udvikler sig hurtigere end, de kan blive færdige med deres uddannelse. Den slags spørgsmål må studerende ikke stå alene med.

Læs også

2024 bliver et år med store muligheder, men også med store spørgsmål. Vi står over for en teknologisk revolution, hvor kunstig intelligens ikke længere er en fjern fremtidsvision, men hurtigt bliver en integreret del af vores daglige liv og arbejde.

Det er vores ansvar som forskere, undervisere, og beslutningstagere at lede vejen fremad – ikke blot ved at følge med i AI's hastige udvikling, men ved aktivt at forme og forstå dens rolle i vores samfund.

Lad os gøre 2024 til året, hvor vi ikke alene anerkender AI's potentiale, men også omfavner det med den nødvendige indsigt og ansvarlighed. Kun sådan kan vi sikre, at teknologiens fremskridt tjener os alle og skaber en fremtid, der er lige så lovende som den teknologi, der driver den.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00