Debat

Professionshøjskoler: Nødlidende pædagoguddannelse risikerer at miste afgørende bevilling

Det midlertidige taxameterløft for pædagoguddannelsen udløber i år. Det er afgørende, at det bliver forlænget, indtil politikerne får en tiltrængt reform af uddannelsen på plads, skriver Camilla Wang.

<div>Det er glædeligt, at Radikale har kaldt uddannelses- og forskningsministeren til debat i Folketingssalen om blandt andet visionerne for og indholdet i en ny pædagoguddannelse.&nbsp;Som samfund har vi nemlig brug for uddannede pædagoger, der gør en mærkbar forskel, skriver Camilla Wang.&nbsp;</div>
Det er glædeligt, at Radikale har kaldt uddannelses- og forskningsministeren til debat i Folketingssalen om blandt andet visionerne for og indholdet i en ny pædagoguddannelse. Som samfund har vi nemlig brug for uddannede pædagoger, der gør en mærkbar forskel, skriver Camilla Wang. 
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Camilla Wang
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Onsdag har Radikale Venstre kaldt uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) til debat i Folketingssalen om blandt andet visionerne for og indholdet i en ny pædagoguddannelse.

Selvom Folketinget snart lukker ned for det politiske arbejde i folketingsåret 2022/23, så glæder det mig, at debatten om en ny pædagoguddannelse lever. Som samfund har vi nemlig brug for uddannede pædagoger, der gør en mærkbar forskel.

Den pointe er vigtig at holde fast i – ikke mindst efter, at Vive og EVA for nylig konkluderede, at det pædagogiske læringsmiljø i fire ud af ti daginstitutioner har utilstrækkelig kvalitet i forhold til at understøtte de yngste børns udvikling og trivsel. Det er dybt bekymrende – for alle børn og ikke mindst for børn i udsatte positioner.

Uddannelsen har stadig ikke fået en reform, og mens vores pædagogstuderende venter på den, er der akut behov for at forlænge det midlertidige taxameterløft.

Camilla Wang
Forkvinde, Danske Professionshøjskoler

LÆS OGSÅ: Lektor: Pædagoguddannelsen er endt i en catch-22, hvor vi altid vælger forkert

Sammen med anbefalingerne fra Reformkommissionen om en ny styrket pædagoguddannelse bør rapporten fra Vive og EVA bruges til at sætte fokus på, hvordan vi kan blive bedre til at skabe bedre kvalitet – ikke bare i de pædagogiske læringsmiljøer i landets børnehaver og vuggestuer, men også på skoler og botilbud for unge og voksne.

Forlæng taxameterløftet

Pædagoguddannelsen, der med sine 17.000 studerende er landets største videregående uddannelse, spiller her en rigtig en vigtig rolle. Derfor er det her og nu afgørende, at politikerne på Christiansborg forlænger det midlertidige taxameterløft på pædagoguddannelsen, som udløber i år.

I 2019 investerede den daværende socialdemokratiske regering omkring 45 millioner kroner årligt i flere undervisnings- og vejledningstimer på landets pædagoguddannelser, indtil en reform kom på plads.

Uddannelsen har stadig ikke fået en reform, og mens vores pædagogstuderende venter på den, er der akut behov for at forlænge det midlertidige taxameterløft.

Men reformen er der også hårdt brug for, og i Danske Professionshøjskoler er vi klar til at bidrage. Faktisk er vi tyvstartet og har i dialog med underviserne på alle landets pædagoguddannelser udarbejdet seks anbefalinger til en ny og mere ambitiøs pædagoguddannelse.

Det handler blandt andet om, at uddannelsen skal have et ambitiøst lærings- og studiemiljø med væsentligt flere undervisningstimer, mere vejledning og feedback. Der skal være mere krævende prøver, der udprøver i hele pædagogens virke; både viden, men i højere grad også handlekompetencer i praksis.

Hvor er den politiske vilje?

Endelig skal praktikken være et stærkere studie- og læringsrum, så de studerende bliver bedre forberedte på at gå ud og tage ansvar for et godt pædagogisk læringsmiljø, som både udvikler børn, unge og voksne og får dem til at trives.

Læs også

Heldigvis har en række af Folketingets partier allerede meldt ud, at de gerne ser en reform af pædagoguddannelsen. På professionshøjskolerne er vi ligeledes klar til at udvikle en ny og styrket pædagoguddannelse, der skal bidrage til at løfte ambitionerne i dansk velfærdspolitik anno 2023.

Men vi har brug for, at regeringen investerer den fornødne politiske vilje til at sikre, at de mange flotte velfærdspolitiske ambitioner også bakkes op af de nødvendige nytænkninger af fremtidens pædagoguddannelse.

Danmark har stolte politiske traditioner for at ville noget med vores børn, unge og udsatte. Derfor skal vi også som fællesskab ville mere med vores pædagoguddannelse. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Camilla Wang

Forkvinde, Danske Professionshøjskoler, rektor, Professionshøjskolen Absalon,
cand.mag. i dansk og psykologi (Københavns Uni. 1997)

Christina Egelund

Uddannelses- og forskningsminister (M), fhv. MF og gruppeformand (LA) 2015-19
studier i moderne litteratur (Sorbonne, Paris 2000-03)

0:000:00