Debat

Professor: Udsultet og ufri forskning? Her er fire tvivlsomme præmisser i debatten om forskningsfinansiering

Debatten om forskningsmidler tegner et billede af en voldsomt presset, udsultet og topstyret sektor uden meget autonomi. Præmisserne i debatten godtages som indiskutable sandheder og kalder i den grad på nuancering, skriver Poul Erik Mouritzen.  

Der er aldrig brugt flere midler til universitetsforskning end i de seneste år, skriver Poul Erik Mouritzen. 
Der er aldrig brugt flere midler til universitetsforskning end i de seneste år, skriver Poul Erik Mouritzen. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Poul Erik Mouritzen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Præmis nummer et: Forskningen bliver udsultet

I 2007 blev der brugt 12 milliarder kroner på bevillinger til universitetsforskning. Sidste år var tallet 19 milliarder (her fraset sektorrelateret forskning og myndighedsbetjening med mere). Det er en stigning på næsten 58 procent. Opgjort i forskningsårsværk er stigningen næsten den samme, 56 procent.  

For basismidlernes vedkommende skyldes stigningen primært globaliseringsaftalen fra 2006. Den affødte en støt stigning over en syv årig periode frem til 2013. I de efterfølgende syv år har basismidlerne for alle praktiske formål stået stille.

De syv fede år blev altså ikke, som i Bibelen, afløst af hungersnød. Og forskningen er heller ikke blevet udsultet, som hævdet af Novo Nordisk Fondens direktør i Altinget 14. september.

Når det gælder de eksterne midler, har stigningen været jævn henover alle årene. Fra 2007 til 2020 er den eksternt finansierede universitetsforskning vokset med næsten 70 procent. Væksten dækker imidlertid over nogle store forskydninger mellem de vigtigste kilder.

Besparelserne er blevet mere end kompenseret gennem en voldsomt stigende betydning af de private fonde. Denne kilde har de sidste par år været vigtigere for universitetsforskningen end statens fonde

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

De offentlige fondsmidler nød også godt af globaliseringsaftalen og nåede et toppunkt i 2014. Siden har de været udsat for en skarp sparekniv med en reduktion med omkring en tredjedel.

Men besparelserne er blevet mere end kompenseret gennem en voldsomt stigende betydning af de private fonde. Denne kilde har de sidste par år været vigtigere for universitetsforskningen end statens fonde efter en stigning over 13 år på hele 400 procent.

Man kan sagtens få øje på steder, hvor det er gået ned ad bakke. Men kan også udpege institutter, hvor man har været nødt til at fyre ansatte. Og udviklingen har været ganske forskellig mellem hovedområderne, hvor sundhedsområdet har oplevet en vækst på over 150 procent (forskningsårsværk) siden 2007, ikke mindst hjulpet godt på vej af et stort antal store bevillinger fra Novo Nordisk Fonden. Mindre har væksten været på samfundsvidenskab (74 procent), teknik og naturvidenskab (31 procent) og humaniora (23 procent).

Sammenlagt er der aldrig nogensinde brugt flere midler til universitetsforskning end i de seneste år, og det gælder indenfor alle hovedområder

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Endelig ved vi endnu ikke, i hvilket omfang udflytningsplanen får betydning for forskningen og – for Københavns Universitets vedkommende – konsekvenserne af overskridelserne på nybyggeriet.

Men det passer ikke, at universiteterne bliver udsultede. Sammenlagt er der aldrig nogensinde brugt flere midler til universitetsforskning end i de seneste år, og det gælder indenfor alle hovedområder.

Præmis nummer to: Basismidlerne presses af de eksterne bevillinger

En variant af den første præmis er, at basismidlerne er pressede, fordi fondene ikke i tilstrækkeligt omfang dækker de omkostninger, der er forbundet med at huse eksterne projekter. Derfor tvinges universiteterne til at trække på deres basisbevilling, hvis de vil huse fondsprojekter.  

Når det gælder statens egne fonde, for eksempel Det Frie Forskningsråd, fik universiteterne for mange år siden lavet en ordning, så der til den enkelte forskningsbevilling lægges et overhead på 44 procent. Fire årtiers erfaring i universitetsverdenen har overbevist mig om, at der er tale om overbetaling, i hvert fald indenfor samfundsvidenskaberne og humaniora.

Om der er særlige forhold indenfor de våde videnskaber, ved jeg ikke. Men hvad skulle det dog være? De private fonde er mindre large og måske mere realistiske. For eksempel giver Velux Fonden mulighed for at dække specificerede omkostninger med op til 15 procent af projektomkostningerne og fem procent i uspecificeret overhead. Det er efter min erfaring nok.

Sidst ansatte projektmedarbejder koster altså ikke det samme som de første 100 ansatte på et universitet

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Jeg tvivler ikke på, at ethvert konsulentfirma kan lave fine regnestykker, der beviser det modsatte, ikke mindst hvis de vælger at arbejde med gennemsnitsomkostninger. Men sidst ansatte projektmedarbejder koster altså ikke det samme som de første 100 ansatte på et universitet.

Dertil kommer, at sådanne regnestykker typisk overser, at eksterne projekter kan aflaste basisbevillingerne. En professor, der gennem 25 år løbende har hjemtaget eksterne midler, har typisk ikke belastet rejsekontoen på universitetet. Det samme gælder udgifter til studieophold, eksterne ydelser.

For eksempel koster det jo ikke et universitet noget videre, hvis en af dens forskere som led i et projekt får en millioner kroner til en gallupundersøgelse. Dertil kommer, at frikøbte forskere typisk koster mindre end de, der erstatter dem. Med andre ord er der et overløb fra de eksterne midler til de interne.  

Ovenstående argumentation gælder det typiske universitetsinstitut, hvor eksterne midler udgør en forholdsvis lille andel af de samlede forskningsmidler. På de områder og institutter, hvor de eksterne midler spiller en stor og voksende rolle, er det måske ikke rimeligt at bruge en marginalbetragtning.

Primært på sundheds-, natur- og teknikområdet

At putte én fondsfinansieret forsker ind på et institut med 100 medarbejdere, kan stort set ikke mærkes. Men hvis samme institut skulle etablere en infrastruktur for 100 nye fondsfinansierede medarbejdere, kræver det langt mere i form af bygninger/stigende husleje med alt, hvad der følger med af driftsudgifter.

På de fire små universiteter udgør de eksterne midler over tid en mindre og mindre del af basismidlerne. Et hurtigt kig på årsberetningerne på de tre store universiteter tyder dog ikke på, at de har manglet midler til at finansiere de eksterne projekter

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

I det omfang, at der er et problem, findes det primært på sundhedsområdet og natur- og teknikområdet på de tre største universiteter, hvor forholdet mellem basismidler og eksterne midler har vokset sig mere og mere skævt over årene. Værst er det på DTU, lidt mindre på Københavns Universitet og forholdsvis betydningsløst på Aarhus Universitet.

På de fire små universiteter udgør de eksterne midler over tid en mindre og mindre del af basismidlerne. Et hurtigt kig på årsberetningerne på de tre store universiteter tyder dog ikke på, at de har manglet midler til at finansiere de eksterne projekter.

Hvis problemet har været der, må pengene være skaffet gennem omprioriteringer mellem institutter og hovedområder eller yderligere belastning af den faste stab af typisk lektorer eller en nedgang i nyansættelser. Og det er selvfølgelig træls for dem, som det går ud over, men afspejler jo universiteternes autonomi til at foretage prioriteringer.

Læs også

Ressourcer kan som bekendt kun bruges én gang. Hvis universiteterne beslutter at bruge basismidler til at ansætte forskere i faste stillinger, kan de af gode grunde ikke bruge dem til at huse nye eksternt finansierede projekter.

Hvis de bruger dem til at huse eksterne projekter, kan det gå ud over mulighederne for at fastholde og rekruttere fremtidens forskere. Det er en autonom beslutning, som universiteterne må stå til ansvar for.

Så en vej ud af miseren i det omfang, der er et problem, er således at prioritere anderledes. En anden mulighed er at sige nej til eksterne midler. Det vil være dumt af mange grunde, blandt andet fordi det enkelt universitets bevilling afhænger af evnen til at skaffe eksterne midler. Endelig kan man jo presse fondene til at yde mere i overhead.

Det er jo ikke rimeligt, at Københavns Universitet gennem en lang årrække siger ja til milliarder fra Novo Nordisk Fonden (som ikke betaler overhead) for derefter at bede om flere penge fra skatteyderne.  

Præmis nummer tre: Den frie forskning er i klemme

Der er flere aspekter i denne diskussion. Jeg skal lade en af dem ligge, nemlig konsekvenserne af politikernes indblanding i konkrete projekter eller angreb på navngivne forskere med deraf følgende selvcensur og andre negative konsekvenser. Et andet aspekt handler om sammenhængen mellem finansiering og "frihed".

Flere af sommerens debattører lider tilsyneladende af den vildfarelse, at sondringen mellem basismidler og eksterne midler er parallel til forskningen mellem fri og ikke-fri forskning: Fri forskning sker kun gennem basismidlerne, mens ekstern finansiering tilsvarende må føre til "ufri" forskning. Det er ikke rigtigt.

En meget stor del af de fondsfinansierede projekter kan uden problemer betegnes som fri forskning. Det gælder Det Frie Forskningsråds og Danmarks Grundforskningsfonds bevillinger.

Men det gælder også midler fra private fonde som eksempelvis Velux Fonden og Carlsbergfondet med flere, der bevilger penge til projekter eller langsigtede programmer stort set altid på baggrund af ideer, der er født på gulvet på universiteterne, som forskerne brænder for, og som typisk bygger ovenpå den forskning, som de tidligere har valgt at engagere sig i. Og vigtigst måske: Når pengene er bevilget, blander fondene sig ikke i selve processen eller i, hvad der publiceres.

Uanset at fondene måtte have brede programområder eller satser på bestemte temaer – hvilket kun er naturligt – kan den forskning, der finansieres eksternt, ikke per automatik betegnes som "ufri"

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Det kan godt være, at forskningsmidlerne i stigende omfang målrettes bestemte temaer eller udfordringer, for eksempel grøn omstilling. Jeg er faktisk ikke sikker. Helt tilbage i 1990'erne opstillede forskningsrådene ("de frie") også satsningsområder, hvorigennem man forsøgte at styre forskningen i retning af bestemte samfundsmæssige udfordringer. Det blev dengang ikke betragtet som et indgreb i den frie forskning, men som noget, der gav nye muligheder for "frie forskere".

Uanset at fondene måtte have brede programområder eller satser på bestemte temaer – hvilket kun er naturligt – kan den forskning, der finansieres eksternt, ikke per automatik betegnes som "ufri".

Problemet er måske snarere, at fondsbevillingerne i gennem de sidste årtier er blevet givet til større og større projekter. Det efterlader mindre projekter, hvor man kan afprøve (vilde) ideer, på bagperronen.

Præmis nummer fire: Enhver stigning i forskningsmidlerne fører til en stigning i nytten

En god del af indlæggene på Altinget handler om, at der skal tilføres flere forskningsmidler til universiteterne ofte med den usagte præmis, at der er tale om en investering som uden for al diskussion kommer flerfold igen i form at øget konkurrenceevne, innovation, velstand og velfærd.

Forskning er med andre ord en investering med stort afkast i modsætning til de fleste andre områder, som også er med i dansen omkring guldkalven. Når ældre plejehjemsbeboere får et bad, er der tale om offentligt forbrug uden positive konsekvenser for fremtidens Danmark. Det er et besnærende argument, men det holder ikke eller skal som mindstemål kvalificeres.

Tager man de pessimistiske briller på, er forskning et område med meget stort slack og ineffektivitet

Poul Erik Mouritzen
Professor emeritus, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Professor Morten Sodemann nævner i Altinget 5. september, at en stor del af forskningen indenfor sundhedsvidenskab er rent spild. Mon sundhedsforskning er så meget forskellig fra de andre hovedområder? Næppe.

Læg hertil debatten om videnskabernes krise foranlediget af tvivlsomme forskningsmetoder, svigtende integritet blandt forskere, resultater, der ikke kan reproduceres, svagheder ved fundingsystemerne, og brister i peer review-systemet.   

Tager man de pessimistiske briller på, er forskning et område med meget stort slack og ineffektivitet. Problemet er at identificere slacket, samtidig med at der levnes plads til at forfølge forkerte og skæve hypoteser. Men derfra og til at antage, at enhver forøgelse af forskningsmidlerne fører til en væsentlig forøgelse af den kollektive nytte, er der meget langt.

Man kunne i den forbindelse overveje, om den marginale nytte af den sidste halvdel af Grundforskningsfondens eller Novo Nordisk Fondens kæmpebevillinger er tilstrækkelig stor. Stort er nogen gange godt og nødvendigt, når det gælder forskning. Men ikke altid ubetinget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00