Debat

Universiteter: Oprettelse af internationale studiepladser må ikke kun handle om økonomi

Debatten om mængden af internationale studerende hænges ofte på et økonomisk argument. Vi skal huske, formålet med uddannelse er de studerendes faglige udvikling, mener flere universiteter.

Formålet med uddannelse er studerendes udvikling, og derfor må de økonomiske overvejelser ikke overskygge de gode faglige argumenter, der kan være for at internationalisere, skriver Anne Holmen, Peter Kragelund og Hanne
Tange. 
Formålet med uddannelse er studerendes udvikling, og derfor må de økonomiske overvejelser ikke overskygge de gode faglige argumenter, der kan være for at internationalisere, skriver Anne Holmen, Peter Kragelund og Hanne Tange. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Charlotte Lundblad og Niels Egelund fra Danske Erhvervsakademier argumenterer i deres kommentar 22. februar for det problematiske i at mindske antallet af internationale studerende i Danmark.

Det er vigtigt at interessere sig endnu mere for, hvad det betyder for kvaliteten af vores uddannelser, hvis man skærer i antallet af de internationale studerende i Danmark.

Politikere har tidligere fremhævet, at Danmark skulle have flere internationale studerende af økonomiske årsager, men det er vigtigt at understrege, at den egentlige grund til internationaliseringen er de studerendes faglighed og kompetencer.

Den økonomiske værdi
Der er ingen tvivl om at uddannelsesinstitutionerne kan få penge i kassen ved at rekruttere internationalt. Det er et argument, der er helt almindeligt i de dele af verden, hvor der betales for uddannelser. Og det ser vi også et ekko af i den danske debat.

Vigtigt for global dannelse er internationalt samarbejde, og det styrker vi igennem studiemiljøer, hvor danske og udenlandske studerende arbejder sammen om at løse fælles opgaver.

Anne Holmen, Peter Kragelund og Hanne Tange
Leder af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed på Københavns Universitet, dekan for Samfundsvidenskab på Roskilde Universitet og forsker i internationalisering på Aalborg Universitet
Hvis vi lod et sådant økonomisk argument styre internationaliseringen, ville vi være nødt til at lade statens taxametertilskud bestemme, hvor vi skulle rekruttere internationale studerende.

Det er rent økonomisk fordelagtigt at prioritere international rekruttering inden for ingeniør- og naturvidenskab, hvor man kan få det høje taxametertilskud og således dobbelt indtægt i forhold til de fleste fag på Humaniora, Samfundsvidenskab og ’Business’.  

Men hov – betyder det så, at vi ikke længere kan have internationale studerende på fag som ’International Finance’, ’Advanced Migration Studies’ og ’International Politics and Governance’.

Ja, hvis man alene styrer internationalisering ud fra et økonomisk rationale, kunne det meget vel blive konsekvensen.

Det faglige argument
Netop fag som Global Handel og Internationale Relationer understreger, hvorfor vi er nødt til at tænke internationalisering som andet og mere end økonomi.

Et vigtigt mål med uddannelse er, at de studerende tilegner sig stærke faglige og sociale kompetencer. Universiteterne skal ikke mindst igennem vores uddannelser tage ansvar for den globale dagsorden og de store udfordringer, der for eksempel defineres i FN’s 17 verdensmål.

En sådan dagsorden kræver, at vi på de videregående uddannelser prioriterer global dannelse. Og det er lige præcis dét vi kan gøre igennem en fagligt motiveret internationalisering.

Vigtigt for global dannelse er internationalt samarbejde, og det styrker vi igennem studiemiljøer, hvor danske og udenlandske studerende arbejder sammen om at løse fælles opgaver.

Læs også

Således får de studerende trænet såvel engelskkundskaber som evnen til at forholde sig til de mange perspektiver, der kan være, når en virksomheds ansatte kommer med forskellige kulturelle og sproglige erfaringer.

Samtidig kan vi i undervisning og vejledning skabe en dybere forståelse af ’globalisering’ eller ’international politik’, fordi vi trækker på viden fra studerende med kendskab til forhold uden for Danmark.

Det giver en ballast for danske dimittender, der senere skal ud og skabe relationer imellem danske organisationer og virksomheder og deres internationale samarbejdspartnere.

Gensidigt samarbejde og udbytte
Dimittender har været et fokuspunkt i debatten om internationale studerende. Fra politisk hold har man haft opmærksomheden på det nationale arbejdsmarked og målt hvor mange internationale dimittender, der finder arbejde i Danmark.

Men er det kun dimittender, der får arbejde i Danmark, der kan skabe værdi? Hvad med de mange danske kandidater, der bliver ansat hos internationale organisationer og virksomheder i udlandet?

Et eksempel til illustration er Aalborg Universitets BA-uddannelse i Language & International Studies. Danske dimittender herfra er ansat hos EU, FN og i globale NGO’er som Oxfam.

De bidrager til at styrke Danmarks omdømme igennem relationsarbejde, diplomati, rådgivning og handel. De skaber værdi på et globalt og ikke et nationalt arbejdsmarked.

Mange uddannelser er og skal være internationalt eller globalt orienterede i fremtiden, og på dem giver det fagligt god mening at rekruttere internationalt.

Så skal vi reducere antallet af internationale studerende, mener vi, at det er vigtigt, at værdi fastsættes også ud fra faglige og ikke kun økonomiske hensyn.

Formålet er studerende udvikling
Debatten om internationale studerende handler om en vækst i antallet af EU-borgere, der får SU.

Vi anerkender, at denne diskussion er vigtig, og at det kan være nødvendigt at kontrollere den internationale rekruttering.

Men formålet med uddannelse er studerendes udvikling, og derfor må de økonomiske overvejelser ikke overskygge de gode faglige argumenter, der kan være for at internationalisere. 

For den økonomiske investering skaber faglig værdi – og det betaler sig i det lange løb.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Holmen

Professor, centerleder, Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, Københavns Universitet
cand.mag. i engelsk og sprogvidenskab (Københavns Uni. 1983), ph.d. i andetsprogstilegnelse (Københavns Uni. 1989)

Hanne Tange

Lektor, Institut for Kultur og Læring, AAU
ph.d. i skotske studier (Glasgow Uni. 2001), cand.mag. i engelsk og europæisk etnologi (Odense og Københavns Uni. 1997), MPhil i skotske studier (Glasgow Uni. 1995)

Peter Kragelund

Direktør, DIIS
cand.scient. i økonomisk geografi (Københavns Uni. 1998), ph.d. (Roskilde Uni. 2006)

0:000:00