AU svarer studerende: Jo, vi udbyder skam undervisning i klima og miljø på statskundskab

REPLIK: Modsat det indtryk, som Janne Winther Jørgensens indlæg på Altinget giver, så er der flere muligheder for at modtage undervisning med fokus på klima og miljø på statskundskabsstudiet på AU, skriver Peter Munk Christiansen og Carsten Jensen.

Af Peter Munk Christiansen og Carsten Jensen
Henholdsvis professorer og institutleder og studieleder, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet

Janne Winther Jørgensen, som er studerende på Statskundskab på Aarhus Universitet, beklager sig i et debatindlæg her i Altinget over, at der er for lidt forskning og undervisning om miljø og klima på vores fælles institut.

Det er en debat, som vi hilser meget velkommen.

Miljø og klima er, som Janne Winther Jørgensen skriver, helt afgørende udfordringer for politikere og embedsfolk over hele kloden.

Det er vi helt enige i.

Vi har tre svar til Janne Winther Jørgensen.

Det første er, at vi ikke har en tradition for at udbyde genstandsfeltsrettet undervisning som en del af den obligatoriske undervisning. Vi har således heller ikke obligatorisk undervisning om for eksempel arbejdsmarkedspolitik, sundhedspolitik eller økonomisk politik.

Det andet svar er, at Janne Winther Jørgensen faktisk ikke har ret, når hun skriver, at ”… man ikke kan studere klimapolitik, lovgivning eller økonomiske modeller med fokus på klima og miljø på instituttet …”.

Vi har inden for de seneste to år haft fem seminarer om miljøpolitik. Således bachelorseminar om Climate policy − challenges and possible solutions i foråret 2019 og Climate and Environmental Politics − in Comparative Perspective i foråret 2018.

På kandidatuddannelsen udbød vi faget Global justice, responsibility and climate change i foråret 2019 og Climate Justice i foråret 2018.

Cirka hvert andet år udbyder vi et kandidatfag i Miljøsociologi i samarbejde med Institut for Miljøvidenskab. Og i vores bachelorfag Policyevaluering indgår minimum en case om miljøpolitik.

Man kan selv vælge, om man vil skrive om miljøpolitik i forbindelse med projektseminarer og speciale. Og vi har en del studerende, som i årenes løb har skrevet speciale om miljøpolitiske emner – og fået kvalificeret vejledning.

Såvel seminarundervisningen som specialevejledningen er i øvrigt i et vist omfang efterspørgselsstyret.

Det tredje svar er, at vi på baggrund af Janne Winther Jørgensens indlæg da helt sikkert vil overveje, om vi skal udbyde endnu mere undervisning om klima og miljø.

Forrige artikel Debat: Risikovillig forskning kræver ny finansieringsmodel på universiteterne Debat: Risikovillig forskning kræver ny finansieringsmodel på universiteterne Næste artikel Forskningsfond: Både fonde og universiteter har ansvar for at sikre risikovillig forskning Forskningsfond: Både fonde og universiteter har ansvar for at sikre risikovillig forskning
DEA: Dimittender i krisetider risikerer velstandstab

DEA: Dimittender i krisetider risikerer velstandstab

DEBAT: Ringere jobmuligheder i krisetider kan få nyuddannede til at tage job med en lavere løn, end hvis der ikke var recession. De fagligt svageste rammes hårdest, skriver Tobias Højgaard Lindeberg og Kristian Thor Jakobsen.