Debat

Borgmester, havnedirektør og rektor: Danmark kan igen blive en stor skibsbyggernation

Når det danske forsvar skal investere massivt over de kommende år, appellerer vi til, at det politiske flertal også har Nordjylland i tankerne, når der skal bygges nye skibe. Vi har højteknologisk viden, havnefaciliteter og den arbejdskraft, det kræver, skriver Lasse Frimand Jensen, Kristian Thulesen Dahl og Per Michael Johansen.

Det nye skibsbyggeri bliver mere højteknologisk end det, vi kendte. Aalborg har virksomheder indenfor robot-, drone- og andre højteknologiske løsninger, vi har et universitet, og vi har de kajnære arealer ved havnen, skriver Lasse Frimand Jensen, Kristian Thulesen Dahl og Per Michael Johansen, der er henholdsvis borgmester, havnedirektør og rektor i Aalborg.
Det nye skibsbyggeri bliver mere højteknologisk end det, vi kendte. Aalborg har virksomheder indenfor robot-, drone- og andre højteknologiske løsninger, vi har et universitet, og vi har de kajnære arealer ved havnen, skriver Lasse Frimand Jensen, Kristian Thulesen Dahl og Per Michael Johansen, der er henholdsvis borgmester, havnedirektør og rektor i Aalborg.Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Kristian Thulesen Dahl
Lasse Frimand Jensen
Per Michael Johansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Højteknologisk viden, havnefaciliteter og arbejdskraft. Tre afgørende betingelser, når Søværnet som et resultat af forsvarsforliget skal bygge syv nye patruljeskibe over de næste ti år.

Den gode nyhed er, at vi kan tilbyde alle tre.

Oveni har vi, kommune, universitet og havn, et godt naboskab til forsvarets tre værn, der alle er placeret i Nordjylland sammen med Specialstyrkerne. Endelig har vi historien med skibsbyggeri fra det hedengangne Aalborg Værft.

Derfor appellerer vi til, at det politiske flertal, der har besluttet, at det danske forsvar skal investere massivt over de kommende år, også har Nordjylland i tankerne, når der skal bygges nye skibe.

Læs også

Det er besluttet, at der løbende skal investeres i rekruttering og fastholdelse af personel, men også i at opfylde et NATO-krav om, at minimum 20 procent af forsvarets budget skal gå til materielanskaffelser. Så en stor del af fremtidens ekstra investeringer vil blive dedikeret til fornyelser af materiellet.

Udover at forstærke forsvaret hele vejen rundt, tænkes der også i sikring af danske kompetencer indenfor og afledt af forsvarsindustrien. Gøre Danmark mindre afhængig af en urolig verden – og sikre, at der bygges værdikæder op her i landet, som kan give positive afledte effekter på andre dele.

Det kan være indenfor forskning og uddannelsessektoren. Det kan være virksomheder, der arbejder med teknologi med videre, som ligger tæt op ad det, som forsvaret har brug for. Alt sammen forhold, som virkelig giver god mening, og er sund fornuft.

Aalborg drømmer om en genopstanden værftsindustri

Nye patruljeskibe til forsvaret er én af de store investeringer, der lægges op til. Herunder at de skal bygges i Danmark.

Det er skelsættende, for det er efterhånden en del år siden, at Danmark var kendt som en stor skibsbyggernation. Derfor er det vigtigt, at der lige nu ses seriøst på, hvor dette naturligt kan ske. 

Der er således rigtig mange her i Nordjylland, der tænker tilbage på tider, hvor tusindvis havde deres dagligdag på hedengangne Aalborg Værft, der lukkede i 1988.

Kristian Thulesen Dahl mfl.
Direktør, Port of Aalborg

Hvor kan man samle de nødvendige kompetencer? Hvor har man de rigtige kystnære arealer? Hvor kan man nemmest skaffe de materialer til bygning af skib og de systemer, der skal ombord?

Projektet kan nyudvikle hele det maritime økosystem og være til stor fordel for Danmark.

Derfor skal vi glæde os over beslutningen og nu arbejde konstruktivt for, at skibsbyggeri igen kan blive en del af industrien her i vores land.

Mange byer har en glorværdig tradition indenfor skibsbyggeri. Derfor er der også lige nu mange, der vurderer, om de kan bidrage til opgaven.

Der er således rigtig mange her i Nordjylland, der tænker tilbage på tider, hvor tusindvis havde deres dagligdag på hedengangne Aalborg Værft, der lukkede i 1988.

De drømmer bestemt også om en genopstanden værftsindustri.

Vi har rammerne til fremtidens skibsbyggeri

Det nye skibsbyggeri bliver selvsagt noget anderledes end det, vi kendte. Mere højteknologisk – større brug af højteknologisk viden indenfor både materialer, AI og robotter.

Derfor er det også vigtigt i nærområdet at have mange af de virksomheder og institutioner, som er dygtige indenfor lige præcis de områder.

Vi har virksomheder indenfor robot-, drone- og andre højteknologiske løsninger, vi har et universitet, der er blandt de førende indenfor højteknologiske løsninger til forsvarsindustrien. Men vi er også stærke indenfor den stålindustri, som er nødvendig for skibsbyggeri.

Og så har vi de kajnære arealer ved havnen, som sikrer de nødvendige fysiske rammer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Thulesen Dahl

Adm. direktør, Port of Aalborg, fhv. MF (DF og løsgænger)
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1995)

Lasse Frimand Jensen

Borgmester (S), Aalborg Kommune, formand, KKR Nordjylland
master i udvikling og internationale relationer (2011)

Per Michael Johansen

Rektor og professor, Aalborg Universitet
cand.polyt. i fysik (Aalborg Uni. 1986), ph.d. (AAU. 1989), dr. scient. i fysik (Københavns Uni. 2001)

0:000:00