Debat

Forsker: Ellemann fyrede ikke sin departementschef

Jakob Ellemann-Jensen fyrede sin departementschef, lød det i flere medier. Men det er forkert og kan skabe misforståelser, for en minister kan ikke fyre en departementschef, skriver forsker i embedsværket Amalie Trangbæk.

En minister kan ikke fyre sin departementschef, selv hvis ministeren mister tilliden til departementschefen. Så det er ikke rigtigt, når medierne for nyligt skrev, at Jakob Ellemann-Jensen fyrede sin departementschef, skriver Amalie Trangbæk.
En minister kan ikke fyre sin departementschef, selv hvis ministeren mister tilliden til departementschefen. Så det er ikke rigtigt, når medierne for nyligt skrev, at Jakob Ellemann-Jensen fyrede sin departementschef, skriver Amalie Trangbæk.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Amalie Trangbæk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Departementschef fyret. Sådan har overskriften lydt i medierne, da Jakob Ellemann-Jensen (V) meddelte, at han ikke havde tillid til departementschefen i Forsvarsministeriet. Men det er forkert og skaber misforståelser i den offentlige debat. 

En minister kan ikke fyre sin departementschef efter forgodtbefindende. Det betyder, at en minister ikke kan fyre sin departementschef, selv hvis ministeren mister tilliden til departementschefen.  

Det, ministeren kan gøre, er at flytte departementschefen til en anden tilsvarende stilling på samme niveau, eksempelvis stillingen som kommitteret. Denne forholdsregel er ikke blot en teknikalitet; den er afgørende for at undgå formel politisering af departementscheferne.

Læs også

Med formel politisering mener jeg ministres ret til at udpege embedsmænd (m/k) ud fra politiske kriterier frem for meritbaserede kriterier. I Danmark er den særlige rådgiver et eksempel på en formelt politiseret stilling.  

Når man bruger ordet 'fyring', sender man et signal om, at ansættelsesforholdet er stoppet. Når man efterfølgende kan læse, at departementschefen er blevet ansat som kommitteret i et andet ministerium, kan man få indtryk af, at et andet ministerium aktivt har tilvalgt at ansætte departementschefen. I stedet for den rokade, som der egentlig er tale om. Det kan skabe forargelse, der – måske – bunder i misforståelse.

Politisering af embedsværket 

Grunden til, at mistillid i sig selv ikke kan lede til fyring men "kun" til omplacering, er et led i at sikre embedsværkets integritet og partipolitiske uafhængighed. I Danmark har vi et permanent embedsværk. Det betyder, at nye ministre arver det siddende embedsværk fra tidligere ministre.

Restriktioner på ministres beføjelser til at afskedige departementschefer er ikke en hindring for ansvarlighed, men en foranstaltning for at bevare embedsværkets integritet og sikre partipolitisk uafhængighed.

Amalie Trangbæk
Adjunkt, Aarhus Universitet

Hvis ministeren kunne fyre departementschefen med et fingerknips, ville det åbne døren for de facto formel politisering.  

Formel politisering af departementschefstillingen ville på den ene side sikre, at ministeren fik en betroet rådgiver, da den type stilling tager udgangspunkt i en tillidsfuld relation. På den anden side kan det ændre karakteren af det danske embedsapparat, da formel politisering typisk er en måde at sikre partipolitisk responsivitet på.  

Tillid er ikke ligegyldigt. Min egen forskning viser, at det er helt centralt, at der skabes en tillidsfuld relation mellem departementschef og minister. Det er typisk noget, som embedsværket gør en stor dyd ud af, når der sker et ministerskifte. Brydes tilliden – som Jakob Ellemann-Jensen argumenterede for – så er der netop mulighed for forflyttelse.

Formål med restriktioner

Når der skal vælges en ny departementschef, er det ministerens valg, hvem der får stillingen. Men ministeren arbejder ikke i et vakuum. Ansættelsesudvalget er også involveret. Det består lige nu af statsministeren, økonomiministeren, udenrigsministeren, finansministeren og forsvarsministeren.

Her er det vigtigt at være opmærksom på, at sagerne i udvalgsarbejdet typisk forberedes til et forberedende regeringsudvalgsmøde, hvor departementscheferne mødes. Som det ses med jobopslaget til Forsvarsministeriets departementschef, kan der også være konsulenter inde over. 

Som systemet er indrettet i dag, søger det at bevare en balance mellem ministres politiske indflydelse og en professionel partipolitisk uafhængig embedsstand igennem hele hierarkiet.  

Restriktioner på ministres beføjelser til at afskedige departementschefer er ikke en hindring for ansvarlighed, men en foranstaltning for at bevare embedsværkets integritet og sikre partipolitisk uafhængighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Amalie Trangbæk

Adjunkt, Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet, medlem, Djøfs ekspertudvalg om politikere og embedsmænd
ph.d. (Aarhus Uni. 2021)

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

Morten Bæk

Kommitteret, Finansministeriet, fhv. departementschef, Forsvarsministeriet
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1999)

0:000:00