Langtrukne udbud og mangel på netværk skræmmer virksomheder væk fra forsvarsindustrien

Hvis man ikke kender nogen i Forsvaret, så kan det være svært for en virksomhed at blive leverandør til Forsvaret, viser en ny undersøgelse. Samtidig finder virksomheder, at Forsvarets udbud ofte er langtrukne og uigennemsigtige.

Foto: Colourbox
Andreas Krog

Rigtig mange danske virksomheder ville egentlig gerne være en del af forsvarsindustrien og levere produkter og løsninger til Forsvaret, andre landes forsvar eller internationale forsvarsvirksomheder. De ville gerne deltage på konferencer, messer og netværksmøder og komme hjem med visitkort og aftaler om at tales ved om muligheden for samarbejde.

Men hvis man ikke allerede er en del af den centrale kerne i den danske forsvarsindustri på omkring 45 virksomheder, så kan det være svært at få fodfæste i industrien. Det er en af konklusionerne i en analyse af den danske forsvarsindustri, som konsulentfirmaet Iris Group netop har lavet for Erhvervsstyrelsen.

Fakta

Den danske forsvarsindustri består af mere end 500 danske virksomheder. Her er der både perifere aktører og en central kerne af cirka 45 virksomheder.

Dertil kommer en større gruppe virksomheder, der ikke leverer til forsvaret eller forsvarsindustrien i dag, men som har potentiale for spin-in med udgangspunkt i de teknologier, som de arbejder med.


Kilde: Iris Group: Danmarks forsvarsindustrielle økosystem
Op mod ni ud af ti af de virksomheder, som ikke er en del af forsvarsindustrien i dag, men har ambitioner om at blive det, oplever manglende referencer og netværk i økosystemet som barrierer for at komme ind. Det samme gælder for lidt over halvdelen af de virksomheder, som i dag er en del af forsvarsindustrien, men ikke er en del af den ”hårde kerne”.

Altinget logoForsvar
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget forsvar kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00