Ny VE-lov møder hård kritik fra industrien

VINDMØLLER: Regeringen vælter unødvendige omkostninger over på fremtidens vindmølleprojekter med ny lov, lyder det fra Vindmølleindustrien. Det er en pris, der er værd at betale, mener klima- og energiminister Martin Lidegaard.
Med regeringens lovforslag vil det blive dyrere at opsætte vindmøller. Sådan lyder kritikken fra Vindmølleindustrien
Med regeringens lovforslag vil det blive dyrere at opsætte vindmøller. Sådan lyder kritikken fra VindmølleindustrienFoto: colourbox
Michael Hjøllund

Nogle af de forslag, der ligger, vil kræve yderligere kontrol, yderligere dokumentation og mere administration, end der er beskrevet i lovforslaget.

Jan Hylleberg
Adm. direktør i Vindmølleindustrien
Regeringen rammer vindmølleindustrien med bureaukrati og ekstra udgifter i deres forslag til en ny lov om vedvarende energi. Det mener Vindmølleindustrien, der nu forsøger at råbe politikerne op.

Ifølge det nye lovforslag skal vindmølleopsætterne sende breve ud til naboerne, når nye møller sættes op. Samtidig skal lysmarkeringer, der placeres ved siden af høje vindmøller give ekstra kompensation til naboerne. Begge forslag gør den grønne omstilling mere besværlig, lyder kritikken fra Vindmølleindustriens adm. direktør, Jan Hylleberg.

"Man vælter en række administrative omkostninger ind i vindmølleprojekterne, som modarbejder, at omkostninger ved vind falder i de kommende år," siger han.

Bekymringen møder forståelse fra klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard (R), men han slår samtidig fast, at det er en pris, der er værd at betale for at få flere borgere med på vindmøllevognen.

Dokumentation
Her er høringssvarene til de to ændringer, som Vindmølleindustrien kritiserer.

Lysmarkeringsmaster og andre anlæg
Danmarks Vindmølleforening, Dansk Industri, Dansk Energi og Vindmølleindustrien samt Landbrug & Fødevarer finder ikke, at tilknyttede lysmarkeringsmaster skal omfattes af værditabsordningen. Master med luftfartsmarkering er ikke vindmøller, og der gives ikke erstatning for andre master med tilsvarende afmærkning. Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller mener, at andre anlæg, f.eks. bygninger, som opføres i forbindelse med vindmøller eller testvindmøller, også skal omfattes ved vurdering af erstatningen.

Energistyrelsens bemærkninger:
Når møllerne overstiger en bestemt højde, stilles der krav om lysafmærkning eventuelt ved en særlig lysmarkeringsmast, hvilket indebærer, at den visuelle dominans bliver mere markant og også udgør en lysgene. På grund af den nære sammenhæng mellem opstillingen af vindmøller og etablering af lysmarkeringsmaster, har taksationsmyndigheden antaget, at sådanne særlige anlæg i visse tilfælde også tages i betragtning ved vurdering af værditabet. På den baggrund foreslås det, at det udtrykkeligt fremgår af loven, at lysmarkeringsmaster, men ikke andre accessoriske anlæg omfattes af ordningen.

Naboorientering og annoncering
Danmarks Vindmølleforening mener, at det er uacceptabelt med individuel orientering og henviser til den almindelige planproces og Energinet.dks hjemmeside. Dansk Industri, Dansk Energi og Vindmølleindustrien er stærkt imod forslaget om at lade vindmølleopstilleren være ansvarlig for at orientere borgere pr. brev. [..] Det foreslås i stedet at lade kommunen rundsende brevene i forbindelse med den almindelige og offentlige høringsrunde af forslag til kommunetillæg.

Energistyrelsens bemærkninger:
[..] Taksationsmyndigheden har oplyst, at hver 10. anmeldelse afvises som for sent indgivet og har påpeget, at det forekommer mindre rimeligt og disproportionalt, at manglende gennemlæsning af en lokalavis kan resultere i bortfald af retten til værditabsbetaling.

Det er samtidigt klart, at det er vigtigt at begrænse opstillers omkostninger i forbindelse med orienteringen. Med lovforslaget foreslås derfor, at opstiller kun skal orientere de helt tætte naboer pr. brev dvs. ejerne, hvis ejendomme er helt eller delvist beliggende inden for en afstand af de planlagte møllers højde gange seks. Det må antages kun at give anledning til begrænsede yderligere administrative omkostninger for opstiller. Et tilsvarende krav findes i anlægsloven om testcenteret ved Østerild, jf. denne lovs § 19. Lovforslaget er ændret for at tage højde for, at opstilleren ikke har direkte adgang til CPR oplysninger. Det foreslås derfor nu i § 9, stk. 3, i VE-loven, at Energinet.dk indhenter adresseoplysninger [..] Opstilleren betaler efter forslaget Energinet.dks omkostninger i den forbindelse.

Kilde: Høringsnotat, Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13, L 135, Bilag 1


Altinget logoEnergi og Forsyning
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget energi og forsyning kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00