Kathrine Olldag (R) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om konsekvenserne (på skatteprovenu og CO2-udledning) af at afskaffe afgiften på ’certificeret’ overskudsvarme fra virksomheder
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Afskaffes afgiften for ekstern overskudsvarme i en aftaleordning, vil det medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 30 mio. kr. Den ekstra varme vil fortrænge anden varme, hvoraf en del vil være afgiftsbelagt. Efter tilbageløb og adfærd vil ændringen dermed medføre et mindreprovenu på ca. 45 mio. kr., jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af nul-afgift for ekstern, certificeret overskudsvarme En aftaleordning kan reducere energiforbruget, herunder falsk overskudsvarme. Ved falsk overskudsvarme anvendes flere fossile brændsler mv. end nødvendigt for den egentlige produktion. Men selv ved en aftaleordning er det fortsat kompliceret at kontrollere, om der er tale om falsk overskudsvarme, da det kræver indsigt i både de energitekniske sider af anlægget og i økonomien i virksomheden, jf. Afgifts- og tilskudsanalyse 5 om overskudsvarme.
Det bemærkes, at i takt med at VE-andelen i fjernvarmen stiger frem mod 2030, vil potentialet, for at overskudsvarme erstatter fossile brændsler, blive mindre over tid. C 2 -effekterne ved øget udnyttelse af overskudsvarme er således beskedne frem mod 2030.