Søren Egge Rasmussen (EL) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard, om begrundelsen for at vælge den model, hvor CO₂-fangst skal ske som tilknyttet virksomhed og ikke som en del af selskabernes hovedvirksomhed
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Hvilken begrundelse har ministeren for at vælge den model, hvor CO₂-fangst skal ske som tilknyttet virksomhed og ikke som en del af selskabernes hovedvirksomhed?
-fangst er kommunalt ejede. Der er behov for at sikre, at kommuner får en klar hjemmel til at deltage i konkrete aktiviteter såsom C ₂
-fangst. Aftalepartierne er derfor enige om, at kommunale aktører skal have en klar hjemmel til at etablere og drive C ₂
-fangstanlæg på affaldsforbrændings- og biomasseanlæg. Regeringen vil præsentere en konkret model i 2022.
Modellen skal understøtte, at omkostninger til CCS-anlæg ikke overvæltes på varmeog affaldsforbrugere og samtidig understøtte en grøn, effektiv og sikker forsyningssektor.” Den 8. juni 2022 fik kommunalt ejede affaldsforbrændings- og biomasseanlæg hjemmel til at etablere og drive C 2 -fangst ved udstedelsen af to bekendtgørelser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk herom. Hjemlen til at eje og drive C 2 -fangstanlæg er udformet som hjemmel til tilknyttet virksomhed. Således vil omkostninger til C 2 -fangstanlæg ikke kunne overvæltes i affalds- og varmepriserne, som det følger af CCS-strategien.
Denne løsning medfører nogle udfordringer for anlæggene. Der er derfor igangsat et arbejde om de langsigtede rammer for kommunal deltagelse i CCS, som vi skal drøfte i forligskredsen i år.