Theresa Scavenius (ALT) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard, hvorvidt Forsyningstilsynet har de fornødne kompetencer til at behandle ansøgninger efter vedtagelse af lovforslaget
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L24 implementerer således direkte den politiske aftale, som er indgået mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
L24 indeholder i § 20 e, stk. 1 en oplistning af de fem forhold, som skal være opfyldt, for at Forsyningstilsynet kan godkende en undtagelse.
Følgende fremgår af lovbemærkningerne:
”Det forudsættes, at Forsyningstilsynet i forbindelse med behandlingen af ansøgningen vil skulle vurdere, at forudsætningerne for en undtagelse, dvs. de foreslåede betingelser, som fremgår af nr. 1-5, er opfyldt. Forsyningstilsynet vil i den forbindelse kunne lægge aftaleparternes erklæring på tro og love til grund, ..” Jeg vurderer derfor, at Forsyningstilsynet har de fornødne kompetencer til at behandle ansøgninger efter L24, ligesom jeg naturligvis forventer, at Forsyningstilsynet på baggrund af forberedelserne til L24 indretter sig herefter.
Det skal endvidere bemærkes, at Forsyningstilsynet – inden 5 år efter idriftsættelse af det geotermiske anlæg – skal udarbejde en analyse på baggrund af de indberetKlima-, Energi- og Forsyningsministeriet Stormgade 2-6 1470 København K T: +45 3392 2800 E:
www.kefm.dk tede omkostninger til levering og udgifter til køb og nyttiggørelse af geotermisk varme mhp. at kunne evaluere ordningen.
Ministeren får endvidere med L24 (§20 e, stk. 4) beføjelser til at fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder om dokumentation, beskrivelse og erklæring på tro og love.
I forhold til tro og love erklæringer fra aftalens parter er der desuden grund til at gøre opmærksom på, at der er skærpet straf i medfør af § 161 i straffeloven for denne type erklæringer.
I forhold til Rigsrevisionens beretning nr. 11/2022 om »Tilsynet med aftaler i forsyningssektoren« ser jeg med stor alvor på den kritik, som Rigsrevisionen rejser og vil naturligvis se på, om der er noget, der skal ændres.
Jeg vil derfor inden udgangen af april måned oversende en redegørelse til Folketinget om de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet anledning til.