Debat

Radikale i København: S-udmelding om ren luft gør regning uden vært

Der er brug for større ambitioner på vegne af den grønne omstilling i hovedstaden, end dem overborgmesteren udviser, skriver Mette Annelie Rasmussen (R). Nye teknologier som moderne luftrensning kan blive en del af løsningen.

"Vi skal have nedbragt trængslen og omstillet til mere grøn mobilitet. Men vi skal mere end det, hvis vi vil luftforureningen til livs i København," skriver Mette Annelie Rasmussen (R).
"Vi skal have nedbragt trængslen og omstillet til mere grøn mobilitet. Men vi skal mere end det, hvis vi vil luftforureningen til livs i København," skriver Mette Annelie Rasmussen (R).Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Mette Annelie Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

8. februar 2021 udtalte Københavns overborgmester Lars Weiss (S) som led i offentliggørelsen af et stort anlagt udspil, at ren luft skal være en rettighed for borgerne i København. Midlet er at få bilerne ud af byen, og som en del af udspillet skal flere vejstrækninger i København gøres bilfri.

Selvom det på overfladen var en glædelig nyhed fra overborgmesteren og i tråd med mit radikale mantra - at det skal være grønnere at være Københavner - så kunne jeg godt have ønsket mig endnu større ambitioner på vegne af den grønne omstilling i hovedstaden.

Hvert år dør ikke færre end 4.200 danskere for tidligt som følge af luftforurening, hvilket er 27 gange så mange mennesker, som der årligt dør i trafikken, 440 af dem er Københavnere.

For samfundet er der en stor regning at betale hvert år. Målt i kroner og øre er den samfundsøkonomiske omkostning fra luftforurening på svimlende 79 milliarder kroner om året ifølge en rapport fra Nationalt Center for Miljø og Energi (DCE) på Aarhus Universitet fra 2020.

Det er et tal, der taler for sig selv, og derfor kan jeg kun bakke op om den politiske udmelding fra Københavns overborgmester Lars Weiss (S) om at få renere luft i landets hovedstad. Problemet er bare, at Socialdemokraterne gør regning uden vært og ikke leverer løsninger.

Mens vi venter på, at Socialdemokratiet leverer trængselsreducerende løsninger, så skal der handles, så det allerede nu bliver grønnere og sundere at være københavner.

Mette Annelie Rasmussen (R)
Teknik- og miljøordfører, Københavns Borgerrepræsentation

Vi skal have nedbragt trængslen i København og omstillet til mere grøn mobilitet. Men vi skal mere end det, hvis vi vil luftforureningen til livs i København. En del af vores forurening blæser ind i vores lunger udefra – fra resten af det europæiske kontinent, hvor antallet af biler, kraftværker og skibstrafik ikke dikteres fra Københavns Rådhus.

Moderne luftrensningsteknologi
Ved brug af moderne luftrensningsteknologi er det muligt til at fjerne kvælstofoxider (NOx) fra luften. NOx, som blandt andet kommer fra biler, kul, olie og brændeovne, er giftigt for mennesker og medfører ifølge DCE blandt andet nedsat lungefunktion, infektioner i lungerne, hjerteproblemer, koncentrationsbesvær og allergier.

Mængden af NOx i luften er med andre ord et alvorligt problem for folkesundheden og samfundsøkonomien, som medfører flere sygedage, sygehusindlæggelser og forkortet levetid.

Dugfriske data viser, at man med teknologien fotokatalyse lokalt kan reducere mængden af NOx i luften med op til 27 procent. Fotokatalyse er en luftrensningsteknologi, som består af en belægning, der kan påføres bygningsfacader, fliser, asfalt og andre overflader, og som renser luften uden tilførsel af energi.

Fotokatalyse er blevet testet med positive resultater i projekter i over 12 byer i Asien, Nordamerika og Europa, herunder Manila, Georgia, København og Malmø. Fotokatalyse er med andre ord på megabyernes verdenskort.

I april skal vi prøve at se, om vi kan få teknologien til at lykkes i København. Vi skal sætte gang i anvendelsen af fotokatalytisk overfladebelægning til reduktion af luftforurening. Det er netop tiltag som dette, der gør, at København kan kalde sig en innovationsby i C40; netværket af verdens megabyer, der har forpligtet sig til at tackle klimaforandringerne.

Så mens vi venter på, at Socialdemokratiet leverer trængselsreducerende løsninger, så skal der handles, så det allerede nu bliver grønnere og sundere at være københavner. Et oplagt sted at starte kunne være at rense luften tæt ved skoler, og hvor børn færdes, så vi samtidigt forebygger luftvejssygdomme for fremtidens københavnere.

Ren luft er en menneskeret
Så kære overborgmester Lars Weiss (S), ren luft bør være en menneskeret. Det er vi i Radikale Venstre enige i.  Ved at træffe de rigtige beslutninger kan Københavns Kommune blive udstillingsvindue for ny grøn teknologi med positive effekter for borgernes sundhed og arbejdspladserne i byen til følge.

Danske virksomheder – som er verdensførende i klimateknologier – står klar til at byde ind med løsninger i forhold til renere luft i København.

Så mangler vi, at du overtaler dit eget parti til at levere på løftet om mindre trængsel i byen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Weiss

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune
økonom (Københavns Uni.), kommunikation (Journalisthøjskolen i Århus)

0:000:00