Debat

RU-kandidat: Københavns cykelpolitik er pinlig

København er ofte blevet prist for at være verdens førende cykelby. Det kan ikke længere siges at være tilfældet, for byen er blevet overhalet af flere europæiske storbyer, skriver Katrine Kildgaard Nielsen (R).

Københavns cykelpolitik bør opgraderes, så der anlægges flere cykelgader. Cyklister skal ikke frygte for deres liv, når de kører i København, skriver Katrine Kildgaard Nielsen.
Københavns cykelpolitik bør opgraderes, så der anlægges flere cykelgader. Cyklister skal ikke frygte for deres liv, når de kører i København, skriver Katrine Kildgaard Nielsen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Endelig er der givet grønt lys for, at Nordre Frihavnsgade kan blive en cykelgade. Det er en kæmpe sejr. Borgere og politikere har kæmpet årevis for projektet, så man kan færdes trygt på gaden.

Det har været op ad bakke, da politiet nedlagde veto mod projektet. Nu kan det dog endelig blive til virkelighed efter ministeriet har omgjort afgørelsen.

Det skal være et vendepunkt for infrastrukturen i København.

Overhalet indenom af andre storbyer
Jeg mener, at man skal anlægge cykelgader mange steder i byen. Faktisk er jeg forbløffet over, at det ikke allerede er tilfældet. København har før i tiden været prist vidt og bredt for at være verdens førende cykelby. Det er desværre fortid.

Nu er vi blevet overhalet indenom af andre europæiske storbyer. Det skal der laves om på, så der ikke bare er tale om rosende ord, men reel handling for, at København igen kan blive verdens bedste cykelby.

Det kræver en omfattende cykelpolitik, der forholder sig til alt fra parkering, større cykelinfrastruktur projekter og cyklisternes tryghed.

Cykelgaderne skal være med til, at København igen kan ligge forrest i feltet, når det kommer til cyklisme. Cykelgader er gader, hvor al transport er på cyklernes præmisser.

Kørselsbanen er reserveret til cyklister, og farten sænkes til 30 kilometer i timen. Præcis ligesom vi kender det fra gågade, hvor det er bilisterne, der skal vise hensyn til de bløde trafikanter.

Det skal være slut med, at biler og parkeringspladser prioriteres over cyklismen.

Katrine Kildgaard Nielsen (R)
Radikal Ungdoms spidskandidat til Borgerrepræsentationen

Der er ingen, der cykler, hvis de ikke føler sig trygge, når de hopper op på cyklen på vej til arbejde. Alle københavnere kender en strækning, hvor man frygter for liv og helbred, når man færdes på cykel, det kan ikke være rigtigt. Det er nemlig det, der afholder mange fra at tage cyklen.

Cykelgader spiller en afgørende rolle for klimamål
I mange andre europæiske storbyer er man langt foran København, når det kommer til cykelgader. Holland har virkelig god succes med deres cykelgader. Dertil kan man også nævne Wien, Barcelona og Paris.

Selv i Århus har man hele 13 cykelgader, hvorimod Nordre Frihavnsgade bliver Københavns første rigtig cykelgade. Det er da pinligt, at København ikke er nået længere.

Jeg er uforstående overfor, at politiet har kunnet nedlægge veto mod et flertal i borgerrepræsentationen, der ønsker en mere cykelvenlig by. Man burde ændre kurs, så politiet fremover kun har en rådgivende rolle, når infrastrukturen skal ændres.

Cykelgaderne bør anlægges ud fra, hvilke steder der er særligt farligt for cyklister at færdes. Derudover bør man også overveje, hvor luftforureningen er særlig slem i byen.

Det er ikke nok at skærme cykler fra uheld med biler, man skal også i højere grad sikre cyklisterne mod at indånde giftige partikler på vej til studie eller arbejde.

København kan ikke bare pynte sig med pæne ord om at være verdens førende cykelby. Der skal handling bag ordene. Det skal være slut med, at biler og parkeringspladser prioriteres over cyklismen.

København skal være en grøn by, derfor skal vi selvfølgelig gøre det lettere og tryggere at tage cyklen. Transporten er afgørende for, at København bliver CO2-neutral i 2025, så det haster med at anlægge flere cykelgader.

Læs også
 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00