Debat

S i København: Enhedslisten vildleder vælgerne, når de lover guld og grønne metroer

Det er sympatisk, når Enhedslisten vil give københavnerne metrolinjer til hospitalerne i Københavnsområdet i 2040, men det er også et urealistisk forslag. Jeg vil gerne arbejde for bedre metroforbindelser i København, men ikke på falske forudsætninger, skriver Laura Rosenvinge.

Socialdemokratiet og en bred kreds af partier besluttede sidste år at sætte gang i en analyse, der afsøger mulighederne for at udvide metroen. Her vil vi selvfølgelig se på, om de kommende linjer kan have stop ved hospitalerne, skriver Laura Rosenvinge.
Socialdemokratiet og en bred kreds af partier besluttede sidste år at sætte gang i en analyse, der afsøger mulighederne for at udvide metroen. Her vil vi selvfølgelig se på, om de kommende linjer kan have stop ved hospitalerne, skriver Laura Rosenvinge.Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Laura Rosenvinge
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Deja-vufølelsen er markant. Jeg har skrevet mange varianter af det her indlæg før. Og nu er den gal igen:

Enhedslisten i København lover guld og grønne skove til københavnerne, men deres løfter har meget begrænset hold i virkeligheden.

Det er en reel udfordring for mange københavnere at komme på hospitalet med offentlig transport

Laura Rosenvinge (S)
Medlem af Borgerrepræsentationen i København

Denne gang foreslår Enhedslisten, at København skal have metrolinjer til Bispebjerg Hospital, Herlev Hospital og Hvidovre Hospital, som skal åbne senest i 2040.

Linjerne skal ifølge Enhedslisten finansieres af staten, regionen og de berørte kommuner i fællesskab.

Det er da svært at være imod. For det er en reel udfordring for mange københavnere at komme på hospitalet med offentlig transport.

Spørg for eksempel de mange med adresse på Amager, der er tilknyttet Hvidovre Hospital. Det tager let en time hver vej og adskillige skift med offentlig transport.

Det er noget, som mange med brug for behandling på hospitalet ikke har kræfter til.

Læs også

Idéen har to store problemer

Det er bestemt en reel problemstilling, Enhedslisten her peger på. Og jeg kan godt forstå, at mange københavnere sender en venlig tanke til de rød-grønne, når de hører sådan et forslag.

Det er noget letkøbt at sige, at staten, regionen og andre kommuner skal spytte i kassen, før man har spurgt dem

Laura Rosenvinge (S)
Medlem af Borgerrepræsentationen i København

Men Enhedslistens forslag vildleder vælgerne på to vigtige punkter.

For det første er der pengene.

Det er noget letkøbt at sige, at staten, regionen og andre kommuner skal spytte i kassen, før man har spurgt dem. Det koster milliarder at bygge metro, og skiftende regeringer har desværre udvist meget begrænset vilje til at medfinansiere hovedstadens metro.

For det andet er der tidsplanen.

At bygge en ny metrolinje er et kæmpe anlægsprojekt, og det tager mange år, fra beslutningen om en ny linje er taget, til de første passagerer kan sætte sig til rette og lade sig fragte under byen.

2040 lyder måske som langt ude i fremtiden, men det er altså kun 16 år væk, og det er ikke lang tid i metro-bygge-år. Hvis vi skal holde Enhedslistens tidsplan, er vi allerede bagud.

Arbejdet er begyndt

Betyder det, at vi skal droppe idéen om metro til hospitalerne i hovedstaden? Nej da.

Og faktisk er vi i allerede i fuld gang.

Betyder det, at vi skal droppe idéen om metro til hospitalerne i hovedstaden? Nej da

Laura Rosenvinge (S)
Medlem af Borgerrepræsentationen i København

Socialdemokratiet og en bred kreds af partier besluttede sidste år at sætte gang i en analyse, der afsøger mulighederne for at udvide metroen til alle bydele i København og til nabokommunerne.

Her vil vi selvfølgelig se på, om de kommende linjer kan have stop ved hospitalerne, fordi det mærkbart vil lette livet for en masse patienter, pårørende og ansatte.

Vi har samtidig bedt om en analyse af, hvor pengene til Københavns fremtidige infrastruktur kan komme fra. For vi kan selvfølgelig ikke bare regne med, at nogle andre samler hele regningen op.

Det lyder måske kedeligt og bureaukratisk, men jeg er glad for, at et stort flertal i Borgerrepræsentationen griber opgaven ansvarligt an.

Så kan vi tage kloge valg om fremtidens metrolinjer – uden at love københavnerne noget, vi ikke kan holde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laura Rosenvinge

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune, politisk ordfører og socialordfører, Socialdemokratiet i København, politisk konsulent, DUF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2020)

0:000:00