Debat

Fhv. ALT-politiker: Det er på tide, København får en natteborgmester

I debatten om Københavns natteliv bør vi søge inspiration fra andre europæiske hovedstader. I Amsterdam og London har de haft stor succes med en natteborgmester-funktion, der har mandat til at skabe dialogfora og indføre sanktioner, skriver Badar Shah.

Vi skal oprette en rolle i bystyret, der har mulighed for at understøtte dialog og sanktionere hensynsløs adfærd i nattelivet, skriver Badar Shah. 
Vi skal oprette en rolle i bystyret, der har mulighed for at understøtte dialog og sanktionere hensynsløs adfærd i nattelivet, skriver Badar Shah. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Badar Shah
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Igennem de seneste uger har debatten raset om hovedstadens natteliv – og det, der kommer til udtryk, er, at de lokale beboere er trætte af festen, men der er alligevel ingen, som tør sætte sig mod erhvervslivet og ønsker at trække stikket.

Hele situationen er blevet så tilspidset, fordi man i sin tid havde en hovedløs tilgang til nattelivet uden hensyntagen til lokale beboer og fremtidige problemstillinger. Ovenikøbet oplever vi en pandemi, som har vendt hele vores tilværelse på hovedet.

Vi står i en situation, hvor vi mangler værktøjerne til at kunne løse udfordringerne, og det hjælper ikke at pege fingre. Det er ikke kun for svært for beboerne og erhvervslivet at finde et sted at lægge ansvaret, men også for politikerne, idet styreformen i København er så opdelt på fagområder. 

Manglende funktioner
Men hvad kan vi så gøre? Vi kunne jo eksempelvis kigge imod andre europæiske storbyer og se, hvordan de har løst deres udfordringer med nattelivet; problemerne i København er ikke unikke og storbyer som London, Amsterdam og Prag har allerede præsenteret glimrende løsninger – alle tre byer har nemlig en natteborgmester-rolle.

Rollen blev først udviklet i 2014 i Amsterdam, hvor den såkaldte ”Nachtburgemeester” koordinerer samarbejdet mellem borgmesteren, byrådet, erhvervslivet og beboerorganisationer for at sikre, at erhvervslivets interesser blev hørt, og at de lokale beboere ikke blev forstyrret mere end højst nødvendigt.

Londons udgave kaldet ”The Night Czar” har udvidet samarbejdet til også at omfatte politiet, så nattelivet ikke alene er hensyntagende, men også sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Med Københavns hastige udvikling som europæisk storby og den snarlige genåbning post-vaccination kommer vi igen til at stå med et potentielt natteliv, der er forstyrrende og hensynsløst.

Badar Shah
Tidl. borgerrepræsentant for Alternativet, Københavns Kommune

Med Københavns hastige udvikling som europæisk storby og den snarlige genåbning post-vaccination kommer vi igen til at stå med et potentielt natteliv, der er forstyrrende og hensynsløst.

Derfor kan vi allerede nu sikre, at vi imødekommer de fremtidige udfordringer ved at have en natteborgmester-funktion, som vil have mandatet til ikke alene at skabe dialogfora mellem de forskellige interessenter, men også at uddelegere prompte sanktioner, hvis erhvervsstederne overtræder deres bevillinger.

I en verden post-covid-19 pandemi kunne det også tænkes, at vi i København tilføjer en sundhedsmæssig vinkel til rollen som natteborgmester, hvor der også holdes fokus på Københavns stofscene.

Når det kommer til politiske styreformer, er det ikke altid nødvendigt at opfinde den dybe tallerken – andre storbyer er kommet os i forkøbet, og vi kan sagtens lære fra andres erfaringer. Det kræver bare, at den politiske vision og vilje eksisterer. 

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00