Pelle Dragsted
 svarer 
Thomas Danielsen

Kan DSB Ejendomme vælge at bygge flere boliger i Jernbanebyen, der er til at betale med en almindelig lønindkomst?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

Boligudvalget, Spørgsmål 34

Betyder svaret på BOU alm. del - spørgsmål 70, folketingsåret 2022-23, 2. samling, at DSB Ejendomme kan vælge at bygge flere boliger i Jernbanebyen, der er til at betale med en almindelig lønindkomst, fremfor at bygge flest mulige dyre boliger, selvom dette vil medføre lavere indtægter?

Svar fra torsdag den 18. januar 2024

Betyder svaret på BOU alm. del - spørgsmål 70, folketingsåret 2022-23, 2. samling, at DSB Ejendomme kan vælge at bygge flere boliger i Jernbanebyen, der er til at betale med en almindelig lønindkomst, fremfor at bygge flest mulige dyre boliger, selvom dette vil medføre lavere indtægter?

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, som har oplyst følgende:

”DSB Ejendomsudvikling A/S projektudvikler Jernbanebyen sammen med private investorer. DSB Ejendomsudvikling A/S, NREP, Industriens Pension og Novo Holdings har således indgået en aftale om en samlet udvikling af Jernbanebyen i København i et fælles konsortium.

Det er en fælles vision for de fire partnere at udvikle området til gavn for København og københavnerne og skabe en grøn bydel med stort fokus på bæredygtighed og sundhed. Der bliver endvidere lagt vægt på at skabe en sund og mangfoldig bydel med blandede boligformer, arbejdspladser og levende butiksliv. Det bliver samtidig også en mangfoldig bydel for både børnefamilier og seniorer.

Bæredygtighed med et lavt CO2-aftryk understøttes af, at byggeriet opføres på en sådan måde, at det efterfølgende kan tildeles bæredygtighedscertifikatet DGNB Guld på bygnings- og bydelsniveau, eller en anden lignende bæredygtighedscertificering. Endvidere er det hensigten at skabe en delvis bilfri bydel, hvor beboerne inden for bydelen ikke har brug for bil.

Side Vedrørende fordelingen af byggeri til erhverv, boliger herunder almene boliger og skæve boliger fastlægges denne i lokalplanen af Københavns Kommune.

Det fremgår af lov om DSB § 2, at virksomheden skal drives på et forretningsmæssigt grundlag. Salg og udlejning af boliger i Jernbanebyen, som projektudvikles sammen med private investorer, vil således ske til markedspris.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00