Debat

Danske Bank: Spil kan give børn og unge dårlige pengevaner resten af livet

Stigningen blandt børn og unge med økonomiske udfordringer skabt af pengespil er yderst alarmerende. Det risikerer at påvirke deres omgang med penge hele livet, skriver Anne Juel Jørgensen.

Pengespil er en udfordring i forhold til at udvikle gode pengevaner. Vi skal handle nu, hvis vi vil undgå at endnu flere børn og unge om fem år optræder i statistikken over danskere med pengespilsproblemer, skriver Anne Juel Jørgensen.
Pengespil er en udfordring i forhold til at udvikle gode pengevaner. Vi skal handle nu, hvis vi vil undgå at endnu flere børn og unge om fem år optræder i statistikken over danskere med pengespilsproblemer, skriver Anne Juel Jørgensen.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Anne Juel Jørgensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det skal være forbudt at reklamere for spil i det offentlige rum. Så klart lyder budskabet fra SF, som har fremsat et beslutningsforslag, der skal være med til at forebygge spilafhængighed i den danske befolkning.

Forslaget fra SF’s hånd er ikke nyt. Det ligner til forveksling et forslag, som den tidligere socialdemokratiske regering præsenterede til at regulere spilmarkedet og bekæmpe spilafhængighed, men forslaget har ligget stille siden valget i november.

Det er på tide at sætte alle kræfter ind på forebyggelse af spilafhængighed hos danskerne igen, og det haster mere, end vi måske aner. Særligt for vores børn og unge.

Det er på tide at sætte alle kræfter ind på forebyggelse af spilafhængighed hos danskerne igen

Anne Juel Jørgensen
Børne- og ungechef, Danske Bank

En undersøgelse fra 2021, som Rambøll gennemførte for Skatteministeriet, viser, at næsten en halv million voksne danskere i 2021 havde et pengespilsproblem. Det er en fordobling siden 2016.

Hvad værre er, at næsten 30.000 danskere oplevede alvorlige pengespilsproblemer. Samtidig havde omtrent 24.500 børn og unge problemer med pengespil, og heraf havde næsten 3.000 børn og unge alvorlige problemer.

Udviklingen er alarmerende. Det haster i den grad med at gøre noget.

Forebyg spilafhængighed

Forslaget om forbud mod spilreklamer er godt, men det forholder sig primært til en ’1-til 1-effekt’ i forhold til spilafhængighed: Hvis du ser spilreklamer, vil du være mere tilbøjelig til at have lyst til at spille. Derfor skal vi skærme børn og unge mod spilreklamer.

Men lysten til at spille med rigtige penge som indsats kan stimuleres på flere måder – også uden at der er penge involveret. Derfor er det min klare opfordring, at vi skal tænke indsatserne godt igennem, så vi i højere grad end i dag forebygger spilafhængighed og stimulerer gode pengevaner hos de kommende generationer. 

Når børn og unge spiller spil på deres computer, telefon eller tablet, bliver de bevidst såvel som ubevidst manipuleret til at foretage handlinger, som kan sidestilles med gambling.

En stor del af spil indeholder nemlig ofte muligheder for at bruge rigtige eller virtuelle penge i spillene, og meget ofte er de ting, som kan købes i spillene, forbundet med en chance, der kan minde om gambling.

Fra gaming til gambling

Som TV2’s dokumentar ’Spioner bag skærmen’ også har afdækket, så bruger mange spil mekanismer fra gamblingverdenen til at skabe spænding og momentum, der fastholder børn og unge i spiluniverset.

Rambølls undersøgelse viser også, at lysten til at købe gambling-relaterede elementer, som eksempelvis skins og lootboxes, er i familie med lysten til at spille pengespil; den er motiveret af spænding og drømmen om den store gevinst.

De gambling-relaterede mekanismer i spillene er derfor sammenlignelige med de elementer, der findes i klassiske pengespil.

Når børn og unge spiller spil på deres computer, telefon eller tablet, bliver de bevidst såvel som ubevidst manipuleret til at foretage handlinger, som kan sidestilles med gambling.

Anne Juel Jørgensen
Børne- og ungechef, Danske Bank

Rambølls undersøgelse viser ligeledes, at der er en række tegn på sammenhæng mellem et stort gaming-forbrug og pengespilsproblemer. Det er imidlertid ikke muligt i undersøgelsen entydigt at konkludere, hvorvidt gaming i sig selv leder til pengespilsproblemer.

Det er til gengæld åbenlyst, at indføringen af de gambling-relaterede elementer i gaming betyder, at skillelinjen mellem gaming og gambling er blevet mindre tydelig.

Det er vi som forældre også nødt til at forstå. Vi er nødt til at forstå den digitale verden, vores børn bevæger sig i. Det viser en undersøgelse, som YouGov netop har gennemført for Danske Bank også.

Forældre mangler viden

Langt størstedelen af forældre til børn i alderen 5 til 17 år fortæller, at de ikke rigtigt ved, hvad lootboxes, dark patterns og skins er. Samtidig svarer 60 procent af forældrene, at de ikke har talt med deres børn om, at digitale spil kan indeholde gambling-elementer.

Hvis vi vil beskytte vores børn og unge og forebygge, at de havner i problematisk spiladfærd og heraf afledte økonomiske udfordringer, bliver vi nødt til at forholde os til de gambling-relaterede elementer i spil.

Vi er nødt til at klæde vores børn på til at håndtere spiladfærd og ligeledes udvikle forståelsen af pengevaner og økonomi. Åbenlyst i en tidligere alder end vi er vant til. Og forældre er nødt til at have en større forståelse for, hvad der er på spil, når deres børns opmærksomhed bliver trukket ind i spilverdenen og den digitale verden.

Læs også

Børns forståelse af og berøring med penge bliver udfordret konstant, fordi der ikke er ét medium til at repræsentere værdi længere, men mange forskellige, som findes på forskellige platforme.

Om man bruger et beløb i iTunes eller Fortnite kan i princippet komme ud på ét. Det kommer jo i sidste ende fra den samme pose penge. Men det øger kompleksiteten for børnene, når de skal forstå, at de forskellige slags penge hænger sammen.

Derfor er det min opfordring, at vi – mens vi venter på at finde en løsning på reguleringsspørgsmålet af spilreklamer – sætter målrettet ind med oplysning og vejledning til børn, unge, forældre og fagfolk.

Hvis vores børn og unge allerede fra de er helt små eksponeres for gambling-relaterede elementer i de spil, de spiller, er jeg bekymret for, at det gør noget ved deres pengeforståelse, risikovurdering og lyst til at tage chancer med penge.

Det, ved vi, er en udfordring i forhold til at udvikle gode pengevaner, og derfor mener jeg, det er nu, der skal handles, hvis vi vil undgå, at endnu flere børn og unge om fem år optræder i statistikken over danskere med pengespilsproblemer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Juel Jørgensen

Børne- og ungechef, Danske Bank
Cand.scient.pol (Århus Universitet), MPS i PR & Corporate Communications (Georgetown University)









0:000:00