Partier brugte næsten 300 millioner og slog rekord: "Og valgkampe bliver endnu dyrere i fremtiden"

2022 var det dyreste valgår for partierne i mindst 20 år, viser Altingets gennemgang af partiregnskaberne. Men penge er ikke nødvendigvis ensbetydende med succes, siger tidligere kampagnechef.

Socialdemokratiet er det parti, som havde de største udgifter i 2022.
Socialdemokratiet er det parti, som havde de største udgifter i 2022.Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix
Martha NybroeMagnus Garde-Strandberg

Der blev brugt historisk mange penge på ting som valgplakater, bannere og annoncer i 2022, hvor der var valg til Folketinget i november.

Partierne brugte nemlig i alt 292 millioner kroner og slår dermed rekorden fra 2019, hvor der ellers både var folketingsvalg og valg til Europa-Parlamentet.

2022 er dermed det dyreste år i dansk politik i 20 år. Og det er endda uden tal fra Moderaterne, som har valgt ikke at offentliggøre deres budgetter for 2022, hvor de stormede ind i Folketinget og i regeringen med Lars Løkke Rasmussen i spidsen.  

Det viser Altingets gennemgang af regnskaberne for samtlige partier, som har været opstillingsberettiget siden 2002.

På trods af rekordhøje udgifter, så mener Jacob Bruun, ejer af bureauet Bruun Advisory og tidligere rådgiver for Lars Løkke Rasmussen, at man kun har set toppen af isbjerget.

”Investeringerne i partiernes valgkampe bliver kun større, og valgkampe bliver endnu dyrere i fremtiden,” siger han.

Han peger særligt på potentialet ved de digitale og målrettede dele af valgkampagnerne.

”Der ikke en nogen grænser for, hvor meget man kan bruge på digitale annoncer eller sociale medier. Derfor er jeg sikker på, at alle partierne kommer til at investere mere i at blive datadrevne,” siger Jacob Bruun.

Et money game

Spørger man Benjamin Rud Elberth, der er direktør i kommunikationsbureauet Operate, er der ingen tvivl om, at penge er noget af det vigtigste for en solid valgkamp.

”Valgkamp er et money game. Alle partier er efterhånden så dygtige til alle markedsføringsmekanismerne, at det handler om at have flest penge til kreative kampagner og annoncer,” siger han.

Socialdemokratiet havde blandt andet udgifter til løn, politiske aktiviteter og administration for 74,3 millioner kroner var dermed det parti, der spenderede mest i 2022.

Læs også

Lige efter kommer Venstre med 58,7 millioner kroner, mens Konservative indtager tredjepladsen med 34,1 millioner kroner.

Tallene dækker over partiernes samlede udgifter, som udover valgkamp også dækker udgifter til ting som lønninger af partimedarbejdere samt drift af partikontoret.

At de historisk set største partier modtager flest penge fra privatpersoner og virksomheder, er ikke noget, som Jacob Bruhn anser som uretfærdigt.

”Det kan sagtens lade sig gøre at blive et stort eller mellemstort parti, uden det kræver mange penge,” siger han og henviser til Alternativets valgsucces i 2015, hvor partiet fik ni mandater og kom i Folketinget for første gang.

”Omvendt kan man – ligesom Venstre og Konservative lige nu – også modtage rigtig mange penge og være et lille parti.”

Læs også

I 2022 var der spænding til det sidste om, hvilke partier og blokke der ville vinde magten. Og det har formentlig givet partierne mod på at investere mere i valgkampen, mener Karina Kosiara-Pedersen, lektor i statskundskab fra Københavns Universitet.

”Så længe de to blokke kan se, at de har mulighed for et flertal, og dermed nogle ministerposter direkte eller indirekte, så er der noget på spil for dem. Og det gør pengebehovet og pengeforbruget større,” siger hun.   

En professionel valgkamp

Partierne havde i 2022 markant flere penge til at føre valgkamp for, blandt andet fordi de samlet set modtog et rekordhøjt beløb på 94,5 millioner kroner fra privatpersoner samt organisationer, virksomheder og fagbevægelsen.

”Valgkampe er blevet mere professionaliseret. Desuden er partierne blevet meget bedre til at fundraise og forklare sine støtter, at kampagner koster penge,” siger Benjamin Rud Elberth.      

Et udsagn, som bekræftes af Karina Kosiara-Pedersen.

”Valgkampene beror i dag mindre på frivillighed, og mere på at professionelle tilrettelægger alt fra målrettede reklamer til vælgeranalyser,” siger hun.

Udover bidragene modtager partierne også offentlig partistøtte, indtægter fra medlemskontingenter samt tilskud, hvis de bidrager til oplysning om EU.

Flere partier betyder flere bidrag

En række partier var i 2022 bedre til at skrabe penge ind fra blandt andet privatpersoner og virksomheder, end de nogensinde havde været i tidligere valgår.

Helt nye partier som Danmarksdemokraterne skrabede blandt andet 3,8 millioner kroner ind i private bidrag, mens Liberal Alliance modtog 6,9 millioner kroner i 2022, hvilket er en del mere end de 2,5 millioner kroner, som partiet fik i 2019. 

”Flere virksomheder, organisationer og fagforeninger giver penge til mere end et parti. Så antallet af bidrag kan blive større, når der kommer flere partier,” siger Karina Kosiara-Pedersen.  

Bag artiklens tal

Tallene i artiklen er baseret på Altingets gennemgang af partiernes regnskaber. 

Gennemgangen er opgjort i løbende priser, og dermed ikke korrigeret for inflation.

I opgørelsen indgår partiregnskaberne fra følgende 15 partier, der har været opstillingsberettiget:

Socialdemokratiet, Radikale, Konservative, SF, Liberal Alliance, Kristendemokraterne, Dansk Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Alternativet, Nye Borgerlige, Folkebevægelsen mod EU, Danmarksdemokraterne, Stram Kurs og Borgerlisten v. Klaus Riskær. Moderaterne indgår ikke i gennemgangen, da partiet er fritaget for at offentliggøre sit partiregnskab.

Opgørelsen går tilbage til 2002. Det er dog ikke alle partier, der har eksisteret siden dengang. Det gælder for Liberal Alliance, som er en del af tallene fra 2008, Alternativet, som har regnskaber tilbage til 2016 og Nye Borgerlige, der først er en del af opgørelsen fra 2017 og Danmarksdemokraterne, som først opstillede i 2022.

De blå modtager mest

Det var især blå blok, som modtog den største bid af bidragskagen. De modtog 57,2 millioner kroner i bidrag fra private samt virksomheder og organisationer, hvilket er en del mere end de 37,3 millioner kroner, som de røde partier fik ind.

På trods af den forskel har rød blok adgang til mange andre fordele, som ikke nødvendigvis kan ses i et regnskab, påpeger Benjamin Rud Elberth, der også har en fortid som digital chef for Socialdemokratiet. Han peger blandt andet på, at fagbevægelsen bidrager med alt hjælp fra større analyser til lån af lokaler.

”Dermed ikke sagt at man svindler, eller snyder, men at der bare er rigtig mange måder at støtte på, som ikke står i partiregnskabet,” siger Benjamin Rud Elberth.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Bruun

Stifter og rådgiver, Bruun Advisory, fhv. særlig rådgiver for Lars Løkke Rasmussen (V)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

Karina Kosiara-Pedersen

Lektor, Institut for Statskundskab, Center for Valg og Partier, Københavns Universitet
ph.d. (Københavns Uni., 2003), cand.scient.pol. (Københavns Uni., 1999)









0:000:00