Kommentar af 
Malene Møller Hall

Resten af verden ser mod Danmark, når kloden skal reddes. Det bilder vi i hvert fald os selv ind

Både blå og røde politikere konstruerer en fortælling om, at den grønne omstilling er et væksteventyr, og at Danmark skal være et internationalt foregangsland. Men det passer ikke, skriver Malene Møller Hall.

En altafgørende del af den politiske kommunikation i dag er at signalere ambitioner og handling på området. Kig blot på vores allesammens Dan Jørgensen (S), minister for CNN, som også går under dæknavnet minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, skriver Malene Møller Hall.
En altafgørende del af den politiske kommunikation i dag er at signalere ambitioner og handling på området. Kig blot på vores allesammens Dan Jørgensen (S), minister for CNN, som også går under dæknavnet minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, skriver Malene Møller Hall.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Malene Møller Hall
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tidens største udfordring er klimaet, siger regeringen. Alligevel er det nye finanslovsudspil blottet for klimainitiativer. Regeringen har svigtet, siges det. Den er ikke grøn nok. Intet er faktisk grønt nok.  

Den nyligt udkomne rapport fra IPCC – FN's Klimapanel – sætter to streger under netop det. Der kaldes på handling. Nu, nu, nu. Politikerne lover at gøre noget. Igen. Vi skal sætte turbo på den grønne omstilling, som man siger.  

Den grønne omstilling – en buzzlinje for alt det, vi ikke rigtig ved, hvad betyder. Men vi kan hvert fald udlede, at det ikke er nok blot at tale om at være grøn før rød eller før lilla. Det centrale spørgsmål er, om det flytter noget. Om det har nogen betydning.

Om Kina, Indien og alle de andre kigger på lille Danmark og føler sig inspireret. Har de mon læst i vores pjecer om det grønne væksteventyr? Har de set vores vindmøller, solcelleparker og reklamefilm? Forstår de, at vi er et foregangsland, og at de nu skal følge efter? Ingen ved det, svaret blafrer i vinden, men vi kan blot konstatere, at det er en præmis, de fleste partier har købt ind på.  

Klimapolitikken i Danmark handler ikke længere om at være for eller imod, men den er blevet en uundgåelig del af ethvert politisk program. Hvor især højrefløjen i 90'erne og 00'erne havde svært ved at anerkende, at klimaforandringerne er menneskeskabte, hersker der i dag bred konsensus.

Både centrum-højre og centrum-venstre har konstrueret en fortælling om, at den grønne omstilling er et væksteventyr, og at Danmark skal være et foregangsland. En sandhed skabt til lejlighed og formet af nødvendighed.

Malene Møller Hall
Kommunikationsrådgiver, Primetime

Dengang frygtede de blå, at de røde ville bruge problemstillingen til et opgør med den liberale markedsmodel, og intet kan jo sætte en større skræk i livet på borgerlige end netop det. Man var bange for at engagere sig i problematikken, fordi man frygtede de venstreorienterede løsninger.

I dag er Venstre imidlertid tæt på at acceptere en CO2-afgift på landbruget. Det siger ikke så lidt om, hvordan dagsordenen har forandret sig. 

Skiftet kan forklares med flere faktorer. For det første har videnskaben klart dokumenteret de negative konsekvenser af klimaforandringerne. Selv landbruget anerkender i dag problemerne. Og olieselskaberne lover at blive grønne.  

For det andet har der været en voksende folkelig opmærksomhed på problemet, hvilket gør, at politikerne bliver ganske motiverede til at handle. Og for det tredje er klimapolitikken blevet en konkurrencefordel for mange virksomheder, der ønsker at vise sig som miljøvenlige og bæredygtige.  

Hvor slaget tidligere har stået mellem for og imod, er skillelinjen i dag i overvejende grad på det politiske indhold.  

Blå partier ønsker omstilling drevet af markedsløsninger. I ved; udbud, kvotehandel, teknologisk innovation, entreprenørskab, og hvad private aktører ellers kan komme på, hvorimod venstreorienterede partier overvejende vil drive udviklingen af politiske målsætninger, statsplanlægning, forbud mod eksempelvis forbrændingsbiler og lignende. Statsstyret.  

De mener, at markedet er for langsomt. For uambitiøst. At jorden går under, inden vi når at gøre noget. På den måde ligner skillelinjerne i klimapolitikken nu mere de snitflader, vi kender inden for andre politikområder. 

De borgerlige partiers store udfordring er, at de nemt kommer til at fremstå fodslæbende, når de ikke vil følge ambitiøse målsætninger og drastiske tiltag. Ræsonnementet har været, at man ikke vil risikere lukning af forurenende virksomheder, der måske vil flytte til andre lande. Velstandstab. Hvad er idéen med at piske os selv, hvis klimaregningen blot sendes videre til et andet sted på kloden?

Læs også

Men i stedet har de fremstået ligeglade. Tavse. Man har hverken sagt fugl eller fisk men noget med markedsmekanismer og teknologi. Altså borgerlig lingo for "tag det nu roligt", ej at forveksle med "vi er ligeglade". Sidstnævnte har dog længe været fortællingen. En framing Ellemann (V) i høj grad har forsøgt at tage et opgør med. 

De rødes store udfordring er modsat, at selvstændige og ambitiøse danske mål kun kan nås med omkostninger i levestandarden. Omkostninger, som også gælder for middelklassen. De almindelige danskere, hr. og fru Hakkebøf og Arne.  

Med andre ord: Vælgersegmentet. Hvem der som bekendt aldrig er behagelige – eller belejlige – at genere. Selvom skillelinjen imidlertid er mere på politisk indhold end på accept af klimaudfordringen, så er det stadig afgørende for partierne at signalere, at de tager problemet seriøst og har en plan for at tackle det. 

Derfor har både centrum-højre og centrum-venstre konstrueret en fortælling om, at den grønne omstilling er et væksteventyr, og at Danmark skal være et foregangsland. En sandhed skabt til lejlighed og formet af nødvendighed. Altså en fortælling om, at Kina, Indien, Rusland, USA og resten af flokken kigger på os og siger: "Når Danmark kan, så kan vi også."  

En altafgørende del af den politiske kommunikation i dag er derfor at signalere ambitioner og handling på området. Kig blot på vores allesammens Dan Jørgensen (S), minister for CNN, som også går under dæknavnet minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik.  

Det drejer sig om interviews, det handler om at klippe røde bånd for nye solcelleparker. Besøge vindproduktioner og offshore platforme. Være markedssølje for væksteventyret. Se, vi er et foregangsland, Kina. Store smil og flotte SoMe-opslag.

Er Danmark virkelig et grønt foregangsland? Og er der virkelig andre, der interesserer sig for, at vi er ved at redde verden?

Malene Møller Hall
Kommunikationsrådgiver, Primetime

Blå bruger fortællingen til at tale om økonomiske gevinster og klimavenlig teknologi, der skal redde verden, og røde snakker om det moralske og etiske i klimaforandringerne og om nødvendigheden af at tage ansvar for fremtidige generationer. 

Men når klimapolitik rykker højt op på dagsordenen, går der også politisk opportunisme i debatten. Sådan er politik. Det bliver overbudspolitik. Det handler om at forsøge at differentiere sig fra andre partier ved at fremhæve sin egen tilgang til klimaudfordringen som mere ambitiøs eller mere realistisk.  

"Vi er mest grønne", siger Radikale, "nej, vi er mest grønne", råber Alternativet, hvilket presser SF til at toppe den – og sådan kører møllen.  

Som vælgere kan vi glæde os over, at erkendelsen af problemet i dag er bredt funderet, og at der både er blå og røde løsninger på den grønne omstilling. Men der snakkes og snakkes, og nok er aldrig nok. For ér Danmark virkelig et grønt foregangsland? Og er der virkelig andre, der interesserer sig for, at vi er ved at redde verden?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Malene Møller Hall

Rådgiver, Grace Public Affairs, medlem, LA
kommunikation (Aalborg Uni.)

Dan Jørgensen

Minister for udviklingssamarbejde og global klimapolitik, MF (S)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2004)

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

0:000:00