Teknologivirksomhed: Shippingindustrien bliver kun grøn med økonomiske incitamenter

Når shippingvirksomhederne skal vælge mellem profit og hensynet til klimaet, vinder klimaet desværre ikke altid. Men når den grønneste rute på verdenshavene også er den billigste, bliver valget straks nemmere at træffe, skriver Søren Meyer.

<div><div><div><div>Klimakonferencen MEPC80 i London er en længe ventet begivenhed, for efter syvs år flodslæberi er det sidste chance, hvis den globale shipping-industri skal gøre sig nogen forhåbninger om at efterleve Paris-aftalens krav, skriver Søren Meyer.</div></div></div></div>
Klimakonferencen MEPC80 i London er en længe ventet begivenhed, for efter syvs år flodslæberi er det sidste chance, hvis den globale shipping-industri skal gøre sig nogen forhåbninger om at efterleve Paris-aftalens krav, skriver Søren Meyer.
Foto: Bing Guan/Reuters/Ritzau Scanpix

Det er syv og et halvt år siden, at Parisaftalen blev indgået med henblik på at holde den globale temperaturstigning under 1,5 grader.

Ifølge den afsluttende rapport fra FN’s klimapanel, som udkom tidligere på året, har vi, hvis man lægger alle landes vedtagne klimapolitik sammen, kurs mod 2,8.

Et af de områder hvor det halter, er i shippingindustrien, som er ansvarlig for cirka 3% af de drivhusgasser, der udledes globalt. Sker der ikke snart noget, forudsiger Europa-Kommissionen, at udledningerne kan stige med op til 130% frem mod 2050.

Altinget logoKlima
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget klima kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00