Theresa Scavenius
 svarer 
Lars Aagaard Møller

Hvilke interessenter har ministeriet været i kontakt med i forbindelse med forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende energi?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 81, Spørgsmål 5

Kan ministeren oplyse, hvilke virksomheder og interessenter som ministeriet har været i kontakt med i forbindelse med lovgivningsarbejdet i forbindelse med L 81 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi? Herunder hvilke forslag de er kommet med? Hvilke forslag ministeriet har lyttet til og med hvilken begrundelse? Hvilke prioriteringer ministeriet selv har haft? Det er grundlæggende uklart, hvad behovet for lovforslaget er?

Svar fra torsdag den 4. maj 2023

Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i forbindelse med det lovforberedende arbejde og lovprocessen i øvrigt fulgt vanlig praksis for involvering af relevante aktører og interessenter. I lovprocessen indgår en ekstern høringsperiode, hvor organisationer, virksomheder, borgere og andre aktører har haft mulighed for at afgive høringssvar, hvori de har kunnet tilkendegive deres holdninger. På baggrund af de indkomne høringssvar er der udarbejdet et høringsnotat, hvor både høringssvar og ministeriets bemærkninger fremgår. Høringssvar og høringsnotat er tilgængeligt via høringsportalen.

Lovforslaget er et samlelovforslag og har været delt frem til årsskiftet. Derfor svares der nedenfor separat på delen om hjemmel til opkrævning af betaling/modtage støtte for elektricitet produceret på havvindmølleparker, herefter havvindsdelen, og delen vedrørende implementering af VE II-direktivet, herefter VE II-delen.

Ad dialog med interessenter og virksomheder Havvindsdelen For havvindsdelen har der ikke i det lovforberedende arbejde været dialog med eksterne interessenter og virksomheder forud for høringen. Af lovforslaget fremgår, hvilke virksomheder og interessenter, der er blevet hørt. Det kan endvidere oplyses, at der i forbindelse med høring af lovforslaget har været en dialog med Finans Danmark om nedbrydelse af juridiske barrierer for at kunne foretage realkreditfinansiering af havvind i den eksklusive økonomiske zone. Dette ligger Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk uden for lovforslagets genstand, men behandles aktuelt i et andet lovforberedende arbejde.

VE II-delen For VE II-delen har der heller ikke i det lovforberedende arbejde været dialog med eksterne interessenter og virksomheder forud for høringen. Af lovforslaget fremgår hvilke virksomheder og interessenter, der er blevet hørt. Derudover har Green Power Denmark haft tekniske spørgsmål til lovforslaget, som Energistyrelsen har redegjort for telefonisk. Der er ikke foretaget nogen ændringer på baggrund af dialogen med Green Power Denmark.

Ad behovet for lovforslaget Havvindsdelen Det kræver hjemmel, hvis der skal kunne opkræves betaling for eller udbetales støtte til elektricitet produceret på en havvindmøllepark. Historisk set har man oprettet en sådan hjemmel ved lov for hver enkelt havvindmøllepark, der er blevet udbudt. Det udgør en procesrisiko, der kan besværliggøre udbud og sidste ende risikerer at sætte sig i budpriser. Derudover kræver det mange ressourcer at lave og behandle disse lovforslag, og givet den aktuelle situation, hvor historisk mange GW skal udbydes de kommende år, vurderes det ikke hensigtsmæssigt at fortsætte denne fremgangsmåde. Ved at lave en ministerbemyndigelse smidiggøres denne del af processen for etablering af havvind i Danmark, i det der ikke længere vil være behov for lovændring i forbindelse med hver havvindmøllepark. De politisk fastsatte rammer for tildeling af støtte eller opkrævning af betaling vil i stedet kunne fastsættes direkte i det konkrete udbudsmateriale.

VE-II-delen På baggrund af en begrundet udtalelse, som Danmark modtog fra EuropaKommissionen den 29. september 2022, har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderet, at der er behov for at tydeliggøre enkelte direktivbestemmelser i danske retsregler med henblik på at sikre korrekt gennemførelse af VE II-direktivet.









0:000:00