KL sætter fokus på udsatte boligområder

BOLIGOMRÅDER: Kommunernes Landsforening har torsdag lanceret et politisk udspil med 10 anbefalinger, som skal styrke den sociale indsats i udsatte boligområder.
KL vil styrke den sociale indsats i udsatte boligområder.
KL vil styrke den sociale indsats i udsatte boligområder. Foto: Colourbox.com
Anne Justesen

Udsatte boligområder kæmper med en række komplekse problemstillinger. Det skal der gøres noget ved, mener KL. 

”Regeringen har en målsætning om at halvere de udsatte boligområder inden 2021. Det er en ambitiøs målsætning, som kræver et tæt samarbejde mellem staten, kommuner og boligorganisationer. Det er kommunerne helt med på. Men det kræver også klare politiske prioriteringer,” siger Jacob Bundsgaard (S), formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalg, i en pressemeddelelse. 

Derfor har KL torsdag lanceret 10 konkrete anbefalinger i det politiske udspil Anbefalinger til en bred boligsocial indsats i udsatte by- og boligområder. Anbefalingerne falder fint i tråd med de udmeldinger, regeringen er kommet med på området.

I sin seneste integrationspolitik har regeringen meldt ud, at man vil styrke det boligsociale arbejde gennem et koordineret samarbejde mellem stat, kommuner og boligorganisationer. Og den melding hilser KL velkommen:

Dokumentation

KL's 10 anbefalinger til en styrket social indsats i udsatte boligområder.  

Anbefaling 1

  • At stat, kommuner og boligorganisationer sammen sikrer, at lovgivning, økonomi og administrative procedurer skaber hensigtsmæssige rammer for udviklingen af de udsatte by- og boligområder.

Anbefaling 2

  • At der afsættes en realistisk økonomisk ramme til indsatsen i de udsatte boligområder, som gør det realistisk at nå regeringens målsætning om en halvering i 2020.

Anbefaling 3

  • At reglerne ændres, så puljemidler fra Landsbyggefonden og staten kan gives over længere tid til udsatte boligområder.
  • At der sker en ensretning og en koordinering af puljemidlerne til de udsatte boligområder.

Anbefaling 4

  • At kommuner og boligorganisationer lokalt skaber en fælles forståelse af, hvad det boligsociale arbejde er, og hvor de relevante snitflader mellem kommunen og boligorganisationerne er i forhold til at løse udfordringerne i de udsatte boligområder.
  • At de lokale aktører går sammen om at formulere lokale målsætninger for det boligsociale arbejde.
  • At der indgås lokale aftaler om, hvem der løser hvilke opgaver, og hvordan opgaverne koordineres.

Anbefaling 5

  • At kommunerne sætter fokus på kernedriften i de udsatte boligområder.
  • At alle boligsociale indsatser tænkes sammen med driften i enten kommune eller boligorganisationen med henblik på en fremtidig forankring.

Anbefaling 6

  • At kommuner og boligorganisationer sætter ind med en tidlig og forebyggende indsats i de boligområder, hvor udviklingen viser tegn på at bevæge sig i den forkerte retning.
  • At de boligsociale indsatser i de udsatte boligområder tænkes i sammenhæng med områdets fysiske indretning og den overordnede byplanlægning.
  • At kommuner og boligorganisationer sammentænker sociale og fysiske indsatser i det kriminalpræventive arbejde.

Anbefaling 7

  • At kommuner og boligorganisationer indgår i tæt dialog og samarbejde omkring brugen af udlejningsredskaber.

Anbefaling 8

  • At kommunerne i organiseringen af det boligsociale arbejde lægger vægt på følgende:
  • At have en kommunal styringsmodel på det boligsociale område.
  • At det boligsociale arbejde er tænkt sammen med de kommunale velfærdsydelser på social-, sundheds-, beskæftigelses- og det tekniske område.
  • At ansvaret for det boligsociale arbejde er entydigt placeret på politisk og ledelsesniveau.
  • At ansvaret for koordinering og opfølgning på det boligsociale arbejde er entydigt placeret i kommunen - og at det boligsociale arbejde har et selvstændigt fokus.
  • At der i kommunen er et stærkt og handlingsorienteret lokalt samarbejde mellem de centrale aktører i de udsatte boligområder.

Anbefaling 9

  • At der på nationalt plan udvikles et dokumentationsredskab, som gør det muligt at følge udviklingen i de udsatte boligområder i den enkelte kommune og på tværs af kommuner.

Anbefaling 10

  • At der i sammenhæng med udviklingen af et dokumentationsredskab på det boligsociale område udvælges en række relevante indikatorer, som den boligsociale indsats fremover skal måles på.

Kilde: KL - Anbefalinger til en bred boligsocial indsats i udsatte by- og boligområder, december 2012.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00