Karsten Lauritzen
 svarer 
Nick Hækkerup

Karsten Lauritzen (V) spørger forsvarsministeren, Trine Bramsen, om de oplysninger

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 53, Spørgsmål 6
Kan ministeren bekræfte, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne ikke har faglige forudsætninger for at vurdere, om de oplysninger, tilsynet beskriver i sin årsberetning eller i pressemeddelelser, indeholder oplysninger, hvis offentliggørelse kan skade staters sikkerhed, forholdet til udenlandske samarbejdspartnere, efterretningstjenesternes kilder m.v., som det står beskrevet i lovgivningen om tilsyn med FE og PET?

Svar fra mandag den 16. november 2020
1.

Tilsynet med Efterretningstjenesterne (TET) blev etableret den 1. januar 2014. Tilsynet består af fem medlemmer, som udpeges af justitsministeren efter forhandling med forsvarsministeren. Formanden, der skal være landsdommer, udpeges efter indstilling fra præsidenterne for Østre Landsret og Vestre Landsret. Medlemmerne beskikkes for fire år. Udpegning af medlemmerne af tilsynet med undtagelse af formanden sker efter drøftelse med Folketingets Udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne.

Det følger af forarbejderne til lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) PET-loven), at der ikke stilles særlige krav om en bestemt uddannelseseller erhvervsmæssig baggrund for tilsynets øvrige medlemmer. Det afgørende er, at de pågældende personer i kraft af deres individuelle egenskaber nyder almindelig anerkendelse og besidder en høj grad af personlig integritet.

Det følger endvidere af forarbejderne til PET-loven, at det er vigtigt at sikre, at tilsynets formand og øvrige medlemmer fremstår som uvildige og uafhængige i forhold til efterretningstjenesterne. Det indebærer, at der ikke kan udpeges personer til tilsynet, som tidligere i deres karriere har beskæftiget sig med efterretningsvirksomhed.

TET udøver sine funktioner i fuld uafhængighed, jf. PET-loven § 17.

TET bistås af et sekretariat. TET bestemmer selv, hvem der skal ansættes til sekretariatet, herunder hvilken uddannelsesmæssig baggrund og øvrige kvalifikationer de pågældende skal have. Ved udgangen af 2019 bestod sekretariatet af en sekretariatschef, en souschef, tre jurister, to it-konsulenter og en kontorfunktionær.

2 2.

TET afgiver årligt redegørelser om sin virksomhed til henholdsvis justitsministeren og forsvarsministeren. Redegørelserne skal offentliggøres, j PET-loven § 22, lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) (FE-loven) §

19 og lov om Center for Cybersikkerhed (CFCS-loven) § 24.

Det følger af forarbejderne til PET-loven, FE-loven og CFCS-loven, at de årlige redegørelser, fordi disse skal være egnede til offentliggørelse, ikke må indeholde oplysninger, hvis offentliggørelse kan skade statens sikkerhed, forholdet til udenlandske samarbejdspartnere, efterretningstjenestens kilder, aktuelle efterforskninger mv.

Oplysninger, som tilsynet behandler, kan være klassificerede efter sikkerhedscirkulæret, hvis bestemmelser tilsynet er underlagt. Klassificerede oplysninger må efter sikkerhedscirkulæret ikke gøres tilgængelige for personer, der ikke er sikkerhedsgodkendt til at behandle informationer af den pågældende klassifikationsgrad, ligesom tilsynet ikke må ned- eller afklassificere klassificerede informationer og ej heller må offentliggøre sådanne informationer, f.eks. i tilsynets årlige redegørelser eller i pressemeddelelser.

3.

TET har en løbende og tæt dialog med efterretningstjenesterne, og tilsynet har i tvivlstilfælde mulighed for at rette henvendelse til efterretningstjenesterne med henblik på at afklare, om konkrete oplysninger kan offentliggøres. Som uafhængigt tilsyn tilkommer det dog TET at beslutte, hvad TET offentliggør.

0:000:00