Anni Matthiesen
 svarer 
Astrid Krag

Anni Matthiesen (V) spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, om omvalg af selvbudgettering, balancetilskuddet i 2023, efterreguleringen og en eventuel lånefinansieringsløsning

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 83, Spørgsmål 9
Af udleveringsnotits om omvalg af selvbudgettering fremgår det, at: ”I en situation, hvor de fire selvbudgetterende kommuner overgår til statsgarantien for 2020, vurderes det ikke at have en effekt for de øvrige kommuners økonomi for 2020”. I forbindelse hermed bedes ministeren redegøre for følgende:

• Om det er korrekt, at balancetilskuddet i 2023 vil tage højde for efterreguleringen, hvorfor tilskuddet engangsmæssigt i 2023 vil stige for de øvrige 94 kommuner med det beløb, de fire kommuner bliver efterreguleret – på samme måde som det var blevet reduceret, hvis der havde været en yderligere gevinst for de fire kommuner?

• Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig om alternativer til et omvalg som eksempelvis en lånefinansieringsløsning?

• Hvor stor gevinsten har været for de fire pågældende kommuner som følge af deres valg om selvbudgettering de foregående tre år (2017, 2018, 2019) i forhold til det, de fik stillet i udsigt som statsgaranti?

Svar fra tirsdag den 1. december 2020
Det er korrekt, at en evt. efterregulering i 2023 vil indgå i en samlet vurdering af økonomien i økonomiaftalen for 2023. En negativ efterregulering i 2023 vil således alt andet lige give udslag i et tilsvarende højere balance- og bloktilskud til kommunerne under ét. Og omvendt vil en positiv efterregulering give udslag i et reduceret balanceog bloktilskud.

Baggrunden for lovforslaget og den foreslåede løsningsmodel er, at KL på vegne af alle kommuner har rejst sagen i foråret 2020 i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2021. KL har desuden medvirket til fastlæggelsen af løsningsmodellen.

Den foreslåede løsningsmodel skal ses i lyset af, at uvisheden om efterreguleringens størrelse vurderes at indebære en betydelig økonomisk usikkerhed frem mod 2023 for de fire kommuner. Og denne usikkerhed vil komme samtidig med, at de fire kommuner ligesom resten af kommunerne skal håndtere den særlige situation med covid-19.

Med den foreslåede løsningsmodel gives der mulighed for, at de fire kommuner kan overgå til statsgarantien og således være omfattet af den samme garanti for indtægtsgrundlaget som de øvrige kommuner. Regeringen har på den baggrund og på baggrund af KL’s ønske ikke opstillet alternative løsningsmodeller.

Med hensyn til de fire kommuners evt. gevinster som følge af valg af selvbudgettering for årene 2017, 2018 og 2019 henvises der til besvarelsen af SOU L 83 spørgsmål nr. 5.
0:000:00