Danske Mediedistributører: Spild af skattekroner at lade museer lave tv

DEBAT: En ny public service-tv-kanal med en halv milliard i ryggen skal ikke drives af museer. Det eneste fornuftige vil være at give pengene til dk4, skriver formand Jørgen Stensgaard.

Af Jørgen Stensgaard
Formand for Danske Mediedistributører

En broget skare af museumsfolk har bragt sig i stilling som mulige bydere på en ny public service-tv-kanal, der skal sende sin første udsendelse 1. april 2020. Ambitionen er al ære værd, men selv om seerinteressen for antikviteter og danmarkshistorie i tv er pæn, vil det være spild af en halv milliard skattekroner at overlade det til museerne at forsøge at opbygge en tv-station.

Vi har i dag over 20 dansksprogede tv-kanaler, som drives af professionelle broadcastere med indgående viden og erfaring med tv og seervaner. Og det på et vigende marked, udfordret af kapitalstærke globale aktører inden for streaming og serieunderholdning.

Gør det fornuftige
Den nye tv-kanal får det vanvittigt svært, hvis den alene skal klare sig med de godt 50 millioner kroner i public service-støtte om året. Ifølge udbudsbetingelserne, som er i høring i disse uger, skal stationen dagligt sende 18 timers tv – hvoraf mindst ti timer om ugen skal være egenproduceret.

Da hverken DR eller TV 2 kan komme i betragtning til den nye tv-kanal, vil det eneste fornuftige være at give pengene til dk4. Så vil de gå til en tv-kanal, som har stor erfaring med at producere tv på små budgetter, og som i forvejen er kendt hos fire ud af fem husstande.

Mediedistributørerne lægger i dag et pænt tocifret millionbeløb i dk4’s kasse som betaling for at kunne tilbyde kanalen til de omkring to millioner husstande, der i dag har et tv-abonnement. Det er ingen hemmelighed, at flere distributører har overvejet, om pengene kunne gives bedre ud på andet indhold. Får dk4 status som public service-kanal, vil situationen være en anden.

Et årligt public service-tilskud på 50 millioner kroner i kombination med indtægterne fra distribution og reklamer vil give dk4 markant flere redaktionelle muskler, og reelt skabe en ny stærk tv-aktør. Museerne kan eventuelt stadig spille en rolle, men som producenter for dk4.

Det vil være et af de tilfælde, hvor regnestykket 1 + 1 = 3 giver mening.

Forrige artikel Dansk Erhverv: Kulturturister ikke anderledes end andre turister Dansk Erhverv: Kulturturister ikke anderledes end andre turister Næste artikel Museumsdirektør: Skriv kulturen tydeligt ind i nyt regeringsgrundlag Museumsdirektør: Skriv kulturen tydeligt ind i nyt regeringsgrundlag
  • Anmeld

    Thomas Bak · Landsformand

    De brugerejede antenneanlæg bakker op.

    FDA, forenede Danske Antenneanlæg deler de synspunkter, som Danske Mediedistributører har omkring en (måske) kommende public service tv-kanal.
    Som repræsentant for de brugerejede anlæg er det vigtigt for FDA at borgernes penge i form af skatte- og licensbetalinger bruges klogt, siger landsformand Thomas Bak i en kommentar til debatindlægget fra Jørgen Steensgaard.

    FDA deler vurderingen af at DK4 vil være et naturligt sted at anvende disse ekstra midler. Stationen har den nødvendige erfaring, viden, kompetence såvel produktionsmæssigt men ikke mindst på distributionssiden. Kanalen har således været en del af mange af de brugerejede antenneanlægs programflade i gennem en meget lang årrække, tilføjer Thomas Bak.

  • Anmeld

    Jonas Andersen

    Manglende synergier

    Jeg synes ofte at regeringen glemmer at tænkte på at udføre deres ideer på en effektiv måde. Jeg er derfor enig i at lade dk4 gøre arbejdet for at spare os for en masse unødvendige omkostninger og udnytte de synergier der kan være.
    /Jonas
    https://streamingonline.dk/