Debat

DI: Ulige børn leger bedst

DEBAT: Berøringsangsten for et samarbejde mellem kulturverdenen på den ene side og erhvervslivet på den anden side skal mindskes. Det mener Sune K. Jensen, fagleder i Dansk Industri.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er dog ikke kun kulturen, der åbner døre. Erhvervslivet kan også åbne døre. I 2012 åbnede SAS eksempelvis en flyrute mellem København og Shanghai. Det var anledning til et design- og modefremstød i Shanghai.

Sune K. Jensen
Fagleder i Dansk Industri
Fakta
Kulturdebatten har til formål at styrke den kulturpolitiske debat. Altinget | Kultur sætter de næste par måneder fokus på kultureksport.

Du er altid velkommen til at deltage i debatten - hvad enten det er med et indlæg eller med kommentarer til andre debattørers indlæg.

Send dit indlæg til [email protected]

Af Sune K. Jensen
Fagleder i Dansk Industri

Det sker, at kultureksport bliver omtalt som noget relativt nyt. Men kultureksport er absolut ikke et nyt fænomen.

Den danske guldalder med Bertel Thorvaldsen som en af Danmarks største kunstnere modtog således bestillinger fra hele Europa. 

Den stigende interesse for dansk film, gastronomi, arkitektur, kultur og design bygger derfor videre på stolte traditioner, som rækker hundredvis af år tilbage. Det nye er i højere grad, at grænserne mellem kultur- og erhvervsliv bliver stadig mere udviskede.

Berøringsangst skal mindskes
Forbrugere og turister efterspørger i stigende grad produkter, som overrasker dem, giver dem oplevelser, og som udfordrer dem. Der er derfor et klart potentiale i samarbejdet mellem kulturverdenen og de kreative erhverv på den ene side og erhvervslivet på den anden side.

Men trods de klare fordele for begge parter er der stadig en vis berøringsangst mellem to de ”verdener”, som skal løses, hvis samarbejdet skal udvikles yderligere.

Det skal blandt andet være i orden at tale om økonomi og ikke kun om de mulige indtægter, som eksempelvis et event kaster af sig. Virksomhedsøkonomi handler også om udgifter, og vi er nødt til at se på afkastet i forhold til de investeringer, som både det offentlige og virksomhederne foretager.

Gjort korrekt kan samarbejdet være til fordel for begge parter. Kulturlivet kan være med til at åbne døre og give mulighed for at præsentere danske produkter, dansk turisme og dansk kulturliv på en anderledes, overraskende og inspirerende måde.

Eksempler på det gode samarbejde
Det er dog ikke kun kulturen, der åbner døre. Erhvervslivet kan også åbne døre. I 2012 åbnede SAS eksempelvis en flyrute mellem København og Shanghai. Det var anledning til et design- og modefremstød i Shanghai.

Et klassisk, men stadig gyldigt eksempel på kulturen som døråbner er H. C. Andersen. Udlånet af den lille havfrue til den danske pavillon i forbindelse med verdensudstillingen i Kina viser, hvordan H. C. Andersen den dag i dag stadig kan være med til at skabe opmærksomhed omkring dansk erhvervsliv.

Ligesom eventyrfortælleren stadig er et af de store trækplastre, når kinesiske turister skal beslutte sig for, hvor deres anden eller tredje tur til Europa skal gå hen.

Flere samarbejder i fremtiden
Fejringen af 40-års jubilæet for Operahuset i Sydney er et andet eksempel på, hvordan vores styrker inden for design og arkitektur kan bruges som platform til både at fremhæve nutidig dansk arkitektur og design, men også dansk erhvervsliv som helhed og Danmark som destination.

Operahuset dannede rammen for en måned lang kuratorisk udstilling, hvor en række udvalgte danske virksomheders produkter blev fremvist på en anderledes og overraskende måde.

Samtidig blev fejringen brugt som platform til at markedsføre danske kunstnere, film og musikere. De mange forskelligartede aktiviteter dannede også et perfekt baggrundstæppe for VisitDenmark til at synliggøre Danmark som et attraktivt rejsemål.

Der er ingen tvivl om, at fremtiden vil byde på flere samarbejder mellem kulturen og erhvervslivet, men der er stadig en del udfordringer, der skal tages hånd om, hvis samarbejdet mellem ”finkulturen” og ”pengeverdenen” skal udvikles yderligere.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sune K. Jensen

Turisme- og oplevelseschef, DI
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2003)

0:000:00