Debat

Spillested: Der er et åbenlyst behov for formidlingstilskud til musikbranchen

Musikbranchen bør have samme fordele som teaterbranchen, når det kommer til rabatordninger og formidlingstilskud. Det vil få børn og unge til at engagere sig i kulturen, skriver Hans Christian Gimbel. 

Teaterbranchens formidlingstilskud er et tiltag, der er værd at tage ved lære af i andre dele af kulturbranchen. Det mangler bare politikernes vilje, for pengene findes jo allerede i puljen til Kulturpasset, skriver Hans Christian Gimbel. 
Teaterbranchens formidlingstilskud er et tiltag, der er værd at tage ved lære af i andre dele af kulturbranchen. Det mangler bare politikernes vilje, for pengene findes jo allerede i puljen til Kulturpasset, skriver Hans Christian Gimbel. Foto: Christian Liliendahl/Ritzau Scanpix
Hans Christian Gimbel
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I mine mange år i scenekunstbranchen har formidlingstilskuddet altid været et af de helt centrale tilskudsområder for både teatrenes publikumsudvikling, den demokratiske fordeling af kunstmidler og en dokumenteret nødvendighed for hele det arbejde, der bliver udført i forhold til teateroplevelser for børn og unge.

Som førstegenerationsindvandrer i musikbranchen slår det mig, hvor meget vi har at lære af hinanden, og hvor mange erfaringer vi kan udveksle mellem de forskellige kunstområder i Danmark.

Selvfølgelig har de forskellige kunstfelter deres helt egne produktionsformer, deres helt egne forretningsmæssige vilkår, deres helt egen udvikling af rekrutteringsgrundlag, deres helt særegne udfordringer i forhold til diversitet og meget mere.

Men når det kommer til publikumsudvikling og det at give børn og unge mulighed for at få kultur og kunstoplevelser i teatersalen, på koncertvenues, på museer, i biografer eller gennem arrangementer med den levende litteraturformidling, så tæller rabatordninger og mulighederne for billige billetter fuldstændig lige højt for alle.

Kulturoplevelser for Børn og Unge

Rabatordninger har stor indvirkning på kulturinstitutionernes økonomiske bæredygtighed og dermed deres motivation for at arbejde med området. Og det er afgørende for børn og unges muligheder for at opleve kunsten og kulturen, hvor de store oplevelser foregår i et fællesskab.

Det er imidlertid kun i scenekunstbranchen, at formidlingstilskuddet til billetter eksisterer

Hans Christian Gimbel
Administrerende direktør, Alice

Det er imidlertid kun i scenekunstbranchen, at formidlingstilskuddet til billetter eksisterer. Her får teatrene 78 kroner i tilskud til de billetter, de sælger med ungdomsrabatter på et særligt fastsat minimum. Det er en ordning, der i dag er bureaukratisk nem både at afrapportere på og kontrollere.

Der går ingen penge til spilde gennem mellemled eller mærkelige udviklinger af apps eller andet, for at nye tilskud til en øget adgang til kulturoplevelser kan finde sted for børn og unge.

Formidlingstilskuddet går direkte til den, som afholder rabatten – og dermed til kulturinstitutionerne, som i sidste ende får kompensation for den manglende entreindtægt ved salg af billige billetter til børn og unge.

Når vi samtidig er vidner til, at de afsatte midler til Kulturpasset forstøver, kunne det jo være en dejlig tanke, at man udnytter de ordninger, som rent faktisk både fungerer, er nemme at administrere og giver et større antal unge og børn mulighed for at få de store oplevelser fra kunsten og kulturen.

Læs også

Disse muligheder skabes gennem ungdomsrabatter, som i dag gør, at utroligt mange teatre har et virkelig seriøst samarbejde med skoler og ungdomsuddannelser, hvorigennem alle får mulighed for en tur i teatret eller en stor oplevelse i kunstens verden.

Eksempelvis kom over 80 procent af alle børn mellem seks-til år i Nordjylland i teatret en gang om året, mens jeg var på Aalborg Teater. Det ville de ikke have været, hvis de kun havde fået muligheden gennem deres forældre.

Hvis ikke formidlingstilskuddet havde været der, ville mange derfor ikke være blevet introduceret til muligheden for at få oplevelser i teatret, mens de var børn. En mulighed, som dokumenteret gennem data viste sig at være afgørende for, at de rent faktisk også kom i teatret som voksne.

Mulighed for musikoplevelser

Men jeg ser stort set intet skoleengagement blandt spillesteder – sandsynligvis og ganske enkelt fordi hverken spillesteder eller skoler har råd.

Spørgsmålet er derfor, hvorfor alle danske skolebørn ikke må få den samme mulighed for at få de store musikoplevelser, som de har for at få teateropleveler, når der er en meget enkel vej hen mod det, som politikerne så åbenlyst gerne vil?

Det er imidlertid kun i scenekunstbranchen, at formidlingstilskuddet til billetter eksisterer

Hans Christian Gimbel
Administrerende direktør, Alice

Det kunne de nemlig få meget nemt og effektivt ved, at der fra nogle af Kulturpas-midlerne blev lavet en formidlingsordning for musikbranchen til netop rabatterede billetter til børn og unge.

Med et sådan tiltag ville der også være motivation for at skabe en samtale om den fælles koncertoplevelse i skolen, hvilket er et af de helt fundamentale redskaber omkring kunstoplevelsen, der kan medvirke til den sunde trivsel.

Et redskab der på denne måde helt fundamentalt kunne introduceres som en ny type ’dannelse’, som kan medvirke til at forhindre mistrivsel på længere sigt.

Teaterbranchens formidlingstilskud er derfor lige præcis et tiltag, som det ville være værd at tage ved lære af i andre dele af kulturbranchen. Det mangler bare politikernes vilje, for pengene findes jo allerede i puljen til Kulturpasset.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Hans Christian Gimbel

administrerende direktør, Alice
Cand.Comm., RUC og MMD, CBS

0:000:00