DI og DTL i skarp kritik af grøn tænketank

TRANSPORTAFGIFTER: To af de mest magtfulde transportorganisationer er utvetydige i deres kritik af første rapport fra den nye grønne tænketank Concito.
Torbjørn Næs Bertelsen
Fakta

CONCITO er Danmarks største grønne netværk med 70 virksomheder, forskere, organisationer og personer som medlemmer af Rådet - alle med stor viden om klima og førende inden for deres felt. Rådets medlemmer udgør tænketanken, der arbejder i en række følgegrupper inden for bestemte temaer, hvor de udvikler nye projekter og følger dem i analyse og formidling. Større projekter finansieres gennem uafhængige fonde.


Kilde: www.concito.info

"Gammel vin på nye flasker."

Sådan lyder konklusionen fra Dansk Industri, der kritiserer den nye grønne tænketank Concito for at foreslå afgifter for mobilitet i en netop offentliggjort rapport.

I Concito's første rapport, med navnet "CO2-reduktion i transportsektoren - en værkstøjskasse", konkluderes det, at afgifter er et must, hvis man skal nedbringe CO2-udslippet fra privatbilismen.

Branchedirektør i DI Transport Michael Svane er meget skeptisk ved at løse problemer med kollektiv trafik med afgifter.

"Transportafgifter vil være en udgiftsbyrde, der vil ramme to grupper: Folk, der transporterer sig til og fra arbejde, og erhverv, der transporterer varer. Transportafgifter vil gå ud over mobiliteten i det danske samfund, og det er skidt. Vi skal ikke gøre det nemmere og ikke dyrere at transportere sig rundt i det danske samfund, da mobilitet er en væsentlig forudsætning for vækst."

For at få flere passagerer i den kollektive trafik vil Michael Svane hellere fokusere på at gøre det mere attraktivt for både passagerer at tage bus eller tog, men også gøre det økonomisk attraktivt for trafikselskaberne at gøre en indsats for at få flere passagerer.

"I Helsingborg har trafikselskabet og operatørerne lavet en struktur, hvor det bliver attraktivt at tiltrække flere passagerer. Trafikselskaber i Danmark har også lavet initiativer, der fremmer passagertilstrømningen, men ikke så gennemført som i Sverige. Det svenske eksempel skal vi lære af. Der er meget at vinde på den front," fastslår Michael Svane.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00