Debat

Mærker med mening?

DEBAT: Der er ikke behov for meningsløse klimamærker på fødevarerne – men derimod praktiske værktøjer til at nedsætte CO2-udslippet, skriver Ole Linnet Juul.
En klimamærkning uden sammenlignelighed er ikke meget værd, skriver Ole Linnet Juul fra FødevareIndustrien i dag.
En klimamærkning uden sammenlignelighed er ikke meget værd, skriver Ole Linnet Juul fra FødevareIndustrien i dag.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Ole Linnet Juul,
Branchedirektør i FødevareIndustrien, DI

"Mærker skal give mening - og i dette tilfælde både for forbrugere og miljøet." Sådan lød mit svar til en journalist, som ringede mig op i sidste uge og spurgte til, hvordan FødevareIndustrien står i spørgsmålet om klimamærkning af fødevarer.

Udfordringen med klimamærkning er todelt: Dels er der metoden - hvordan gør vi CO2-regnestykket op? Hedder det gris + foder + lys + transport + forarbejdning + emballage = klimapåvirkning, eller er der andre faktorer, som skal tælles med? At mærke spegepølsen med "12 g CO2" uden en fælles international anerkendt "formel" eller metode betyder mangel på sammenlignelighed og dermed kontrol.

Forbrugerne giver op
Så er der kommunikationen til forbrugerne. Det eksplosivt stigende antal mærker på fødevarer medfører, at forbrugerne får sværere ved at foretage et oplyst forbrugsvalg. Det er skørt, uigennemskueligt og stik imod hensigten, og risikoen er, at den politiske forbruger giver op og kræver "madro". Mærkning skal være informativ og gennemskuelig.

Det eksplosivt stigende antal mærker på fødevarer medfører, at forbrugerne får sværere ved at foretage et oplyst forbrugsvalg. Det er skørt, uigennemskueligt og stik imod hensigten.

Ole Linnet Juul
Branchedirektør i FødevareIndustrien

Ikke desto mindre har en række europæiske supermarkedskæder i Frankrig og England haft held til at ensrette klimadagsordenen på fødevareområdet til et spørgsmål om, hvem der kan komme først med nye mærker. Det er ikke seriøst. Vi må træde et skridt tilbage fra indkøbsvognen og finde ud af, hvordan klimaudfordringen bliver andet og mere end forbrugerpolitik og branding.

Vi ønsker i FødevareIndustrien at medvirke til en nedsættelse af sektorens bidrag til menneskeskabte klimaforandringer. Men det kræver, at vi i første omgang trækker fokus fra det enkelte produkt tilbage til produktionen. Virksomhederne bør i første omgang udstyres med en række strategiske og praktiske værktøjer, som de kan bruge fremadrettet til at nedsætte deres energiforbrug. Det giver både mening miljømæssigt og økonomisk.

Nyt klimakompas under udvikling
Derfor arbejder vi i Dansk Industri lige nu sammen med Økonomi- og Erhvervsministeriet på at udvikle et web-baseret "klimakompas". På Klimakompasset vil virksomhederne bl.a. kunne beregne deres eget udslip af drivhusgasser og få inspiration til, hvordan de kan implementere reduktioner.

Herudover opfordrer vi detailhandlen og forbrugerorganisationerne til at indgå i dialog om, hvordan vi kan hjælpe de forbrugere, som ønsker det, med til at tage ansvar. Vi ønsker alle "mest miljø for pengene", og netop derfor er det afgørende at arbejde for bedre og mere langsigtede løsninger end nye mærker uden mening.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Ole Linnet Juul

Ledende Seniorchefkonsulent, International Markedsudvikling, DI
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1987)

0:000:00