Det offentlige håbløst bagefter med buskort til ansatte

NYHED: Movias erhvervskort er med 400 tilmeldte virksomheder en succes, men det offentlige halter gevaldigt efter med at tilbyde kollektiv transport som frynsegode.
Mens 400 private virksomheder gør brug af Movias erhvervskort til gavn for miljøet og trængslen på vejene, har kun fire offentlige institutioner tilmeldt sig ordningen.
Mens 400 private virksomheder gør brug af Movias erhvervskort til gavn for miljøet og trængslen på vejene, har kun fire offentlige institutioner tilmeldt sig ordningen.
Natali Braagaard
Fakta

Ordningen koster ikke arbejdspladsen penge, da Erhvervskortet er en såkaldt bruttolønsordning - dvs. kortet trækkes fra medarbejderens løn før skat.

Erhvervskortet er en økonomisk fordel for alle, der har mindre end 35 km til arbejde.

Besparelsen afhænger af årsindkomst og trækprocent.

Bilister kan fortsætte med at køre i bil 8-10 dage om måneden og stadig tjene på at frasige befordringsfradrag.

Advokatfirmaet Kyed & Jybæk, Datakompagniet, Remmen Hotels Koncernen (bl.a. Hotel D'Angleterre), Milestone Systems og Business Danmark er blot nogle af de virksomheder, der tilbyder deres ansatte erhvervskortet som personalegode.


Kilde: Movia

 

Flere og flere private virksomheder hopper med på vognen, mens det offentlige end ikke har taget tilløb.

Vi taler om Movias (det tidligere HUR, STS og VT) erhvervskort - et almindeligt periodekort til bus, tog og metro, som arbejdsgiveren køber til medarbejderen som et skattefrit personalegode.

Altinget logoMiljø
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00