Kommunikationsfolkenes magt vokser

NYHED: Kommunikationsmedarbejdere bruger i stigende grad journalister. De får lettere historierne i medierne. Men selvom kommunikationsfolkene kan påvirke mediernes dagsorden, kan de ikke styre den. Ny rapport udkom i mandags.
Lars Igum Rasmussen

Kommunikationsbranchen opruster, mens mediebranchen i hvert fald ikke opruster.

Nete Nørgaard Kristensen
Ph.d og forfatter til rapporten "Kommunikationsbranchens medierelationer"
Fakta
Her sidder landets vigtigste journalister - set med kommunikationsfolkenes øjne:

1) Morgenaviser
2) Regional/lokalaviser
3) Landsdækkende tv
4) Nyhedsbureauer
5) Regional/lokal tv
6) Fagblade
7) Regional/lokal radio
8) Landsdækkende radio
9) Internetmedier
10) Ugeblade


Kilde: "Kommunikationsbranchens medierelationer"
Branding, virksomhedskommunikation, intern kommunikation, strategisk kommunikation, markedsføring.

Glemt alt om de fine ord, der florerer i kommunikationsverdenen.

Ny stor dansk undersøgelse af kommunikationsfolkenes arbejde med særligt fokus på medierelationen viser, at to ud af tre arbejdstimer bruges på opgaver rettet direkte mod medierne.

"Kommunikationsbranchens medierelationer" er skrevet af adjunkt på Københavns Universitet, pd.d. Nete Nørgaard Kristensen, der er ansat ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.

Dokumentation

Kommunikationsbranchen - organiseret i Dansk Journalistforbund - i tal:

  • Mere end halvdelen har en journalistuddannelse. Derefter er det cand.comm. og cand.mag./cand.phil.

  • 34 pct. har været i branchen under 5 år

  • 24 pct. har været der 6-10 år.

  • 30 pct. har været der 11-20 år.

  • 36,9 pct. sidder i en offentlig institution/ organisation.

  • 23,1 pct. sidder i en privat/kommerciel institution.

  • På ledelsesniveau er 59,1 pct. mænd.

  • 27 pct. arbejder mellem 41-50 timer.

  • Af dem, der arbejder over 50 timer ugentligt er 69 pct. mænd.

  • Af dem, der arbejder under 37 timer ugentligt er 27,1 pct. mænd.

  • Over halvdelen bor i København eller omegn.

  • 4 ud af 10 er mellem 31-40 år.

  • 3 ud af 10 mellem 41-50 år.

  • 16 pct. af arbejdstiden bruges på webformidling. 52 pct. siger, at dette arbejde fylder mere i det daglige.

  • 24 pct. af arbejdstiden bruges på decideret journalistisk formidling, pressemeddelelser etc. 26 pct. siger, at dette arbejde fylder mere.

  • 12 pct. af arbejdstiden bruges på medierådgivning. 39 pct siger, at dette arbejde fylder mere.

  • 8 pct. af arbejdstiden bruges på medieovervågning. 24 pct siger, at dette arbejde fylder mere.

  • 11 pct. af arbejdstiden bruges på den direte kontakt med journaliser. 30 pct. siger, at dette arbejde fylder mere.

    Om undersøgelsen:

  • Spørgeskemaundersøgelse udsendt til 774 personer i Kommunikationsgruppen i Dansk Journalistforbund. 407 personer svarede på skemaet, en svarprocent på 52,6 pct. I forhold til tilsvarende undersøgelser er det "meget tilfredssstillende."

  • 13 kvalitative interview med kommunikationsmedarbejdere til at supplere spørgeskemaet.

  • Spørgeskemaundersøgelse med ca. 1000 danskere om deres syn på strategisk kommnunikation og kommunikationsbranchen.

  • Undersøgelsen blev påbegyndt i januar 2005.

  • Rapporten offentliggøres af Modinet - Center for Medier og Demokrati i Netværkssamfundet - på Københavns Universitet mandag den 3. oktober 2005.

  • Altinget logoMiljø
    Vil du læse artiklen?
    Med adgang til Altinget miljø kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
    Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
    0:000:00