svarer 
Kaare Dybvad Bek

Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om kommentar til henvendelsen af 13/7-21 fra F-Camping

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 77, Spørgsmål 3
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 13/7-21 fra F-Camping, jf. B 77 - bilag 11?

Svar fra torsdag den 12. august 2021
F-Camping har i sin henvendelse udarbejdet et notat med fem spørgsmål vedr. udvalgets beretning til B 77 afgivet den 30. juni 2021 om camping:

”1.

Skal 5% beregnes af antal tilladte pladser til vintercampering eller af det tilladte antal enhedspladser for både sommer- og vintercampering?

2. Skal der gælde et maksimum for det absolutte antal overnatningsenheder, der indgår i forsøgsordningen?

3. Skal der gælde særlige regler for tilsyn med forsøgsordningen?

4. Indgår campinghytter i forsøgsordningen?

5. Vil der ske en offentliggørelse af campingpladser, der indgår i forsøgsordningen, og resultater fra forsøgsordningen på en central hjemmeside?” Jeg har forelagt notatet med spørgsmålene for Bolig- og Planstyrelsen, som oplyser følgende:

”Bemærkninger til spørgsmål 1:

B 77 tager udgangspunkt i, at der foreslås etableret en forsøgsordning, der giver kommunerne mulighed for at dispensere fra reglen om vintercampering (campingreglementets § 10), således at et begrænset antal campister kan tage ophold på en campingplads hele året, og ikke kun kortvarige ophold af 15-20 dages varighed, weekender m Campingreglementets § 10, stk. 4 indeholder en regel om, at et areal til vintercampering og vinteropbevaring tilsammen må udgøre et areal, der svarer til højst 70 % af det tilladte antal campingenheder. Dog må arealet være større, hvis tilladelse til vintercampering er meddelt før den 7. februar 2000.

Det vurderes på baggrund af B 77 samt udvalgsberetningen afgivet den 30. juni 2021, at forslaget om en forsøgsordning må forstås således, at en kommune skal kunne tillade højst 5 % til helårsbeboelse af det tilladte antal pladser til vintercampering. I beretningen anslås det således, at forsøgsordningen gennemsnitligt vil give mulighed for helårsbeboelse på fire til fem campingenheder pr. campingplads.

Bemærkninger til spørgsmål 2:

Det kan oplyses, at der er stor variation på kapaciteten på campingpladser i Danmark, der spænder fra ganske små til meget store pladser med fx 600 tilladte enhedspladser til vintercampering. Dette indebærer, at det maksimale antal enheder på en enkelt campingplads i forsøgsordningen anslås at kunne udgøre op til 30 pladser, der kan tages ophold på hele året.

Det er et politisk valg, om man ønsker, at forsøgsordningen - ud over 5 % grænsen desuden skal afgrænses af et nationalt fastsat maksimum – et loft - for det absolutte antal pladser til helårsbeboelse på fx 10, 15 eller 20 pladser til helårsbeboelse på en campingplads. Uden et nationalt fastsat maksimum for det absolutte antal pladser til helårsbeboelse vil det blive op til kommunen at afgøre på baggrund af en konkret vurdering, om man også på de store campingpladser vil tillade helårsbeboelse på op til 5 % af de tilladte pladser til vintercampering.

Bemærkninger til spørgsmål 3:

Ifølge gældende regler i sommerhusloven er det kommunerne, der er tilsynsmyndighed på campingområdet. Ifølge sommerhuslovens § 10, a, stk. 7, har tilsynsmyndigheden, når den bliver opmærksom på et ulovligt forhold fx på baggrund af en naboklage, pligt til at søge forholdet lovliggjort, medmindre der er tale om forhold af ganske underordnet betydning.

Hvis en kommune ikke fører tilsyn med campingreglementets overholdelse i overensstemmelse med gældende regler, kan forholdet påklages til Ankestyrelsen.

Der lægges med beretningen ikke op til at ændre tilsynet jf. sommerhuslovens § 10 a, stk. 7.

Bemærkninger til spørgsmål 4:

Det er nævnt i udvalgets beretning til B 77, at ”Helårsbeboelse på campingpladser må alene ske i boligtyper, der er egnede til længerevarende ophold.".

Efter gældende regler kan vintercampering ske i ”transportable enheder” som telte, campingvogne eller mobilehomes, der opstilles på campingpladsen.

Desuden er der særlige regler for campinghytter, der i dag foreskriver, at ejere og brugere af campingpladser alene må udleje campinghytter til samme campist i 4 uger årligt og ikke må tage imod bestillinger mere end 1 år forud. Desuden gælder det, at campinghytter på campingpladser ikke må udstykkes eller udmatrikuleres, således at der opstår en eller flere nye ejendomme, hvor der er opført campinghytter.

Det må umiddelbart forudsættes, at forsøgsordningen bygger videre på gældende regler, så helårsbeboelse under forsøgsordningen alene kan ske i ”transportable enheder”.

Bemærkninger til spørgsmål 5:

I dag er det de enkelte campingpladser, der på egne hjemmesider lægger brugerrelevante oplysninger til campister om fx sæsonåbningstider, vintercampering, priser osv.

2 Da udvalgsberetningen ikke lægger op til at ændre på dette forhold, må forsøgsordningen forstås på den måde, at det på den enkelte campingplads hjemmeside, vil komme til at fremgå, om campister kan søge om at tage helårsophold på campingpladsen i forsøgsperioden.

I udvalgsberetningen er der lagt op til, at forsøgsordningen om helårsbeboelse efterfølgende evalueres. Det foreslås, at Bolig- og Planstyrelsen forestår denne evaluering, og at resultaterne heraf offentliggøres på styrelsens hjemmeside.”
0:000:00